משתמש:Elmogo/פגישה בלשכת הקאנצלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפגישה בלשכת הקאנצלר ב12 לדצמבר 1940 הייתה פגישה בין אדולף היטלר לדרגים הבכירים במפלגה הנאצית.כמעט כל מנהיגי המפלגה נכחו כדי לשמוע את הילטר מכריז על השמדתו המיידית של הגזע היהודי,בכל זאת היא פחות מוכרת מועידת ואנזה המאוחרת יותר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר נכנסו יפן וארה"ב למלחמה ב7 בדצמבר 1941 וכתוצאה מכך הכרזת מלחמה של ארה"ב על גרמניה הנאצית ב11 בדצמבר,המלחמה נהייתה באמת מלחמת עולם. אדולף היטלר הכריז מלחמה ב11 בדצמבר בנאום ברייכסטאג ששודר גם ברדיו. ביום למחרת ב12 בדצמבר 1941, הוא ערך פגישה עם מנהיגי המפלגה הנאצית.

הפגישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחר הצהריים ב12 בדצמבר 1941 היטלר הורה לחברים החשובים במפלגה הנאצית להיפגש בחדרים הפרטיים של לשכת הקאנצלר,מכיוון שהפגישה התרחשה בחדרים הפרטיים בלשכה ולא במשרדו של היטלר, אין רישום רשמי של הפגישה,אבל רשומות ביומניהם של גבלס ופרנק מאשרים זאת. יוזף גבלס מציין את דבריו של היטלר ברשומותיו:

"לגבי השאלה היהודית,הפיהרר נחוש לנקות את השולחן.הוא הזהיר את היהודים שאם הם יגרמו למלחמת עולם,זה יביא להשמדתם.אלה לא היו מילים ריקות. כעת מלחמת העולם הגיעה.השמדת היהודים היא תוצאה הכרחית.לשאלה זאת אין להתייחס ברגשנות.אנחנו לא כאן כדי לחוש אהדה כלפי היהודים אלא כלפי העם הגרמני.אם העם הגרמני הקריב 160,000 אנשים במערכה במזרח,אז כותבי סכסוך דמים זה ,יהיו חייבים לשלם על כך בחייהם."

מלבד המעבר ממלחמה באירופה למלחמת עולם,סיבה נוספת לפגישה זאת, שעם כניסת ארה"ב למלחמה,האוכלוסיה היהודית איבדה את ערכה בפני היטלר כבני ערובה נגד כניסת ארה"ב למלחמה וכעת היטלר היה חופשי לממש את תוכניותיו ארוכות הטווח.

כמו כן הפגישה מערערת על הטענה שהיטלר אינו ידע על השואה וכי היא בוצעה על ידי הכפופים לו ללא ידיעתו.

ועידת ואנזה בינואר 1942 סימנה את הצעד הבא בתוכניות הנאצים להשמיד את היהודים.אולם, בניגוד לפגישה,בועידה נכחו יותר פקידים בכירים.

הפגישה היא נקודת מפנה ביחס המשטר הנאצי כלפי האוכלוסיה היהודית.מתעמולה,איומים,החרמת רכוש וחשבונות בנק להשמדה מוחלטת ומתוכננת ,אם כי צעד זה כבר התחיל בתחילת ספטמבר 1941 במזרח אירופה.

נוכחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוכחות בפגישה הייתה חובה לכל הדרגים הבכירים במפלגה הנאצית,האנשים הבאים ידועים שנכחו שם:

ידועים שלא נכחו בפגישה הם הרמן גרינג שלא אחז במשרד במפלגה וריינהרד היידריך.