משתמש:GGTM/ארכיון1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אריה גרדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריה גרדי נולד ב-1931 בקיבוץ עין חרוד.

התגייס לצה"ל ב-1950 וסיים קורס מ"פים בח"יר. ב- 1953 השתרר מצה"ל. מתגייס לקבע ב- 1956. מקבל הצעה מיצחק רבין, שהיה אלוף פיקוד צפון, להקים יחידה מיוחדת. עם פירוק היחידה ב-1957 המשיך גרדי לשרת ביחידת המיעוטים של צה"ל. ב-1975 הוא פורש משירות פעיל ומתמנה לתפקיד מפקד נפת יזרעאל בדרגת סא"ל בהגנה מרחבית.

היחידה: הוקמה ב-1956 אחרי שישראל פלשה לסיני במהלך מבצע "קדש". מטרתה הייתה לפעול בעורף האוייב הסורי במקרה שהסורים יחלצו לעזרת בעלי בריתם, המצרים בעקבות מבצע "קדש". היחידה תורכב מחיילים דרוזים בלבד שמטרתם תיהיה לעבור את הגבול בין סוריה לישראל ולהתקדם לכיוון הר הדרוזים. באותה תקופה הדרוזים בסוריה היו מסוכסכים עם השלטון הסורי ומטרת היחידה הייתה להמריד את הדרוזים כנגד השלטון כדי לרתק את הסורים לענייני פנים.

בסופו של דבר הסורים החליטו שלא לפלוש לישראל ורבין הציע לגרדי להמשיך לפקד על היחידה, שנקראה בשם סיירת "אגוז", ולשלבה בפעילויות הביטחון השוטף בפיקוד צפון. סיירת "אגוז" פורקה ב-1957 לאחר שכח של היחידה עלה על מארב של משמר הגבול באיזור שייח אל סקנדר שבאיזור אום אל-פאחם. האירוע נהרג חייל אחד של הסיירת מאש כוחותינו. היחידה פורקה לאחר שהחלו ה"מלחמות" שעסקו בהטלת אחריות הדדית בין הגורמים שהיו אחראים על תיאום הפעולות.

--- גרסה אחרונה לפני המחיקה (ככל הנראה ב- 20.8.2009) ---

אריה גרדי (1931 - 2005) היה סגן-אלוף בצה"ל ומקים סיירת אגוז.

גרדי התגייס לצה"ל ב-1950 וסיים קורס מ"פים בחי"ר. ב-1956 (בסמוך למבצע קדש שהתנהל בדרום) הטיל עליו אלוף פיקוד הצפון, יצחק רבין, להקים יחידה מיוחדת בשם סיירת אגוז, לשם ביצוע פעולות מיוחדות בפיקוד הצפון, כחלק מההיערכות להתלקחות הגבול עם סוריה. היחידה הורכבה בראשיתה מחיילים דרוזים בלבד, שיועדו לעבור את הגבול בין סוריה לישראל ולהתקדם לכיוון הר הדרוזים. בסופו של דבר הפיקוד לא נגרר למלחמה, ורבין הציע לגרדי להמשיך לפקד על היחידה ולשלבה בפעילויות הביטחון השוטף בפיקוד צפון.

עם פירוק היחידה ב-1957 המשיך גרדי לשרת ביחידת המיעוטים של צה"ל. ב-1975 פרש משירות פעיל ומונה למפקד נפת יזרעאל בהגנה מרחבית.

גרדי נפטר בשנת 2005, בביתו שבקיבוץ עין חרוד איחוד. הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האנציקלופדיה של צה"ל, כרך סיירות ומיעוטים, מסגרת בעמוד 46.

{{קצרמר|ישראלים}} {{מיון רגיל:גרדי, אריה}} [[קטגוריה:מפקדי גדודים]]

התבניות מסומנות בתגיות כדי שלא להיכלל בקטגוריות...