משתמש:Knicks/בית אהרונוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Knicks.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Knicks.

בית אהרונוביץ' (ידוע גם כ"בית שרה" או "הארמון") שימש בתור בית הקיט של בן ציון, שרה אהרונוביץ' ומשפחתם משנת 1928. הבית שוכן בכפר סבא ברחוב ויצמן 73.

מבנה הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע שנות ה-20 של המאה ה-20, נטעה משפחת אהרונוביץ כ- 100 דונם של פרדסים בכפר סבא. הבית נבנה על גבעה בלב הפרדסים. הבית נבנה בסגנון אקלקטי. בחזיתו נבנו שלושה סוגי קשתות: מחודדות, עגולות וקטומות, ועל גגו נבנתה פרגולה. בחזית הבית נשתל בוסתן בסגנון אלהמברה עשיר בצמחים מקומיים ומיובאים. בחלקו הגבוה של הבוסתן נבנתה בריכת השקיה ששימשה גם כבריכת שחיה. בציר האורך האמצעי הייתה שדרת תמרים, ואל הבית הובילה שדרת דקלי וושינגטוניה. סגנונו הייחודי ואופי הארכיטקטורה של בית אהרונוביץ' לא השפיעו על אופי הבנייה ברחוב הראשי בפרט או בישוב בכלל. יחודו, גובהו ויוקרתו של הבית בלטו בנוף הפשוט של המושבה, ולכן כונה בקרב התושבים "הארמון", כינוי המזוהה עימו עד היום.


הבית בזמן מאורעות תרפ"ט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן מאורעות תרפ"ט שימש הבית כעמדה קדמית של המושבה. בשל גודלו ומיקומו היה הבית מיקום אסטרטגי להתבצרות. שני שוטרים ערבים נשלחו ע"י הבריטים להגן על הבית, והם התבצרו מאחורי שקי חול וחיכו לפורעים. בשל הבולטות של המבנה בנוף המקומי, היה חשש כי הבית ישמש בסיס להטרדת המושבה. לבסוף פסחו הפורעים על הבית, והשקים נותרו במקומם שנים אחדות. במאורעות 1936 שימש הבית כמטה של ההגנה. באותן שנים היו בבית סְלִיקים – אחד בבאר ואחד בתוך קיר כפול בתוך הבית. בסוף שנות העשרים משפחת אהרוני תרמה את הארמון (בית שרה) לארגון ויצו שהקימה מאשה סקיבין, מראשונות המתיישבים במושבה. המקום הפך למרכז פעילות ענפה בעיקר בסיוע לקליטת עולים ובעזרה לילדים נזקקים. בסוף שנות ה- 30 נמכרו חלק מהפרדסים של משפחת אהרונוביץ', ונבנה מפעל "מיצארון" למיצים ולשימורים.מודעת מיצארון

הבית כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום, משמש "הארמון" – בית שרה כסניף של ארגון ויצו. במקומו של הבוסתן שוכן כיום מרכז אהרוני.