משתמש:Shaike59/ד"ר (אל"מ) חיים שהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קובץ:47071 157479437608593 100000396146739 360849 4388859 n (2)
אל"מ דר' חיים שהם ז"ל

דר' (אל"מ) חיים שהם

ד"ר (אל"מ) חיים שהם (1935 - 1994‏) היה לוחם שייטת 13 ולימים רופא היחידה, רופא ראשי של חיל הים ופיקוד הדרום, בדרגת אלוף-משנה, מנהל המרכז הרפואי יוספטל באילת, ומנהל המרכז המשולב לרפואה גריאטרית שהם, הקרוי על שמו, בשנים 1989–1994.‏

ביוגרפיה

חיים שהם נולד בתל אביב ב1 במאי 1935 . בן שני לנח ומרים רטנובסקי. נח רטנובסקי איש העליה השלישית חלוץ מקים ב1925 עם ברל כצנלסון את "דבר (עיתון)". נח מנהל הדפוס לצד ברל כעורך הראשי של העיתון. מרים קלצקין בת נווה צדק, נחשבת למורה להתעמלות הראשונה בארץ. גרו בשכונת הפועלים בשד' ק.ק.ל ( היום שד' בן גוריון). בגיל 7 נשלח חיים לקיבוץ גבת כילד חוץ, אצל דודו בנימין שהם חבר הקיבוץ .בשנת 1953 מתגייס חיים לצבא ומתנדב לשרת בקומנדו הימי ( שייטת 13). סיים קורס לוחמים ונבחר לקבוצה של מפעילי ה "חזירים" זהו כלי שייט תת ימי עליו נוהגים שניים. (כלי זה היה סודי ביותר עד שנות התשעים של המאה ה20). במסגרת פעילות זו , חדרו לשטח האויב וערכו סיורים בנמלי צור וצידון שבלבנון . בן זוגו היה אלוף זאב אלמוג שהיה מפקד חיל הים בשנים 1979 עד שנת 1985. ב 1959 משתחרר חיים מהצבא מתחתן עם יעל ליפשיץ מגבעת-השלושה. מסיים את הפקולטה לחקלאות ברחובות. חיים מחליט להגשים את חלומו ומתחיל ללמוד רפואה בירושלים. הזוג עוזבים את קיבוץ גבעת השלושה ועוברים לירושלים עם בנם בן השלוש יותם (לימים חזר בתשובה ונעשה רב מועצה אזורית חוף השרון). עם סיום לימודיו הוא מתגייס שוב לצהל וחוזר לשייטת 13 , עכשיו בתור רופא של השייטת. דר' חיים שהם היה ראשון הלוחמים שהפך לרופא פעיל בשייטת . בשילוב זה של רופא ולוחם פיתח שיטת אימונים בה שילב חובש-לוחם בכל האימונים ונתן בכך גבוי רפואי מתמיד ללוחמים. לאחר שמונה למפקד הרפואה בחיל הים, החל בבנית המכון לרפואה ימית בחיפה והכנסת נושא "תא לחץ" – מתקן שבאמצעותו ניתן להציל במהירות נפגעי תאונות צלילה. במקביל פיתח פעילות מחקרית מדעית בשיתוף אוניברסיטת חיפה, בנושא צלילה ובדיקות רפואיות שוטפות של העוסקים בצלילה צבאית. מספר שנים שירת כרופא אוגדתי ורופא של פיקוד דרום. השתחרר מצהל בדרגת אלוף משנה ב1986. סיים התמחות בגסטרואנטרולוגיה, באיכילוב ובבית חולים קפלן. ב1988 נתמנה על ידי קופת חולים כמנהל בית החולים יוספטל באילת. דר' שהם הקים שם את יחידת " תא הלחץ" משום רבוי תאונות הצלילה באילת. פיתח את הרפואה המשפחתית במקום וחיבר בין גורמי רפואה שונים. קשר ישיר לבית החולים בבאר שבע וקשר ליחידות צה"ל באיזור. דבר שיצר גבוי רפואי חשוב לעיר המרוחקת. לאחר שנתיים נתבקש לקחת על עצמו את ניהול בית החולים הגריאטרי הממשלתי בפרדס חנה, שהוא גם הגדול ביותר בתחום זה. שם פיתח תפיסה חדשה של בית חולים גריאטרי כאשר ביקש לשלב במסגרת זו גם מעון יום לקשישים וגם דיור מוגן. מערכת משולבת זו היוותה מודל חדשני לניהול המערך הגריאטרי הן מבחינה רפואית והן מבחינה כלכלית . בנוסף לכך החל בשילוב מערכות שיקום של נפגעי תאונות שונות, כולל חיילים וילדים. כיום עובד בית החולים "שהם" במתכונת זו שתכנן ודחף דר' שהם. משרד הבריאות החליט להנציח את פעילותו היחודית ועם מותו נקרא בית החולים ע"ש דר' חיים שהם. חיים שהם נפטר ב1994 כשהיה בן 58 ממחלה אוטואימונת קשה. יש אומרים כתוצאה מהצלילות הרבות בהן השתתף בנחל הקישון המזוהם. השאיר אחריו אישה יעל ושלושה ילדים ונכדים.

חייו האישיים

לחיים היה תחביב נוסף שהוא תחום הזמר העברי בו היה פעיל בנגינה במנדולינה ובתופים וערך עם אשתו יעל ערבי זמר רבי משתתפים שנודעו בארץ כולה. לאחר מותו הקימה יעל את " חבורת שהם" לזכרו הפועלת כבר 20 שנה ומהווה ארכיון לזמר העברי. מדי שנה מלקטת שירים ישנים לפי נושא או תקופה ומוציאה לאור תקליטור חדש.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]