מתנה לסטלין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתנה לסטלין
Подарок Сталину
בימוי Rustem Abdrashev עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Pavel Finn עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים יקטרינה רדניקובה
אלכסנדר באשירוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין, רוסיה, קזחסטן, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 97 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט רוסית, קזחית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתנה לסטליןרוסית: Подарок Сталину, בקזחית: Сталинге сыйлық) הוא סרט עלילתי בבימויו של רוסטם אבדרשב, בהפקה משותפת של רוסיה, קזחסטן, פולין וישראל. הקרנת הבכורה התקיימה ב-2 באוקטובר 2008 בפסטיבל הסרטים בפוסאן שבדרום קוריאה. עלילת הסרט נסובה סביב ילד יהודי בשם סאשה, אשר גורש יחד עם בני משפחתו לקזחסטן בתקופת הרדיפה של המשטר הסטליניסטי כנגד אנשי תרבות ורוח יהודים. הסרט מבוסס בחלקו על סיפור ילדותו של הסופר דוד מרקיש.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלית הסרט מתרחשת בשנת 1949 בכפר נידח בקזחסטן. יום אחד בתחנת רכב של הכפר נעצרת רכבת, המובילה אנשים, שהוגלו ממוסקבה לקזחסטן. הרכבת נעצרת כדי להוריד ממנה גוייות של אנשים, שמתו בדרך. יחד עם הגוויות מורד בתחנה גם סאשה, ילד יהודי, אשר גורש ממוסקבה ביחד עם סבו (הוריו נידונו למוות והוצאו להורג, אך סאשה לא יודע על כך). סבו נפטר במהלך הנסיעה וסאשה, אשר חולה מאוד, מורד מהרכבת יחד עם גוויית סבו. קאסים, עובד תחזוקה של קו הרכבת, לוקח את סאשה תחת חסותו. קאסים הוא זקן ערירי, אשר איבד את כל משפחתו ברעב הגדול בקזחסטן בתחילת שנות ה-30 וגם נכה מלחמה. הוא מביא את סאשה הגוסס אל השמאן המקומי, אשר מצליח לרפא את הילד.

סאשה, שלאחר הבראתו מכונה "סאביר" ("סבלני" בקזחית), נשאר לגור עם קאסים. השכנים של סאביר: יז'י דומברובסקי (רופא פולני שהוגלה לקזחסטן באשמת בגידה), ורקה (אסירת גולאג משוחררת) ופאטי הדונגאני מאוד מחבבים את סאשה וחולקים איתו את מעט המזון שיש להם. סאשה מתרגל לחיים בכפר, לומד לדבר קזחית ולשיר שירים קזחיים. הוא מגדל גדי קטן, המכונה "מים רותחים".

יום אחד קורא סאשה בעיתון על כך, שהוכרזה תחרות ארצית לבחירת מתנה הכי טובה לכבוד יום הולדתו ה-70 של שליט ברית המועצות יוסיף סטלין. סאשה מחליט להשתתף בתחרות, הוא מקווה, שאם יזכה - יוכל לבקש שהוריו יוחזרו אליו (כאמור הוא לא יודע שהם כבר לא בחיים). סאשה מחליט לתת לסטלין את הדבר היקר לו מכל - את הגדי הקטן שלו.

בינתיים, נערכת בכפר חתונתם של יז'י דומברובסקי וורקה. במהלך החתונה מתפרץ למקום בלגבאי, שוטר מקומי. הוא שיכור כלוט, מנופף באקדחו ומאיים על משתתפי החתונה. יז'י מנסה להרגיעו ולקחת ממנו את האקדח. במהלך המאבק ביניהם יורה הושטר ביז'י והורג אותו. לאחר הירי נמלט השוטר מן המקום, כעבור זמן קצר נורה השוטר ליד ביתו ונופל מת.

אל הכפר מגיעים אנשי מ.ג.ב., כדי לחקור את רצח השוטר. קצין, החוקר את הרצח, מתחיל לעצור אחד אחרי השני את תושבי הכפר בחשד למעורבות ברזצח השוטר. קאסים, החושש שבסופו של דבר יעצרו גם את סאשה, מעלה אותו על הרכבת, כדי שיעזוב את הכפר. בעת הפרידה הוא נותן לסאשה תיק קטן, ובו דברים של סבו - סידור ותמונת הוריו של סאשה. בצד השני של התמונה רשומה כתובת של קרובי משפחתו של סאשה, המתגוררים באודסה.

סאשה עוזב את הכפר, מבלי לדעת כי קאסים הציל אותו ממוות בפעם השנייה - כמה ימים לאחר עזיבתו נערך באזור ניסוי פיצוץ גרעיני ראשון בברית המועצות. הניסוי היה למעשה מתנת אנשי הפרויקט הגרעיני הסובייטי לכבוד יום הולדתו ה-70 של סטלין. כתוצאה מהנשורת הגרעינית, שנוצרה מהפיצוץ, מתים תושבי הכפר ממחלת הקרינה תוך שנים ספורות.

סוף הסרט מתרחש בשנות ה-2000, אל אזור הכפר (הכפר עצמו נעזב ונהרס) מגיע מישראל סאשה. הוא פוקד את קברו של קאסים ונזכר בסיפורי ילדותו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דאלן שנטימירוב - סאשה
  • נורז'ומאן איחטינבייב - קאסים
  • וולדמאר שצ'פניאק - יז'י דומברובסקי
  • יקטרינה רדניקובה - ורקה
  • באחתיאר קוז'ה - שוטר בלגבאי
  • קאסים ז'קיבייב - שמאן
  • דוד מרקיש - סאשה המבוגר.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה במקום ראשון בפסטיבל הסרטים בפוסאן שבדרום קוריאה בשנת 2008. בשנת 2009 זכה הסרט במקום ראשון בפסטיבל הסרטים היהודים בוורשה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]