ערוץ מזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
טלקומפניה מזה
ערוץ מזה
פרטי הערוץ
קטגוריה: חדשות ובידור
שפה: גאורגית
מדינה: Flag of Georgia.svg גאורגיה
אזור קליטה: גאורגיה, אירופה
שיטת שידור: 45 UHF
הצפנה: Türksat 2A (לווין)
אתר האינטרנט

מזֶהגאורגית: მზე, מילולית: "השמש") הוא ערוץ טלוויזיה פרטי הממוקם בטביליסי, בירת גאורגיה. משנת 2005 הוא משדר בעיקר שידורי ספורט ובידור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערוץ נוסד באפריל 2003. המייסדים ובעלי הערוץ הראשונים היו הבנקאי ושר הכלכה הגאורגי לשעבר, ואנו צ'חארטישווילי, ויצרן המלט חבר הפרלמנט, דוד בז'ואשווילי (אחיו של גלה בז'ואשווילי, שהיה באותם ימים ראש המועצה לביטחון לאומי של גאורגיה), שהצטרף בשנת 2004. כל אחד מהם החזיק ב-50% מהמניות.

במחצית הראשונה של 2005 נותר בז'ואשווילי הבעלים היחיד של הערוץ. בשנה שלאחר מכן, ב-4 בינואר 2006, הוא מכר 78% ממניותיו בערוץ לבעל המניות שהחזיק ב-100% ממניותיו של ערוץ הטלוויזיה רוסתווי 2, קיבר חלוואשי.

ביולי של אותה שנה, ירדה מן המרקע בגאורגיה, תוכנית הטוק-שואו הפופולרית "ארצ'בניס סר'וורקזה" ("על סף הבחירה"), לאחר שהתוכנית פיקפקה בגרסה הרישמית של מותו של ראש ממשלת גאורגיה זוראב ז'ווניה. הסיבה הישירה להורדת התוכנית הייתה ביקורת שהעביר חבר הפרלמנט, גיגה בוקריה (כיום סגן שר החוץ של גאורגיה), ממפלגת השלטון בגאורגיה על אופן סיקורה את הפגנות האופוזיציה ביוני של אותה שנה. מנהלי הערוץ הודיעו על סגירת תוכנית הטוק-שואו, ופיטורי העורכים שעסקו בענייני פוליטיקה, עקב שינוי בפורמט השידורים של הערוץ, לדבריהם [1].

בקיץ 2006 מכר בז'ואשווילי את יתרת מניותיו בערוץ לחברת "גאורגיאן אינדוסטריאל גרופ", וחלוואשי מכר את אחזקותיו לחברת "גאוטרנס" ("GeoTrans"). כשהמטרה הייתה ליצור חברת אחזקות לשני ערוצי הטלוויזיה מזה ורוסתווי 2. סכום העסקה נותר לא ידוע. העסקה, שהושלמה רק בינואר 2007, הייתה כי חלוואשי, שהיה חבר קרוב של איראקלי אוכרואשווילי, יחזיק ב-78% ממניות החברה החדשה ויתרת 22% יועברו לבעלות חברת "סאקצמנטי" שבבעלות דוד בז'ואשווילי. בתחילת 2007 אוחד ערוץ מזה עם רוסתווי 2 ותחנת הרדיו "סטריאו 1" , תחת מטריה אחת. [2][3]

במרץ 2008 הודיעה קואליציה של ארגוני אופזיציה בגאורגיה על החרמת ערוצי הטלוויזיה מזה ורוסתווי 2, בטענה כי דיווחיהן מוטות לטובת שלטונו של מיכאיל סאקשווילי בגאורגיה. לאקט זה של האופוזיציה קדמה אמירה מטעם הנהלת רוסתווי 2, כי יש להשעות את שיתוף הפעולה עם מנהיג האופוזיציה לבאן ג'צ'צ'לידזה עד שיתנצל על התבטאות מעליבות כלפי עיתונאים של התחנה[4].

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום מחזיקה "גאורגיאן אינדוסטריאל גרופ" ב-45% ממניות החברה ויתרת המניות מוחזקות על ידי קבוצת "גאומדיה" ("GeoMedia") המחזיקה גם ברוב מניותיה של רוסתווי 2. החברה רשומה באיי מרשל[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרשויות מאשימות, טוק-שואו של ערוץ הטלוויזיה הופסק, 7.7.2005, "סיביל ג'ורג'יה", (באנגלית)
  2. ^ בעלת רוסתווי 2 קנתה מניות של ערוץ מזה, 4.1.2006, "סיביל ג'ורג'יה", (באנגלית)
  3. ^ רוסתווי 2 לא למכירה, 20.11.06, (באנגלית)
  4. ^ 4.0 4.1 קואליציית האופוזיציה מחרימה את רוסתווי 2 וערוץ מזה, 24.5.2008, "סיביל ג'ורג'יה", (באנגלית)