פורמנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספקטרוגרמה של התנועות i, u, a, המראה את שני הפורמנטים הראשונים f1 ו- f2

פורמנטעברית: מעצב[1]) הוא שיא בספקטרום התדרים של צליל הנובע מתדרי התהודה של מערכת אקוסטית. המונח משמש בפונטיקה ובאקוסטיקה לתיאור תדרי התהודה של מיתרי הקול וכלי נגינה. עם זאת המונח תקף לכל חלל אקוסטי, מאולמות ועד חדרי אמבט. ניתן לנתח פורמנטים באמצעות ספקטרוגרמות - מיפוי ספקטרום התדרים האקוסטיים כפונקציה של הזמן.

פורמנטים הם מרכיבי התדר המשמעותיים להבנת דיבור ושירה. למשל, תנועות מוגדרות לפי הפורמנטים העיקריים המרכיבים אותן. פורמנטים אלה הם הצלילים העיליים האפייניים לפיהם מזהה המאזין את התנועה המדוברת. הפורמנט בתדר הנמוך יותר נקרא f1 ופורמנטים בתדרים גבוהים יותר יקראו f3 ,f2 וכו'. בדרך כלל ניתן לזהות את התנועה באופן חד-משמעי לפי שני הפורמנטים הראשונים f1 ו- f2. ככלל, זכר אנושי בוגר מסוגל לשנות את תדר הפורמנטים שהוא מפיק בתחום של כאלף הרץ, והמרווח בין תדרי הפורמנטים עומד אף הוא על כאלף הרץ. תדר הצליל היסודי מאפשר לנו לזהות מי הדובר, בעוד שהפורמנטים מאפשרים לנו לזהות מה נאמר. רוב התנועות מכילות לפחות ארבעה פורמנטים ניתנים להבחנה, ולעיתים אף יותר משישה פורמנטים.

פורמנטים בשירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספקטרוגרמה של המילים "כיניר גידיל" (למעלה) ו"כאנאר גאדאל" (למטה). הפורמנט הראשון דומה ואילו הפורמנט השני גבוה יותר עבור "כיניר גידיל". מתוך העיבוד של להקת קצת אחרת לשיר שניים סינים עם כינור גדול.

כאשר תדר הצליל היסודי גבוה מתדר הפורמנט של המערכת האקוסטית הנדונה, אובד המידע הנישא על ידי תדרי הפורמנטים. תופעה זו ניכרת לאוזן כשמאזינים לזמרת סופרן, השרה בתדרים כה גבוהים שקשה לזהות את התנועות שהיא מבטאת.

נמצא כי זמרים מאומנים מבטאים פורמנט ברור בסביבות 3,000 הרץ (2,800-3,400 הרץ) שאינו מופיע בספקטרום התדרים של זמרים לא מאומנים. פורמנט נוסף זה מאפשר למאזינים להבין את זמרתם גם כאשר הם מלווים על ידי תזמורת. ניתן לעבוד על הגיית פורמנט זה באמצעות תרגילי פיתוח קול.

בטכניקת שירת צלילים עיליים הזמר שר צליל יסודי נמוך ונעזר בתהודה ליצירת צלילים עיליים היוצרים רושם של שירת מספר צלילים בו-זמנית. שליטה בפורמנטים היא מרכיב הכרחי בטכניקה זו.

פורמנטים של עיצורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצורים סותמים (ובמידה מסוימת גם עיצורים חוככים) משנים את תדר הפורמנטים בתנועות השכנות להן. עיצורים דו-שפתיים (כמו 'בּ' ו-'פּ') מורידים את תדר הפורמנטים. לעיצורים אפיים יש בדרך כלל פורמנט נוסף בסביבות 2,500 הרץ. עיצורים וילוניים (כמו 'ק' ו'ג') מבוטאים על ידי הצמדה רגעית של הלשון לחך הרך, המכונה וילון. בהתאמה, עיצורים וילוניים אלה מאופיינים בפורמנט שני ושלישי (f3 ו-f2) שתדריהם מתבדרים זה מזה כאשר הלשון נפרדת מהחך הרך. עיצורים מכתשיים חכיים (כמו 'ט' ו'ד') משנים אף הם את הפורמנטים השכנים להם, אך אופן השינוי תלוי במיקום התנועה. שינויים בתדרי הפורמנטים של תנועה כפונקציה של הזמן מכונים מעברים פורמנטיים או מעברי מעצבים[2] (באנגלית: formant transitions).

פורמנטים של תנועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, בדרך כלל ניתן לזהות תנועה באופן חד-משמעי לפי שני הפורמנטים הראשונים f1 ו- f2. תדרי פורמנטים אלה נקבעים בעיקר על ידי מיקום הלשון: הנמכת הלשון מביאה לעליה בתדר הפורמנט הראשי f1 (תנועות פתוחות) ואילו שליחת הלשון קדימה מביאה לעליה בתדר הפורמנט המשני f2 (תנועות קדמיות). הטבלה הבאה מסכמת את תדרי הפורמנטים הראשיים המאפיינים תנועות שונות:


תדרי פורמנטים של תנועות
תנועה IPA פורמנט f1 פורמנט f2
u u 320 הרץ 800 הרץ
o o 500 הרץ 1,000 הרץ
ɑ 700 הרץ 1,150 הרץ
a a 1,000 הרץ 1,400 הרץ
ø ø 500 הרץ 1,500 הרץ
y y 320 הרץ 1,650 הרץ
æ ɛ 700 הרץ 1,800 הרץ
e e 500 הרץ 2,300 הרץ
i i 320 הרץ 3,200 הרץ


טווח התדרים של פורמנטים של תנועות
תנועה טווח התדרים של הפורמנט הראשי
u 200 עד 400 הרץ
o 400 עד 600 הרץ
a 800 עד 1,200 הרץ
e 400 עד 600 ו- 2,200 עד 2,600 הרץ
i 200 עד 400 ו- 3,000 עד 3,500 הרץ

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורמנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צלילי שפות העולם
עיצורים
בסיסי החיתוך אופני החיתוך
דו־שפתיים - שפתיים־שיניים - שיניים־שפתיים - לשוניים־שפתיים
שיניים - מכתשיים - בתר־מכתשיים - מכתשיים־חיכיים - כפופים
חיכיים - וילוניים - ענבליים - סדקיים - כיסוי־גרוניים - לועיים
בסיס חיתוך משני: מלועלעים - מוולנים - מחונככים - משופתתים
ריאתיים: אפיים - סותמים - חוככים - מקורבים
מקישים - רוטטים - צידיים - מחוככים
לא ריאתיים: מסודקים - מפונמים - מצוצים
תנועות
מיקום התנועות גובה התנועות
אחוריות - כמעט־אחוריות - מרכזיות - כמעט־קדמיות - קדמיות סגורות - כמעט־סגורות - חצי־סגורות - אמצעיות
חצי־פתוחות - כמעט־פתוחות - פתוחות
ראו גם: אלפבית פונטי בין־לאומי - פורמנט