Durchlauchtster Leopold, רי"ב 173א

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רי"ב 173א)

Durchlauchtster Leopoldעברית: לאופולד המהולל), רי"ב 173א, היא קנטטה חילונית שהלחין יוהאן סבסטיאן באך. הוא הלחין אותה בהיותו בעיר קטן וביצע אותה ב-10 בדצמבר 1722, לכבוד יום הולדתו ה-28 של פטרונו, לאופולד נסיך אנהלט-קטן. ביצוע כזה לכבוד אדם מסוים נקרא גם "סרנדה".

רקע והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באך עבד כמלחין החצר של הדוכס בוויימאר מ-1708 עד 1717, וחיבר שם כ-20 קנטטות "דתיות" שנועדו לביצוע כחלק מתפילת יום ראשון בכנסייה. לאחר מכן עבר לעיר קטן, התמנה לקאפלמייסטר[1] וחיבר מוזיקה בסגנון חופשי יותר כגון הקונצ'רטי הברנדנבורגיים. המוזיקה לרוב הקנטטות שלו מתקופה זו אבדה, למעט שלוש: רי"ב 202, רי"ב 134א והנוכחית, שכולן נכתבו לביצוע לא כנסייתי. ב-1723 עבר ללייפציג וניהל בית ספר למוזיקה, וכן היה אחראי למוזיקה בכמה כנסיות בעיר.

מועד ההלחנה אינו ידוע ומועד הביצוע שנוי במחלוקת; אלפרד דירר סבור שהיה זה בשנת 1717, לרגל אותו אירוע[2]. הלברית נכתבה על ידי משורר לא ידוע, ועוסקת בתהילתו של הנסיך.

בשנת 1724, כשכבר עבד בלייפציג, חיבר באך טקסט חדש לשישה מחלקי הקנטטה, 1-5 ו-8, ויצר את הקנטטה רי"ב 173. ב-1725 שיבץ את החלק השביעי כחלק השני של קנטטה מספר 175[3].

מבנה והרכב מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנטטה נועדה לביצוע על ידי סולני סופרן ובס בליווי חליל טרברסו, בסון, שני כינורות, ויולה ובאסו קונטינואו שמורכב מויולונה ומצ'מבלו. הקנטטה מורכבת משמונה חלקים של אריה ורצ'יטטיב. החלק האחרון מסומן לביצוע בידי מקהלה, אך כנראה שזה שינוי מאוחר ובמקור בוצע אף הוא על ידי הסולנים[2].

  1. רצ'יטטיב לסופרן: Durchlauchtster Leopold
  2. אריה לסופרן: Güldner Sonnen frohe Stunden
  3. אריה לבס: Leopolds Vortrefflichkeiten
  4. אריה לסופרן ולבס: Unter seinem Purpursaum
  5. רצ'יטטיב לסופרן ולבס: Durchlauchtigster, den Anhalt Vater nennt
  6. אריה לסופרן: So schau dies holden Tages Licht
  7. אריה לבס: Dein Name gleich der Sonnen geh
  8. מקהלה (סופרן ובס): Nimm auch, großer Fürst, uns auf

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה לא מבוצעת רבות, והוקלטה פעמים ספורות בלבד, בעיקר כחלק מפרויקטים של הקלטת הקנטטות כולן[4]. בין המנצחים שביצעו את ההקלטות ניתן לציין את גוסטב ליאונהארדט (ב-1995), טון קופמן (ב-1998) ומסאקי סוזוקי (ב-2012).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]