ריימונד גארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריימונד גארי
Raymond D. Gary
ריימונד גארי
לידה 21 בינואר 1908
מחוז מרשל, אוקלהומה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בדצמבר 1993 (בגיל 85)
מחוז מרשל, אוקלהומה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ריימונד דנסל גארי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות וודברי פורסט, מדיל, אוקלהומה, ארצות הברית
השכלה Southeastern Oklahoma State University עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אוקלהומה ה־15
10 בינואר 195512 בינואר 1959
(4 שנים)
סגן מושל אוקלהומה קאובוי פינק ויליאמס
חבר הסנאט של אוקלהומה
19411955
(כ־14 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריימונד דנסל גאריאנגלית: Raymond Dancel Gary;‏ 21 בינואר 190811 בדצמבר 1993) היה פוליטיקאי אמריקאי מאוקלהומה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אוקלהומה ה-15, הראשון מבין מושלי אוקלהומה שנולד בה לאחר קבלתה כמדינה בארצות הברית.

גארי נולד בדרום אוקלהומה והיה חבר הסנאט המדינתי ב-1941, תפקיד בו הוא כיהן עד תחילת כהונתו כמושל ב-1955. אחד מהישגיו היה ההוראה על ביטול ההפרדה הגזעית בחדרי השירותים בבניין הקפיטול המדינתי. הוא גם הכריז על כוונתו לדאוג לכך שהמדינה תציית לפסק דין בראון נגד מועצת החינוך של בית המשפט העליון של ארצות הברית מ-1954, שהכריז על ההפרדה הגזעית במערכת החינוך הציבורית כסותרת את החוקה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריימונד גארי נולד בחווה ששכנה בין העיירות מדיל וקינגסטון שבאוקלהומה. הוא התחנך בבתי הספר המקומיים וב-1927 סיים את לימודיו בבית הספר התיכון של מדיל. ב-1928 נשא גארי לאישה את אמה מיי פרסר, ולזוג נולדו שני ילדים. לאחר חמש שנות הוראה ולימודים בקולג' המדינתי הדרום-מזרחי בשנים 1928–1932, הוא קיבל תואר בוגר במדעים. לאחר מכן הוא נבחר כמפקח הראשי על בתי הספר של מחוז מרשל ושימש בתפקיד ארבע שנים.

ב-1936 הקים גארי חברה לייצור ריהוט למשרדים ולבתי ספר. ב-1946 הוא רכש את חברת הנפט והגז של קינגסטון, שינה את שמה לחברת הנפט סונר, והיה לנשיאה. הוא גם רכש חווה בשטח של 120 אקרים ליד קינגסטון, שבהמשך גדל שטחה למאות אקרים.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19411955 היה גארי חבר הסנאט של אוקלהומה. במהלך תקופת כהונתו בסנאט הוא שימש כיושב ראש ועדת ההקצבות וכנשיא הזמני של הסנאט.

ב-1955 הושבע גארי כמושל אוקלהומה. כמושל, עלה בידו לקבל את תמיכת בית המחוקקים של המדינה, במיוחד בנוגע להצעות התקציב שלו, שלא כללו העלאת מיסים או העלאות משמעותיות בהוצאות המדינה. הוא גם הוביל מהלכים לשיפור מערכת הכבישים המדינתית, במיוחד הכבישים הראשיים שחצו את המדינה לאורכה ולרוחבה והכבישים המהירים שקישרו בין שתי הערים הגדולות במדינה, אוקלהומה סיטי וטולסה. במהלך תקופת כהונתו פיקחה מחלקת התחבורה של אוקלהומה על המאמצים לשיפור מערכת הכבישים המדינתית, כולל כביש 40 ממזרח למערב וכביש 35 מצפון לדרום.

אחד מצעדיו הראשונים של גארי כמושל הייתה להורות על הסרת השלטים "ללבנים בלבד" ו"לצבעונים בלבד" בחדרי השירותים של הקפיטול המדינתי. הוא גם הכריז על כוונתו לדאוג לכך שהמדינה תציית לפסק דין בראון נגד מועצת החינוך של בית המשפט העליון של ארצות הברית מ-1954, שהכריז על ההפרדה הגזעית במערכת החינוך הציבורית כסותרת את החוקה.[1] בשידור רדיו לכל תושבי המדינה הוא אמר: "אני סמוך ובטוח שהתנגדות לסמכותו של בית המשפט העליון לא תעלה על הדעת. מועצות החינוך שעלולות להיות לא בטוחות בנכונותם של רעיונות כאלו, ימצאות את עצמן לבדן. ברור שמדינת אוקלהומה לא יכולה להגן על צעדים שכאלו". כחלק ממאמצים אלו הצליח גארי להעביר תיקון לחוקת המדינה ששלל מימון מבתי ספר נפרדים לשחורים וללבנים. דווח שהוא אמר, "אתם יודעים, זה הדבר הנכון לעשותו. כולנו ילדי האל, וזה מה שנעשה".[2]

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריימונד גרי נפטר במדיל ב-11 בדצמבר 1993. הוא נטמן בבית הקברות וודברי פורסט שבעיירה. על שמו נקראו אגם ריימונד גרי והפארק המדינתי ריימונד גארי שבמחוז צ'וקאטאו שבאוקלהומה.[3] על שמו קרוי גם אולם באוניברסיטה למדעים ואומנויות שבאוקלהומה. כביש 66, בקטע בו הוא עובר בעיר קלינטון שבאוקלהומה, קרוי שדרות גארי. בימים שלאחר מותו, אמר עליו המושל הרפובליקני הנרי בלמון, "הוא הוביל את המדינה בתחילת התקופה של ביטול ההפרדה הגזעית וביטל אותה בהצלחה בבתי הספר שלנו ללא שום צעדי אלימות או סיבוכים שהיו מנת חלקן של רבות ממדינות הדרום".[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריימונד גארי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]