שדרות העצמאות (בת ים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שדרות העצמאות
מיקום
מדינה ישראל
עיר בת ים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שדרות העצמאות הן מרחובותיה הראשיים של בת ים. השדרות מתחילות בצפון העיר, בגבולה עם יפו, וממשיכות לאורך העיר עד לחוף הסלע במערב.

כיכר המגינים – "המצבה"
האמפיתיאטרון

שדרות העצמאות הן המשכן דרומה של שדרות ירושלים ביפו, לאחר שבשנת 1957 נסלל קטע כביש המחבר בין שתי השדרות,[1] והפך לשער הכניסה העיקרי לעיר מכיוון תל אביב-יפו. חלקן הצפוני של שדרות העצמאות הוא אזור של מגורים ומסחר, הכולל סניפי בנקים, חנויות רבות, מסעדות ואולמות אירועים. מאז שנות ה-60 ועד לסגירתם שכנו בו שניים מבתי הקולנוע של העיר, קולנוע סביון וקולנוע עצמאות (נפתח במרץ 1964[2]). קטע זה של הרחוב מסתיים בכיכר המגינים, שהיא מסימני ההיכר הבולטים של העיר, בזכות האנדרטה לחללי בת ים במלחמת השחרור שהוקמה שם, במקום שבו שכנה במלחמה זו "עמדת המלך ג'ורג'" (כשמן הקודם של שדרות העצמאות). בקטע זה של העיר עובר דנקל – הקו האדום, המגיע משדרות ירושלים ובכיכר המגינים פונה לרחוב רוטשילד.

בשנות ה-60 הוקם בכיכר קומפלקס מגורים ומסחר בשם "מגדל נחום", שהורחב בשנת 2000. בינואר 2023 העניקו משתמשי אתר המדיה החברתית Reddit למגדל את תואר "הבניין המכוער בעולם".[3] בסמוך לכיכר שוכן גם "פסאז' העצמאות", פסאז' קניות ידוע בעיר.[4]

המשך השדרות, עד לחוף הים משמש בעיקר לבנייני מגורים. סמוך לחוף שכן עד לסגירתו קולנוע ריביירה, שהיה קולנוע קיצי (ללא גג). בתחילת שנות ה-60 הוקם בקצה השדרות סמוך לים, אמפיתיאטרון פתוח, שמשמש למופעים עירוניים. בהמשך נבנה גג מטאלי זוהר מעל לבמת האמפיתיאטרון.

רחובות עיקריים שמצטלבים עם השדרות הם רחוב רוטשילד, רחוב ירושלים, רחוב עוזיאל, רחוב בלפור (בקטע שבין שני רחובות אלה מתעקלות השדרות, כך שמכיוון צפון-דרום הן עוברות לכיוון מזרח-מערב), רחוב הרצל ודרך בן-גוריון.

בדצמבר 2020 החל מיזם לשדרוג השדרות בעלות של 20 מיליון ש"ח.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שדרות העצמאות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]