שיחה:אחאב

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בציטוטים כה רבים מהתנ"ך? בערך מחצית הערך הוא ציטוט מהתנ"ך ואילו המחצית השניה זה הפירוש לציטוטים. ויקיפדיה הרי איננה אנציקלופדיה לפירוש התנך. אני מציע למחוק את כל הציטוטים ולציין את התנך כאחד המקורות וזהו זה. גילגמש 21:00, 15 יוני 2004 (UTC)

אני מציע לא לשנות דבר בערך זה. בערך שעוסק באחאב (ובשאר מלכי יהודה וישראל), התנ"ך אינו "אחד המקורות", התנ"ך הוא "המקור" בהא הידיעה. הערך בצורתו כעת נותן תמונה נאותה על אחאב, בלי להריץ את הקורא אל ספר התנ"ך. דוד שי 21:58, 15 יוני 2004 (UTC)
אין לי בעיה עם התנך, אך בשביל מה הציטוטים הרבים? אני מציע למחוק רק אותם. הרי כשאנחנו כותבים כותבים ערך על אלכסנדר הגדול אנחנו לא שופכים מבול של ציטוטים מהמקורות, אז מה ההבדל? גילגמש 04:49, 16 יוני 2004 (UTC)
בעיני, וכנראה גם בעיני פיני שכתב ערך זה, יש ערך רב לציטוט מהתנ"ך, שהוא מקור ייחודי, ואין להתייחס אליו כאל עוד מקור. בעניין אלכסנדר הגדול: אין לי כל בעיה עם ציטוט ממקורות היסטוריים ששופכים אור מיוחד על קורות חייו. אמנם הגישה המקובלת היא שלא להרבות בציטוטים, אך אין זה כלל מקודש: בערכים משפטיים ראוי לצטט פסקי דין, בערכי התנ"ך ראוי לצטט את התנ"ך, ובערכים ביוגרפיים ראוי לצטט מכתביהם של האישים.דוד שי 07:39, 16 יוני 2004 (UTC)
הערך עוסק הרי באחאב המלך ולא בספר התנך. רצוי לכתוב את קורות חייו עם ציון המקורות כמובן, אך מה הטעם בציטוט כה גורף? ראיתי עוד ערכים של מלכי ישראיל וכולם מלאים בציטוטים מהתנך. אני באמת לא מבין את הגיון מאחורי ציטוטים כה רבים. הערך הרי לא בא לפרש את דמותו של אחאב בראיה הדתית שלה או כביקורת על ספר מלכים. אולי יש טעם לציטוטים כה רבים בערך "ביקורת המקרא" או בערך שיעסוק בדמויות המופיעות בתנך לפי הראיה הדתית. סך הכל מדובר בדמות היסטורית שלא שונה מכל דמות היסטורית אחרת. הרי בערך על נפוליאון, אף אחד לא ציטט מחצית מביוגרפיה שלו. שוב, אינני נגד ציטוטים בהקשר לדמויות היסטוריות, אך לא מחצית הערך. גילגמש 11:08, 16 יוני 2004 (UTC)

רק כרגע שמתי לב להערה של גילגמש. התשובה שלי מורכבת: ראשית, כיוון שהאינטרנט הוא כלי כמעט בלתי מוגבל, אין הדבר מפריע לערך (באנציקלופדיה כתובה, אינך יכול לצטט בצורה נרחבת "מפאת המקום", כאן המקום אינו מוגבל). אדרבא, הקורא שיבקש לגשת למקור יצטרך לדפדף בתנ"ך, ופעולה זו היא מסורבלת באופן יחסי. ולבסוף - יש חשיבות רבה לציטוטים מהתנ"ך כשמדובר בדמויות שלא הכל מסכימים כי הן היסטוריות; נשמעו כבר דעות בדבר המצאת ההיסטוריה, לכן חשבתי שכדאי לשלב את ממצאי המדע המודרני (חקירות הארכיאולוגיה, אשורולוגיה ולשון) עם הטקסט התנ"כי. כך יכול הקורא לערוך הקבלות בין שברי מידע וטקסטים זהים או שונים, ולהחליט מה הוא מקבל ואיזה חלק הוא דוחה. יש, על דרך משל, חשיבות מרובה לכך שקרב קרקר שאחאב המלך השתתף בו ושהוזכר בכתובות אשוריות, אך הוא אינו מופיע כלל בתנ"ך אפילו לא ברמז.
ואולי גם אתה תודה שיש בטקסט התנ"כי יופי שלא קיים בטקסט מאוחר ממנו בעברית. על כך נאמר: "אותיות מחכימות". פיני

שלום, פיני!
כמובן שיש בינינו הסכמה על היופי שיש בספר התנ"ך, אך הערך הרי לא דן ביופי הספרותי או מעלותיו הפילוסופיות של הספר. הערך דן בדמות היסטורית. במקרה הספציפי, רב המידע שיש על הדמות מגיע מהתנ"ך, ולכן אני לא מתנגד לציטוטים ממנו, ההתנגדות היא רק לציטוטים גורפים, המהווים כמחצית הערך. מתקבל הרושם, שהערך בא לפרש את התנ"ך, ולא להפך, כמתבקש במאמר העוסק בדמות היסטורית. ציטוט מהתנ"ך לא מונע מאנשים מסוימים לטעון, שדמות פלונית היא מיתית ולא היה אדם כזה מעולם. לגבי הקושי בחיפוש במקורות. טוב, אין מה לעשות, אבל ככה זה עובד. אי אפשר להביא את כל הדברים על כל האנשים ברמת הפירוט שיש בערך הזה, אחרת כל דמות היסטורית תזדקק לויקי משלה. אני מציע למצמם במעט את משקל הציטוטים מהמקורות, בלי לפגוע ברוח הדברים ותוך כדי ציון מקורות נוספים (למשל ארכיולוגיים). גילגמש 16:11, 8 יולי 2004 (UTC)

זה, כמובן ידרוש עריכה מחודשת והקדשת מחשבה איפה לקצץ. הבעיה היא שרוב הערכים בנושא מלכי ישראל ויהודה גמורים ויש צורך לעבור על כל החומר מהתחלה. פיני

בעקבות הדיון כאן קראתי אחדים מהערכים של מלכי ישראל, והנה מסקנותי:
  • הערך אחאב יוצא דופן בגודלו ובהקף הציטוט בו. כל יתר הערכים שהספקתי לקרוא קצרים למדי, והציטוט בהם קצר אף הוא וסביר מאוד בגודלו. אין כל סיבה לשנותם, ואין צורך שפיני יעבור על כל החומר מהתחלה.
  • בכל ערך שקראתי הוספתי קישור לויקי האנגלית, וקישורים פנימיים לרוב. אני מציע שפיני יפנה את מרצו לכתיבת ערכים על קישורים פנימיים אלה, שישלימו את התמונה.
  • הערכים בויקי האנגלית מציעים שני תיארוכים שונים במקצת (של אולברייט ושל Thiele) לתקופת מלוכתו של כל מלך. אצלנו יש תיארוך שונה משניהם שכנראה נובע ממקור שלישי. כדאי לציין את כל התיארוכים ומקורותיהם, ואולי להסביר (אולי בערך מלכי ישראל) את מקור ההבדלים ביניהם. האם יש תיארוך שמקובל על מרבית החוקרים?
  • ציטוטים גדולים שמצאתי הזזתי ימינה, כך שיהיה ניכר שמדובר בציטוט (זו דרך נכונה לכל ציטוט גדול, לאו דווקא ציטוט מהתנ"ך).
דוד שי 14:14, 9 יולי 2004 (UTC)

אם כך, המלאכה לא רבה.
בנוגע לתארוך, אני הצעתי את זה של תדמור ומלמט, משום שתדמור מכיר את שיטתו של אולברייט ומביא ראיות לפסילתה. אולי כדאי להזכיר בערך על המלכים שזהו התארוך של חיים תדמור ולהוסיף ערך נפרד על תארוך ע"פ מספר שיטות נהוגות. אם לא יהיה מי שיתנדב לכך, אקח זאת על עצמי. עכ"פ מי שחושב שהתאריכים שונים מוזמן להציע את התאריכים שהוא מכיר ונתייחס אליהם בערך נפרד עם טבלה מסודרת וכל הנלווה.
אני מברך על העיצוב היפה שנתת לערך, זו חוליה חלשה אצלי. פיני

הצעתי בדיוק את מה שדוד שי העלה בדף השיחה. הציטוטים בערך "אחאב" הם גורפים מאוד ונותנים לטקסט מראה של דף פירושונים לתנ"ך. בשאר הערכים המצב שונה ולכן באמת אין מה לגעת בהם. אולי אפשר לצמצם במעט את מספר הציטוטים בערך הזה וזהו זה. גילגמש 08:48, 10 יולי 2004 (UTC)

ניתן אולי להדגיש את הציטוטים, כדי שיהיה קל להפרידם משאר הטקסט? יובל מדר 07:56, 16 יוני 2004 (UTC)

קיצצתי בפסוקים פיני

לדעתי, עכשיו זה נראה הרבה יותר טוב, כפי שמתאים לערך היסטורי. גילגמש 18:42, 11 יולי 2004 (UTC)

שינוי בערך[עריכת קוד מקור]

נראה לי שהקטע "ארגונה מחדש של ממלכת ארם-דמשק" לא כל כך שייך. לא כדאי להעביר אותו לערך חדש- "ארם דמשק"? --אריה א 15:29, 13 ספט' 2004 (UTC)

אני בעד גילגמש
אני שמח שדאגו לערך על ארם דמשק, כך זה נראה מסודר כמו שצריך. פיני

ניקוד הקטעים המצוטטים[עריכת קוד מקור]

מדוע הניקוד בקטעים המצוטטים נראה משובש? ניסיתי לתקן. זה הצליח בדף העריכה, אבל בתצוגה המקדימה זה שוב משתבש. (השיבוש הוא בדגשים ובנקודות הדיאקריטיות של השין)

יש בעיה שנמשכת כבר כמה חודשים בניקוד בוויקיפדיה, כשיש כמה סימני ניקוד באותה אות הסדר ביניהם משתבש. יום אחד זה יתוקן. נתנאל 03:11, 9 מאי 2005 (UTC)

על קברם של עומרי ואחאב[עריכת קוד מקור]

מצאתי את הקטע הבא: Norma Franklin made an interesting discovery going over the excavation reports on a Samaria dig in the basement of the Harvard Semitic Museum. She describes it in a recent article, "Lost Tombs of the Israelite Kings," BAR 33/4 (July/August 2007), pp. 26-35. She noticed some tombs below the Omri palace among the cisterns of the pre-palace stratum. Above is one of her photos she took upon a subsequent trip to the site, showing an entrance to a tunnel leading back 18 feet to the Tomb A chamber, 16' x 19', built at the same time as the palace. Is this King Omri's tomb? It has been looted, so there is no actual remains of Omri and his grave goods there. Check out the article if you have the chance. מקורDaniel Ventura21:58, 21 במאי 2008 (IDT)[תגובה]

משוב מ-25 בדצמבר 2017[עריכת קוד מקור]

שם של עיר הבירה של אחאב

תאריך לידה מניין?[עריכת קוד מקור]

מניין שאחאב נולד ב-935 לפנה"ס ומת בגיל 83? נראה לי חסר בסיס לחלוטין.

לא התעמקתי, אבל אני מניח שזה על בסיס הנתונים בספר מלכים. (בשקלול השנים החסרות.)david7031שיחה • כ"ב בחשוון ה'תש"ף • 12:56, 20 בנובמבר 2019 (IST)[תגובה]
אין בספר מלכים או בדברי הימים שום נתון על גילו בזמן המלכתו או במותו, כך שאין שום דרך לחשב מתי נולד.
כן כתוב שמלך בסה"כ 22 שנה (מלכים א, טז כט), מה שהופך את הגיל שנכתב בערך לבלתי סביר במיוחד.
אולי המקור לכך הוא חז"לי, ואם כן אז נראה לי נכון לציין זאת.
מתייג את אמרי אביטן, דבירותם, קובץ על יד, טוויג, יואל מרקו, יאיר דב, Meni yuzevich, שילוני, shaishyy, היידן, david7031, Zozoar, Nahum, תלם, מי-נהר, בן עדריאל, סנסן ליאיר, מר נוסטלגיה, יהודי מהשומרון, איש גלילי, biegel, , צור החלמיש, בר-כח, דוד שי, מבני הנביאים, עמית אבידן, ראובן מ., Neriah, ספסף, TergeoSoftware, עומר קדר, בן דרוסאי, AviStav, צורייה בן הראש, מגבל, משה כוכבי, Ani6032, Yair BN, פעמי-עליון, Effib, פיטר פן, איתמראשפר, יחיאל הלוי, הימן האזרחי, SuperBasil, נתן טוביאס, באלדורבעלי הידע בתנ"ך
רוב התאריכים המדויקים בערכי התנ"ך הם חסרי ביסוס. היה ראוי לא להציג אותם. Ronam20 - שיחה 23:20, 9 בדצמבר 2019 (IST)[תגובה]

דיווח שאורכב ב-25 במרץ 2020[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות
  • רובם המוחלט של הפרשנים דרשו כי "נערי שרי המדינות" הם נערים שהובאו ממדינות שהיו כפופות לישראל-לאחאב, כערבון לכך שאותן המדינות לא ימרדו בישראל.
  • ע"פ הפשט "נערי שרי המדינות" לא נשלחו לקרב כי הם אלה שנשארו, אלא, אליהו הנביא ציווה שישלח אותם אחאב להראות גודל הנס שיעשה הקב"ה.

כך נראה לי לעניות דעתי. תודה.

תודה על תשומת הלב ותיקון הערך. אבי גדור - שיחה 11:45, 26 במרץ 2020 (IST)[תגובה]

מה לגבי שאול?[עריכת קוד מקור]

"אלא שלאחר שאליהו הוכיחו על הרצח אחאב קיבל מיד את אשמתו ונכנע, דבר נדיר מאוד בין המלכים המקראיים שהוכחו על ידי הנביאים, ושותפים לו רק דמויות מופת כדוד, חזקיהו ויאשיהו."


מה לגבי שאול המלך?

"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל חָטָאתִי כִּי עָבַרְתִּי אֶת פִּי יְהוָה וְאֶת דְּבָרֶיךָ כִּי יָרֵאתִי אֶת הָעָם וָאֶשְׁמַע בְּקוֹלָם."

-שמואל א'.

Remnantall - שיחה 14:18, 2 ביולי 2022 (IDT)[תגובה]

שאול קיבל את אשמתו אבל לא מיד. לפני זה הוא אמר "אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי ה' וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי" (שמואל א טז כ). עמד (שיחה | תרומות) • ד' בתמוז ה'תשפ"ב • 23:17, 2 ביולי 2022 (IDT)[תגובה]

תמונה חלופית[עריכת קוד מקור]

יש לכם רעיון לתמונה חלופית? יש קטגוריה בוויקישיתוף. בתור התחלה נראה לי שאפשר להסתכל על תת הקטגוריה של אליהו ואחאב. קובץ:Chapelle des Carmélites - Interieur - Élie rencontrant le roi Achab.jpg היא תמונה כמעט מתאימה, לדעתי, אבל לא מספיק ברורה. מצד שני, אין שום טעם לנסות למצוא תמונת פרופיל שלו, כי כל פרופיל כזה יהיה מומצא לחלוטין. מומלץ להסתכל על התמונות בתוך הקטגוריה, כי זה יהיה בערך הגודל שבו הן תופענה הערך. Tzafrirשיחה 18:17, 1 במרץ 2024 (IST)[תגובה]

בית אחאב בספרות העברית[עריכת קוד מקור]

רשימה על שליטי בית עמרי -אחאב מעמרי ועד לעתליה דרך איזבל אחזיה ויהורם.ובני התקופה אליהו ואלישע כפי שהופיעו ביצירות ספרות תיאטרון וקולנוע בעידן המודרני ד"ר אלי אשד  : בית עמרי בספרות ובקולנוע בלוג המולטי יקום של אלי אשד

https://www.no-666.com/2024/03/10/%d7%a9%d7%95%d7%a9%d7%9c%d7%aa-%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%a2%d7%9e%d7%a8%d7%99-%d7%90%d7%97%d7%90%d7%91-%d7%91%d7%a1%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%a7%d7%95%d7%9c%d7%a0%d7%95%d7%a2/79.178.77.18215:56, 11 במרץ 2024 (IST)[תגובה]