שיחה:הרי החושך

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הודו או אתיופיה?[עריכת קוד מקור]

אהלן אליהו,

תודה רבה על הערך המחכים!

בגמרא ובמקורות אחרים מהתקופה הביזנטית יש מקרים שהודו מתייחסת להודו שבתת-היבשת ההודית, ויש מקרים שהיא מתייחסת דווקא לאזור בו שוכנת כיום אתיופיה [1]. למשל, רבי יהודה הנדואה [2] היה גר שמוצאו כנראה מאתיופיה ונהמא דהנדוקא [3] הוא מאפה שמוצאו כנראה מאתיופיה. מניין לנו אם הייחוס של הרי החושך להודו אצל יוסיפון ואצל הרב רפופורט נוגע להודו האסיאתית או להודו האפריקאית? המקורות הללו לא מונחים לפני. תודה, ליאור पॣ • י' בכסלו ה'תשפ"ד • 13:56, 23 בנובמבר 2023 (IST)[תגובה]

היי @ליאור,
שמח שמצאת עניין בתוכן שכתבתי.
חשוב לציין שהבלבול בין הודו ואתיופיה היה לשני הכיוונים, כך שבחלק מהמקורות בהם מוזכר כוש או אפריקה הכוונה למה שידוע כיום כהודו, ראה למשל מאמרו של יעקב שביט "מהי אפריקה שבתלמוד". כבר בתלמוד (מסכת מגילה דף י"א עמוד א) קיימת מחלוקת האם הודו וכוש נמצאות בסמיכות אחת לשנייה או שכל אחת בקצה אחר של העולם. לפי הרב יעקב עמדין מקור הבלבול באזור הנקרא הינדו-כוש. סביר להניח שהיותם של ההודים בעלי גוון עור כהה תרם להקבלה.
לגבי מה שכתבת שמוצאו של רבי יהודה הנדואה היה מאתיופיה, המקור לכך ברש"י שהסתמך על התרגום לתנ"ך שתרגם את כוש המקראית כ"הנדואה". יתכן שהתרגום זיהה את הודו של ימינו בתור כוש.
בנוגע ליוסיפון, הספר נכתב בתקופת ימי הביניים, כך שסביר שכאשר הוא עושה שימוש במונח הודו כוונתו אכן להודו המוכרת לנו.
Eliahu21 - שיחה 00:01, 27 בנובמבר 2023 (IST)[תגובה]