שיחה:יעקב יהושע פלק

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אבקת שריפה[עריכת קוד מקור]

מעניין - בחיפוש אחר אסון אבקת שריפה (Pulver) מצאתי שאוניברסיטת לבוב עוסקת בנושא אחסון והפעלה מבוקרת של חומר בעירה שבו יש אבקת שריפה. כמו כן בעיר לוצרן (ואולי במקומות נוספים) החזיקו את אבקת השריפה במגדלים מוגנים מאחורי החומות, כך שאם מקור אחד יפגע, יוותר השני לפליטה.

הוא לא כתב את שו"ת פני יהושע[עריכת קוד מקור]

שו"ת "פני יהושע" נכתב ע"י סבו, הרב יהושע יוסף (חריף), בעל ה"מגיני שלמה". ע"ש חיבורו של סבו הוא קרא לספרו "פני יהושע". ניסיתי לתקן בפנים.


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:58, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

נוסח החרם[עריכת קוד מקור]

"בשנים האחרונות נמצא נוסח החרם שהטיל על רבי יהונתן אייבשיץ, בכתב ידו, ובו מגולל את מסכת ההתחמקויות של הלה מקריאות לבירור, לא רק בעניין הקמיעות אלא גם על עדויות תלמידים לגבי שבתאות בישיבתו. לאור כתב החרם ניתן להבין הרבה מהתנהגויות רבנים, ביניהם תגובת הנודע ביהודה - הרב יחזקאל לנדא, והגאון מווילנא שהתמיהו רבים מהחוקרים לאורך הדורות, ואף גרמו לרבנים אורתודוקסים לקבל את דברי הרב אייבשיץ, ולדחות את ההאשמות לגבי שבתאותו."

הדבר הנכון היחיד שכתוב בקטע הזה הוא שבשנים האחרונות נמצא נוסח הכתב ששלח הפני יהושע לרבני אלטונא - כל השאר פשוט לא נכון. הפני יהושע לא מגולל שם שום "מסכת ההתחמקויות של הלה מקריאות לבירור, לא רק בעניין הקמיעות אלא גם על עדויות תלמידים לגבי שבתאות בישיבתו" - אלא מגולל רק את האשמותיו (הידועות כבר מקודם) נגד ר"י אייבשיץ- והתנגדותו של הפני יהושע, הידועה לפרטיה בלאו הכי מחומרים קודמים שפורסמו עוד בשעת המחלוקת, לא מוסברת במיוחד לאור המכתב הזה, קל וחומר שלא תגובות הנודע ביהודה והגאון מוילנא. הקשר היחיד בין הענינים האלה הוא שהכתב פורסם לראשונה במאמר שמנסה להסביר את אופן ההתייחסות של הפני יהושע לכל הענין, ושאותו חוקר פרסם מאמרים דומים גם על הנודע ביהודה ועל הגאון מוילנא. מי שכתב את הקטע הזה פשוט עשה סלט מכל מה שהוא קרא בשלושת המאמרים האלה.בן נצר - שיחה 14:58, 6 באוגוסט 2014 (IDT)[תגובה]

הסכמת רצ"ה רוזניס[עריכת קוד מקור]

מדובר סך הכל באיזשהי הסכמה שנתן נכד של הפני יהושע לספר של ר"י אייבשיץ ופלפול שלם האם הנכד התכוון למה שהוא כתב. למה כל פלפול הסרק הזה אמור להופיע בערך אודות הפני יהושע? במה זה מקדם את ידיעת הקורא אודותיו? הקטע הזה, אם אמור להופיע, צריך להופיע אולי על פולמוס אייבשיץ-עמדין לכשייכתב.בן נצר - שיחה 23:57, 8 ביולי 2014 (IDT)[תגובה]

המגיד ממזריטש היה תלמיד של הפני יהושע, איפה אפשר לשלב את זה?Uhbcrd451 - שיחה 23:38, 16 באוגוסט 2014 (IDT)[תגובה]

שנת פטירת בתו מייטל מופרכת[עריכת קוד מקור]

בערך נכתב כך "בתו מייטל - דברי התורה של בעלה הרב שלמה דב (בעריש) הרצפלד, אב בית דין גלוגא, הודפסו בספר פני יהושע תחת הכותרת 'חתנא דבי נשיאה'. נפטרה בפסח שני ה'תצ"ג (סביבת 1733)".

שנת הפטירה מופרכת הן משום שאם כך הרי שבשנת הדפסת ה'פני יהשוע' כבר לא היה בעלה חתנו של ה'פני יהושוע', אך עוד יותר מכך, קשה לקיים את השנה עם האמור בהמשך הערך, אודות בנה:

"בנה של מייטל היה הרב אהרן יהושע אליהו הרצפלד, אב בית דין רביץ' במשך יותר משלושים שנה, ונפטר בגיל מופלג בג' באלול ה'תר"ו (1846)"

האם בנה נפטר בגיל של לפחות 113 שנה?

ההערה לצד תאריך פטירת הבת מפנה לספר 'כלילת יופי', אך לא נכתב שם דבר על פטירת בת הרב. דווקא על מועד פטירת בנה יש שם אריכות מסוימת. 213.151.43.152 23:36, 4 באפריל 2015 (IDT) בנימין אלבוים[תגובה]

חזר על הש"ס 36 פעמים[עריכת קוד מקור]

בערך מצויין להקדמה שם כתוב שהוא חזר על הש"ס 36 פעמים כמנין הנספים. אם אפשר לצטט היכן ענין זה מוזכר בהקדמתו.

'בובה' שם עיר או עיירה?[עריכת קוד מקור]

בערך נאמר: 'ולאחר מכן בקרקוב ובבובה אצל הרב חיים רייצעס.' התאמצתי הרבה ולא הצלחתי להבין את מקור השיבוש. מניח ש'בובה' הוא שיבוש. אך לא הבנתי כיצד השתבש ואיך לשחזר. טל ומטר - שיחה 00:28, 12 במרץ 2023 (IST)[תגובה]

בספר דור דעה (הקישור הרביעי בקישורים חיצוניים) כתוב: "משם הלך מחיל אל חיל... ומשם ‏הלך לבובה, לבית ש״ב הגה״ק מו״ה חיים רייצעס ז״ל." האות האחרונה היא ה"א המגמה. הרב חיים רייצס הי"ד היה ר"מ בלבוב, עוד עליו כאן. בברכה ובתודה, דג ירוק (שיחה) • 07:46, יום ראשון בשבת, י"ט באדר ה'תשפ"ג (IST).
כמובן. ותודה על תשומת הלב. זה השתבש כבר ב-2011. ביקורת - שיחה 08:11, 12 במרץ 2023 (IST)[תגובה]
תודה לכם, אני תוהה איך מצאת, ביקורת, מתי השתבש? האם עברת על כל שורה או שיש דרך קיצור? תודה. טל ומטר - שיחה 09:02, 12 במרץ 2023 (IST)[תגובה]
בודקים אחת ל-100 עריכות למשל, ומצמצמים פערים. ביקורת - שיחה 10:16, 12 במרץ 2023 (IST)[תגובה]