שיחה:מרדכי בנט

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האם ידוע למישהו מה הוא ספר "הר המור" שהוא כתב? יעקב בויקי 23:47, 23 פברואר 2006 (UTC)

הר המור לרבי מרדכי בנעט הוא ספר שו"ת, כרם יהושע 23:49, 23 פברואר 2006 (UTC)

תחומי הלימוד של ר' מרדכי בנט - סתירה בין גרסאות[עריכת קוד מקור]

לפי זמן קצר נכנס אדם אלמוני והחליף פיסקה שמתארת אותו כבעל ידע בחכמות חיצוניות, תוך תוספת פיסקה (בלשון קשה) בה הוא מתרעם על הפגיעה בכבוד זקנו על הכנסת הפיסקה. כיוון שאין לי מידע על הנושא (באינצ' לבית ישראל, שהוא המקור שלי, לא מציינים דבר על זה). יש לי תחושה שלא מדובר בטרול נטו, אלא שיש פה משהו רציני, אז הורדתי את המשפט (הערך קריא בלעדיו), ואני מבקש שכל מי שיש לו מידע מוצק שיכתוב פה, ונראה. הגרסאות האפשריות:

1) מבחינת תחומי הלימוד לא הגביל את עצמו לש"ס ופוסקים אלא עסק בתחומים רבים של התורה, בין השאר גם במקרא ובקבלה. המורה נבוכים היה ספר שבו היה שגור. בנוסף, לא נמנע מעיסוק בחכמות חיצוניות ונאמר עליו שהיה בקיא בדקדוק, פילוסופיה, אסטרונומיה ומתמטיקה.
2) מבחינת תחומי הלימוד הגביל את עצמו לש"ס, פוסקים וקבלה.

DGtal 18:44, 26 פברואר 2006 (UTC)

את הפסקה הוסיף משתמש:יעקב בויקי [1] ולפיכך פניתי אליו כדי שיביא ראיה לדבריו. נתנאל 18:51, 26 פברואר 2006 (UTC)
נ"ב: אני הוא נכדו, שם אבי ישעי' כי הוא נכדו של ר' ישעי' בן ר' מרדכי בנעט, וכל משפחתי רגילים ובקיאים בספריו הקדושים של זקינינו, ונבהלתי מלראות דברים זרים שלא עלו על לב מעולם, להוציא שם שקר על זקינינו גדול בישראל, בזמן אשר בנו כותב כי לחם נגד לימודים זרים, והזהיר את תלמידיו על כך, ואיך יכתוב בן דורינו דברים היפך האמת, ולא יכוה בגחלתו, כי הוי זהיר בגחלתן כי לחישתן לחישת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב. (משתמש:יודל)
בהחלט צריך לבדוק כי אני מסתמך רק על "אוצר ישראל", כרך ג', בערך של הרב בנעט שנכתב ע"י נחום טוביה לאנדאן. בביגליוגרפיה הוא מסתמך על "תולדות ר' מרדכי בנעט" מאת בנו יעקב אבריל, אפען 1832, ברדיטצבסקי במ"ע האסיף שנה רביעית, תרמ"ח, אוצר הספרים 61, 295; ועוד מקור. אם מישהו יוכל לבדוק האם הספרים נמצאים בספריה לאומית נוכל אולי לבדוק שם. אגב, איני רואה שום בושה בידיעת דקדוק, קבלה, המורה, חשבון ואסטרונומיה. יעקב בויקי 23:07, 26 פברואר 2006 (UTC)
מחר אהיה בספרייה מתאימה, ואשתדל לבדוק מה כתוב שם. DGtal 23:22, 26 פברואר 2006 (UTC)
כרגע אני קורא ב"שרי המאה" חלק א' עמוד 291 שכותב אותם דברים. בשם המדקדק ר"י בן זאב "יקר החזיון הזה בדורותינו שהתורה והחכמה ודקדוק הלשון תהיינה לאחדים ביד העומד לשרת בקודש. יעקב בויקי 23:28, 26 פברואר 2006 (UTC).

נא ונא, אם כותב פלוני או כותב פלוני הניח אשר למד חכמות חיצוניות בו בזמן אשר בספרי הר"מ בנעט מוכח ההיפך, ובספרי תולדותיו ע"י בניו מוכח ההיפך, אז דברי כתבן פלוני בלי ראי' אינו מעלה ולא מוריד, כי מצץ שקר מבגדו בבגדו בו.

ואם כי אינו עוולה בעיניך ללמוד חכמות חיתוניות, איך יעלה על דעתך כי בשביל זה עשה כן גם גדול פלוני, בו בזמן שאתה יודע היטב כי גם היום נמצאים גדולי ישראל, וחלק ניכר בכלל ישראל, אשר אינם לומדים חכמות חיצוניות.

ואשאלך שאלה חקרונית יותר, אם אתה הולך בלבוש דומה לתמונה של הר"מ בנעט, ובעל כרחך תודה, כי הרבנים וחלק הכלל ישראל של היום אכן הם הולכים בלבוש זה, ואיך נפל בדעתך שאתה מבין דרכו של גדול שאין אתה הולך בדרכו, וכי לא ידעת הכלל, אילו ידעתיו הייתיו

ותדע כלל גדול, כי זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו, והשי"ת לא יחליף ולא ימיר אותנו, ולכן תן אל לבך, לא תכתוב על קדוש זקיני דברים אשר לא כן, ולא הי' ולא נברא, ולא תחליף ולא תמיר את האמת.

יודל.

כנהוג בוויקיפדיה, הבאתי את טענות שתי הצדדים בשם אומרם. נשאיר לקורא הנבון להחליט מה נכון ומה לא. בהערת אגב יש להעיר שהביטוי "אילו ידעתיו היותיו" נאמר ביחס לקב"ה וחלילה לך, יודל, לומר אותו על בשר ודם. נתנאל 05:26, 27 פברואר 2006 (UTC)

תשובת יודל: כתיב ויאמינו בה' ובמשה עבדו, הבדק במדותיו, והדבק בחכמים ותלמידיהם, ונמאמר אילו ידעתיו הייתיו, מובא בספרים, גם לגבי רבו אשר אין אדם עומד על דעת רבו עד ארבעים שנה

הידיעה באחד או יותר מדקדוק, חשבון, אסטרונומיה, ומקרא נאמרת על רבים מגדולי ישראל בהם תנאים, אמוראים (שמואל) ראשונים (מנחם המאירי|המאירי) ואחרונים (הגר"א). גם הרמ"א. ייתכן שדבריך נובעים מההתנגדות ללימודי חול בגיל צעיר, שזה כמובן משהו אחר לגמרי, או מנסיון להשליך מהנורמות של ירושלים של מאה וחמישים השנים האחרונות על יהודי התפוצות שלא ידעו שיש בעייה עם ידיעות במדעים. יעקב בויקי 07:41, 27 פברואר 2006 (UTC)

הצמדתם של ידיעותיו הרחבות לילדותו היא בעייתית. כדאי להזיז את זה למטה למקום אחר. יעקב בויקי 17:33, 27 פברואר 2006 (UTC)

מגיע ל DGtal יישר כח גדול על הטיפול בערך וההשקעה במחקר. למדתי הרבה על גדול ישראל שעד לפני ארבעה ימים לא ידעתי את שמו. יעקב בויקי 21:12, 27 פברואר 2006 (UTC)

תם אך לא נשלם. כמה דברים יש עדיין לבדוק.
1) איך מאייתים את כל המקומות האלה, ומה שמם היום (במקרה גיליתי שיש לניקלשבורג עוד שם, וזה לא קניגסברג המפורסמת שכיום ברוסיה, אלא אחרת). למשל, הוא נולד ב: צ'וגו=טשורגע=טשורגא=שורגא; ססובר=שוסבורג
2) בבדיקה שלי מחקתי כמה טעויות: החת"ם סופר לא אמר שהשתטחות על קברו מועילה, אלא ציטט מישהו ששמע מהרב; החלפת ר' אלימלך בר' זושא (לצערי הרב מימון לא אמין במיוחד בתחום הסיפורת, ויש עוד דוגמאות).
3) האם השו"תים הר המור=גדולת מרדכי=פרשת מרדכי ?
4) במקורות של אוצר ישראל לא ראיתי רק את המקור הלועזי (כנראה בגרמנית). חשוב כיוון שבאוצר טוען שהרב הכיר גם את כתבי משה מנדלסון (המקור היחיד הנוסף שדיבר על זה בפירוט הוא בנו אבריל), אחרת אין לזה מקור. באותו עניין, צריך להשוות להקדמות בספרים (אינם לפני) ולראות אם יש שם מפורש נגד. גם לציין במדויק יותר את הביבל' שלהם, ואם יש שם הקדמות שזהות זה לזה (כפילויות).
5) מה המקור סיפור השקים, מציאת המקור בתולדות ר' יהודה אסאד.
6) עוד על מלחמתו ברפורמערס, מלבד אוסף האמירות המחוכמות שיש במקורות.
6) הכחלות חשובות: פסקי המרדכי (לחלופין ר' מרדכי בן הלל), ר' זושא מאניפולי, ר' שמואל שמלקא הורוביץ (ר' שמעלקא מניקלשבורג), ר' צבי הירש אשכנזי, ה"חכם צבי" ואביו של ר' יעקב עמדן (היעב"ץ).
זהו לבינתיים. DGtal 21:46, 27 פברואר 2006 (UTC)

תשובת יודל: ראית תולדות שציינת מה שכתב בנו ר' אבריל, כתב מפורש: ויאמר אל בו.. האיש אשר יצא לפניהם.. אשר יצא ואשר יבא לפני העדה במצור ובמצוק אשר יציק להם מחרפיהם ומגדפיהם, יאות לו מתק שפתים וצחות לשון למען הטוב לב השרים'.. ע"כ שת לבו גם לזאת, פילוזופיע, תכונת השמים, חשבון המדינה, דקדןק הלשון והמליצה, .. למד הכל על נכון בזמן לא כביר, ספר המורה להרמב"ם הי' לו למורה ועינים על אם הדרך החקירה וכו' הנה, נא ונא תעיין כל אריכות דבריו, תראה כי הגביל עצמו ללמודי קודש, ואלו הלימודים לא למד רק לעת הצורך להציל עמו, ולמד רק בזמן לא כביר.

ואחר אשר ראינו מה שכתוב שם, נחזור למה שהצגת ב' הדעות.

1) מבחינת תחומי הלימוד לא הגביל את עצמו לש"ס ופוסקים אלא עסק בתחומים רבים של התורה, בין השאר גם במקרא ובקבלה. המורה נבוכים היה ספר שבו היה שגור. בנוסף, לא נמנע מעיסוק בחכמות חיצוניות ונאמר עליו שהיה בקיא בדקדוק, פילוסופיה, אסטרונומיה ומתמטיקה.

2) מבחינת תחומי הלימוד הגביל את עצמו לש"ס, פוסקים וקבלה.

נא אם עיני שכל לך תבין ותודה על האמת, כי כתבן זה היפך הקערה על פיה, באידיש אומרים: צו בארשט דארף מען נישט קיין ציין פירוש, למים חמוצים, אין צריך שינים לשתותו, והמובן, כי דבר המובן בסקירה אחת, אין צריך הסבר יותר, - ולכן נא לתקן הדברים לאמיתן, וזכור המשנה באבות, חכמים הזהרו בדבריכם .. ותגלו למקום מים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו (משתמש:יודל)

בוודאי שמת לב שאתה אומר שהוא לא למד חכמות חיצוניות, ומצטט כראיה לדבריך מקור שכותב בפירוש שהוא כן למד חכמות חיצוניות. נתנאל 05:49, 28 פברואר 2006 (UTC)
אני חושב שהבנתי את כוונת יודל שציטט את תולדות הרב שכתב בנו בכורו. הרב בנט לא למד חוכמות חיצוניות באופן רגיל וכאידיאל (ואף התנגד ללימוד זה), אך בהיותו רב נאלץ להתמודד עם הרפורמים ודומיהם, ולמטרה זו למד חוכמות חיצוניות. היוצא מדברי שאין מחלוקת כלל על העובדות, וכל שצריך להדגיש הוא הנסיבות שבגינם למד חכמות אלו. אתקן את הערך בהתאם. DGtal 17:37, 28 פברואר 2006 (UTC)

ישר כח! כמעט תיקנו הדבר, ורק צריך לשנות, כי אף את המורה נבוכים אינו מובא רק כשהוצרך לעמוד לפני מלך ושרים לצורך כלל ישראל, למד פילוזופיע על דרך המורה נבוכים, כי לא הי' לו ברירה אחרת לצורך הויכח, וא"כ איך יוכלו לבלבל דעת הקוראים, כי למד בהמשך תחומי לימודי ספרי קודש את ספר המורה, בזמן אשר במקור לא כתוב כן, ואין שום מקור אשר למד זאת בזמן אחרת, ועל זה כתב בנו כי בזמן קט למדו, ולכן נא לתקן הדבר, וה' ישלם פעלכם, ותהי משכורכם שלימה מעם ה' אלקי ישראל --יודל 23:18, 28 פברואר 2006 (UTC)

שאלה של אינו בקיא. האם נחשב בעיניך פגם היות הרב בקיא בספרו של מורנו הרמב"ם? ברור כי עיקר לימודו היה מצד סגנונו הפילוסופי של מורה נבוכים, ואם תעיין בערך הנ"ל תמצא שיש והיו רבנים שהתנגדו ללימוד הספר. האם ידוע לך (ומניין) שזה היה גם יחסו של הרב, או שמא לא למדו לעומק קודם מסיבה כלשהי ורק כעת התעמק, בשל הנסיבות, בלימוד הספר?DGtal 23:27, 28 פברואר 2006 (UTC)

ברור שאוסר לפרסם מימרא, הרב בנט לא הגביל את עצמו לש"ס ופוסקים אלא עסק בתחומים נוספים של התורה כ"תבלין" לתלמוד, ביניהם מקרא, קבלה ודקדוק עברי. המורה נבוכים היה ספר שבו היה שגור. תדע כי הרמב"ם כתב, דברים שבכתב הוי כדורש לאלפים, איך תעיד בפירסום על ההיפך מהאמת, אשר הרב הגביל עצמו לש"ס ופוסקים, ומי מצץ מבגדו כי המורה נבוכים היה ספר שבו היה שגור. יתכן אשר למד בו, אבל להעיד על דבר שלא ידענו, לא יקרא תולדות הצדיק, אלא חלומות ודמיונות מהצדיק, בזמן אשר בנו כתוב מפורש כי רק זמן קט עסק בזה, לזה יקרא "לא הגביל כצמו לש"ס ופוסקים", ותמהתי על עצמי, כי ביום מן הימים יאמר כתבן זה, גם עלי, כי אני הגבלתי עצמי לכתיבותיו, והייתי בעל מגיה שלו, בזמן שלא עשיתי כן, רק במקום ההכרח, שהרגשתי שפגע, במה שמקובל אצלינו ההיפך, ולכן נא לא לכתוב רק מה שמצא כתוב מפורש, כי בנטיה קלה מהאמת, יכולים להפוך הקערה על פיה, ותודה רבה למפרע--יודל 03:42, 1 מרץ 2006 (UTC)

איות כל הערים הלא ידועות, והאם כולם צריכים להיות אדומים?[עריכת קוד מקור]

אולי להסיר את הקישורים האלו? האם כל הערים המוזכרות בערך שוות ערך בויקיפדיה?

וגם: האיות של ערים אלו, צריך ביאור אף הוא.69.122.12.98 01:37, 7 מרץ 2006 (UTC)

הבעיה בניקוד היא שהיה בפניי לרוב הניקוד האשכנזי המלא, וקשה לדעת מה בדיוק הניקוד בעברית מודרנית. יש אתרים בתחום הגנאולוגיה שמסוגלים לתת נ.צ. ולפחות את השם בשפת המקור של כמעט כל שטייטל ועיר בו היו יהודים, אבל אין לי פנאי כרגע לגשת אליהם. לגבי המקומות עצמם: חלקם חשובים, חלקם שוליים, אבל עד לזיהוי ומחקר מינימלי קשה לדעת, אז השארתי, לפחות בינתיים. DGtal 18:29, 7 מרץ 2006 (UTC)

לעורכי הערך סיפר על תולדות חייו ודמותו של רבי מרדכי בנט פורסם בירושלים מאת הסופר שלמה בן דוד . ( רבי שלמה שפיצר ז"ל) ראוי לעייו ולהזכירו .לא זוכר את שם הספר. לתשןומת לב עורכי הערך הזה. תודה ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

אני אוסיף, תודה. ‏DGtal13:54, 7 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 17:09, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

נפתלי בנט?[עריכת קוד מקור]

קשור? -- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • א' בכסלו ה'תשע"ד • 04:05, 4 בנובמבר 2013 (IST)[תגובה]

לא בהכרח. בנט הוא שם כללי (לא מיוחס לאב קדמון מסויים) ונפוץ יחסית, אז אין שום הכרח שיש קשר ביניהם. ‏DGtal08:53, 4 בנובמבר 2013 (IST)[תגובה]
לא נמצא קשר אליו.