שתי אצבעות מצידון (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"שתי אצבעות מצידון"
שיר בביצוע בועז עופרי
יצא לאור 1986
שפה עברית
כתיבה אלי כהן
לחן בני נגרי

שתי אצבעות מצידון הוא שיר הנושא של סרט הקולנוע "שתי אצבעות מצידון" שיצא בשנת 1986. במאי הסרט אלי כהן[1] חיבר את מילות השיר, הוא הולחן על ידי בני נגרי ובוצע על ידי בועז עופרי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "שתי אצבעות מצידון" יצא לאקרנים בשנת 1986. הבמאי אלי כהן התבקש על ידי יחידת ההסרטה של דובר צה"ל ליצור סרט הדרכה שהפך לאחר מכן לסרט עלילתי שזכה להצלחה רבה בבתי הקולנוע. כהן כתב את השיר על בסיס שיר במכתב שכתב חייל בשם מיקי ברקוביץ' ששרת בלבנון. הפלוגה של ברקוביץ' אבטחה את צוות צילום הסרט בשהותו בלבנון. באותו שבוע בו כתב את המכתב, בינואר 1985, נקלעה המחלקה של ברקוביץ' לקרב ובו נהרגו 17 מחבלים, קרב שהותיר בו צלקת. כששב הביתה לחופשה כתב ברקוביץ' מכתב ובו שיר עם מסר המעודד נסיגה מלבנון ומסר אותו לאלי כהן. במאי 2020 נחשף במהדורת החדשות של ערוץ קשת 12 כי מילות השיר הושפעו משירו של ברקוביץ'[2].

מילות השיר מתארות את שגרת החיים של חייל קרבי בלבנון. את געגועיו לנערתו ששכחה אותו לדבריו ואת מצב רוחו השפוף. מילות השיר שהן עממיות ובגוף ראשון היוו ניגוד לממלכתיות ולכובד הראש שאפיינו את רוב שירי המלחמות לפני כן[3]. בניגוד למכתב ולשיר עליו היה מבוסס, השיר לא קרא לנסיגה מלבנון ולא הציג עמדה פוליטית כלשהי, אלא רק הציג את המציאות היומיומית דרך עיניו של חייל ישראלי בלבנון.

לחן השיר משמש כנעימת הנושא בסרט. בסצנה בה מושר השיר בסרט, מגיעה הופעת אמנים ללבנון, אולם, קצר חשמלי מונע את תחילת ההופעה. החיילים שממתינים להופעה קוראים לאפי לשיר והוא נעמד במקומו בקהל ומתחיל לשיר את "שתי אצבעות מצידון" ללא ליווי אינסטרומנטלי. בועז עופרי שגילם בסרט את אפי, חייל המתאהב בנערה לבנונית ביצע את השיר מבלי שתוכנן מראש שישיר בסרט. בבוקר ההקלטה התבקש על ידי הבמאי להקליט את השיר[2]. לדברי עופרי, מכיוון שלא היה לו זמן מספיק ללמוד את המילים, כתב את מילותיו על דפים והדביק אותם על גבם של ניצבים בסרט[4]. השיר הוקלט בטייק אחד בזמן צילום הסצנה[5], והיה הלהיט היחיד של עופרי.

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשיר יצאו מספר גרסאות כיסוי. בין היתר, על ידי הברירה הטבעית, שימי רון, אבי סינואני וירון כהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]