תעלומת האליבי החסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תעלומת האליבי החסר
Ordeal by Innocence
מבוסס על Ordeal by Innocence עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סדרת מתח, סדרת דרמה, סדרה המבוססת על ספר עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים שרה פלפס עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי Sandra Goldbacher עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה מאמות' סקרין עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור BBC One עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 1 באפריל 2018 – 15 באפריל 2018 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תעלומת האליבי החסראנגלית: Ordeal by Innocence) היא סדרת דרמה בת שלושה פרקים של ה-BBC, ששודרה לראשונה באפריל 2018. הסדרה מבוססת על רומן באותו שם מאת אגאתה כריסטי, והיא העיבוד השלישי של הספר שנעשה למסך. בדרמה מככבים מורבן כריסטי, ביל ניי, אנה צ'נסלור, אליס איב ואלינור טומלינסון.

לפי התכנון המקורי, הסדרה הייתה אמורה להיות משודרת ב-BBC במסגרת תוכניות חג המולד. אבל השידור עוכב בשל האשמות בתקיפה מינית של אד וסטוויק, שגילם דמות בסדרה. הוא נאלץ לפרוש, והסצנות בהשתתפותו צולמו מחדש עם השחקן כריסטיאן קוק.

הסדרה קיבלה ביקורות חיוביות, אם כי גם תגובות חריפות על השינויים שנעשו בעלילה. הבימוי והעיצוב זכו לשבחים מיוחדים. ב-11 במרץ 2019 יצאה הסדרה על גבי DVD בהוצאת Universal Pictures UK.[1]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היורשת העשירה, רייצ'ל ארגייל, נרצחת בבית האחוזה המפואר שלה בו היא חיה עם בעלה ליאו; ילדיהם המאומצים מרי, מיקי, ג'ק, טינה והסטר; ועם המשרתת שלהם קירסטן. החשוד ברצח הוא ג'ק, שטביעות האצבע שלו מתגלות על כלי הרצח, אבל הוא נהרג בכלא עוד לפני שהספיק לעמוד לדין.

כשנה וחצי אחר כך המשפחה מתכוננת לקראת חתונתם של ליאו ומזכירתו, גוונדה ווהן, למורת רוחם של הילדים. לבית מגיע זר בשם ארתור קלגרי, ומספק אליבי עבור ג'ק. לדבריו הוא הסיע את ג'ק במכוניתו בזמן הרצח. קלגרי טוען שהוא מדען שעבד מאז באזור הארקטי, ולכן שמע על המקרה רק אחרי חזרתו. ליאו חושב שהוא נוכל, ומיקי מאיים עליו. בהמשך פונה אליו בעלה של מרי, פיליפ דורנט, ומציע לו לשתף פעולה כדי לסחוט כספים מהמשפחה. בפלאשבקים מתגלה שרייצ'ל הייתה אם אכזרית וחסרת אהבה, שהתנכרה לילדיה, ולכל אחד מהם היה מניע לרצוח אותה.

כשקלגרי חוזר לבית האחוזה, מנסה מכונית לפגוע בו והוא מצליח להתחמק ממנה, אבל בהתנגשות נהרג נהג המכונית, בלמי גולד, השוטר שחקר את רציחתה של רייצ'ל. קלגרי נפגש שוב עם ליאו ומודה בפניו שהוא שיקר אודות עברו. הוא היה מדען שעבד על פיתוח פצצת אטום, וסבל אחר כך מהתמוטטות נפשית. בליל הרצח הוא ברח מבית החולים לחולי נפש, ונתפס אחרי שהסיע את ג'ק. עוד סיפר שהוא ראה עוד אדם באותו לילה שנמצא בדרך לאחוזה. דורנט, שהכעיס רבים מבני המשפחה, מתעמת עם הרוצח, שהורג אותו באמצעות מנת יתר של סמים.

למחרת, ליאו וקלגרי מגלים את גופתו של דורנט. הילדים בבית ארגייל וקירסטן מתחילים להבין מה קרה. בפלאשבקים רואים את האירועים שהביאו לרצח. ג'ק התעמת עם אימו וסיפר לה על הרומן בין מיקי לטינה. בתגובה היא מגלה לו שקירסטין היא אימו הביולוגית וליאו הוא אביו. מה שגורם לג'ק לברוח מן הבית. רייצ'ל מגלה שליאו וגוונדה מנהלים רומן, ומאיימת עליו בגירושים. ליאו מכה אותה עד מוות באמצעות פסלון מצרי שבחדרו. בלמי גולד עוזר לליאו להטיל את האשמה על ג'ק, כדי להתנקם בו על הרומן שלו עם אשתו. כדי למנוע מג'ק לגלות את האמת על הוריו, ליאו ובלמי דואגים שהוא ייהרג לפני שיעמוד לדין.

בהמלצת ליאו נלקח קלגרי לבית חולים לחולי נפש. קירסטן והילדים מתעמתים עם ליאו. בהמשך אותו היום ליאו נעלם והשוטרים מחפשים אותו. לאחר זמן מה האחים לבית ארגייל מבקרים את קלגרי בבית החולים, וקירסטן בודקת את מצבו של ליאו, שכלוא במקלט האטומי של המשפחה.

הבדלים בין הסדרה לרומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו רומנים רבים של אגאתה כריסטי, העלילה של "תעלומת האליבי החסר" מתרחשת באזור המערבי של אנגליה.[2] ההפקה העבירה את המיקום לסקוטלנד והסדרה צולמה בסביבות אינברקיפ.[3]

שם המשפחה בספר הוא Argyle, ובסדרה האיות הוא Argyll (ההגייה זהה בשני המקרים).[4] החשוד העיקרי ברצח, ג'ק, נקרא ברומן ג'אקו.[5] הוא מת בכל מדלקת ריאות ולא מוכה למוות כמו בסדרה.

גם בדמויות היו שינויים אחדים. קירסטן לינדסטרום מתוארת ברומן כאישה נורדית בגיל העמידה. לפרט זה יש חשיבות בפתרון התעלומה. בסדרה היא מתוארת כאישה סקוטית בשנות השלושים לחייה, שהייתה אף היא אסופית של רייצ'ל. עלילת המשנה לפיה היא וליאו הם הוריו של ג'ק נוצרה עבור הסדרה. ד"ר קלגרי מצטייר כאדם עם הפרעה נפשית, מה שמעמיד בספק את עדותו. בספר העדות שלו נראית אמינה כבר מההתחלה. דמויות אחרות כמו גוונדה ווהן, מרי דוראנט והסטר מתוארות בצורה פחות ביקורתית מאשר ברומן. גוונדה היא שתלטנית, מרי ממורמרת מאוד, והסטר היא אלכוהוליסטית בסתר.

סיום הסדרה שונה לחלוטין מן הרומן. בספר, הרוצחת היא קירסטן, שג'אקו מפתה אותה ומורה לה להרוג את ריי'צל. ג'אקו מנסה ליצור לעצמו אליבי באמצעות קלגרי, אבל השוטרים אינם מצליחים לאתר אותו.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביל ניי – ליאו ארגייל, אב המשפחה, בעלה של רייצ'ל, מאורס לגוונדה[6][7]
  • אנתוני בויל – ג'ק ארגייל, בן מאומץ של רייצ'ל, מואשם ברצח
  • אנה צ'נסלור – רייצ'ל ארגייל, האם וקורבן הרצח
  • מורבן כריסטי – קירסטן לינדסטרום, סוכנת הבית
  • קריסטל קלארק – טינה ארגייל, בת מאומצת
  • כריסטיאן קוק – מיקי ארגייל, בן מאומץ
  • אליס איב – גוונדה ווהן, מזכירה לשעבר, מאורסת לליאו
  • מת'יו גוד – פיליפ דורנט, בעלה של מרי
  • אלה פורנל – הסטר ארגייל, בת מאומצת
  • אלינור טומלינסון – מרי דורנט, בת מאומצת, אשתו של פיליפ
  • לוק טרדוויי – ד"ר ארתור קלגרי, האליבי של ג'ק
  • בריאן מקארדי – בלאמי גולד, בלש במשטרה
  • לוק מארי – ג'ק הצעיר
  • היידן רוברטסון – הסטר הצעירה
  • קטרינה מקניקול – מרי הצעירה
  • ריס למברט – מיקי הצעיר
  • פרנסס גריי – לידיה גולד, אשתו של בלאמי
  • סמי מור – קלייב
  • סנדי בצ'לור – סיימון
  • סטיוארט מקווארי – רופא
  • אלכסנדרה פיני – קירסטן הצעירה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דרמת המסתורין עיבדה למסך התסריטאית שרה פלפס, שעיבדה גם שני ספרים נוספים של כריסטי עבור ה-BBC ("ולא נותר אף אחד" ו"עדת התביעה").[8][9]

המיני-סדרה צולמה בעיירה אינברקיפ ובסביבותיה, שנמצאת באזור אינברקלייד מערבית לגלאזגו. בית ארדגוואן (Ardgowan House) שימש לצילומי האחוזה סאני פוינט.[10]

התכנון המקורי היה לשדר את הסדרה בחג המולד ובתחילת שנה חדשה של שנת 2017/2018, אבל היא בוטלה בשל האשמות בתקיפה מינית של אד וסטוויק. הסדרה שודרה בתקופת חג הפסחא ב-2018 בשלושה חלקים.[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Agatha Christie: Ordeal By Innocence [DVD]". Amazon.co.uk. נבדק ב-13 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Webb, Claire (1 באפריל 2018). "Where is BBC Agatha Christie drama Ordeal by Innocence filmed?". Radio Times. נבדק ב-3 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Coulter, Paul John (10 בינואר 2018). "Film star Bill Nighy set for Ardgowan House return to re-shoot Agatha Christie drama". Greenock Telegraph. נבדק ב-3 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Zemboy, James (2008). The Detective Novels of Agatha Christie: A Reader's Guide. Jefferson, N.C.: McFarland & Co., Publishers. p. 312. ISBN 978-0-7864-3914-0.
  5. ^ Billen, Andrew (31 במרץ 2018). "Ordeal by Innocence: the Christie Mystery that almost got away". The Times. No. 72497. Saturday Review. p. 4. ISSN 0140-0460. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Episode 1, Series 1, Ordeal by Innocence - Credits - BBC One". bbc.co.uk. נבדק ב-2 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Meet the cast of Agatha Christie drama Ordeal by Innocence". Radio Times. 1 באפריל 2018. נבדק ב-2 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Billen, Andrew (31 במרץ 2018). "Ordeal by Innocence: the Christie Mystery that almost got away". The Times. No. 72497. Saturday Review. pp. 4–5. ISSN 0140-0460. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Hughes, Sarah (25 במרץ 2018). "Shot and shot again: the Agatha Christie TV mystery that rose from the dead". The Guardian. נבדק ב-2 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ אתר למנויים בלבד Michael Hogan, ‏Ordeal by Innocence, review – this gripping, all-star whodunit was well worth the wait, The Telegraph, 1 April 2018
  11. ^ Clay, Joe (14 באפריל 2018). "Critic's choice; Ordeal by Innocence". The Times. No. 72509. Saturday Review. p. 28. ISSN 0140-0460. {{cite news}}: (עזרה)