Baby Elephant Walk

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Baby Elephant Walk"
שיר בביצוע הנרי מנסיני
יצא לאור 10 באוגוסט 1962 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוקלט 1961
שפה ללא תוכן מילולי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 2:56
חברת תקליטים RCA
לחן הנרי מנסיני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Baby Elephant Walkעברית: הליכת הפילון) היא נעימה שחיבר הנרי מנסיני בשנת 1961 לפסקול הסרט "הטארי!" (1962) בבימויו של הווארד הוקס ובכיכובו של ג'ון ויין, על חבורה של לוכדי בעלי חיים באפריקה.[1] בשנת 1963 זכתה הנעימה בפרס גראמי ליצירה האינסטרומנטלית הטובה ביותר.[2] הנעימה נכתבה לסצנה מאולתרת מהסרט שבה דמותה של דאלאס, שגילמה אלסה מרטינלי, מובילה שלושה גורי פיל למקווה מים לשם רחצה. המנגינה הפשוטה והקליטה הפכה את היצירה לאחת העבודות הידועות של מנסיני, והופיעה באלבומי אוסף רבים. הפזמונאי האל דייוויד חיבר מילים למנגינה של מנסיני, מילים שלא נכללו בסרט אך הופיעו בספר התווים של הסרט ושימשו לאחר מכן בהקלטה שביצע פאט בון ליצירה, והופצה על ידי דוט רקורדס בשנת 1965. ההקלטה המקורית ששימשה בסרט לא יצאה כסינגל נפרד.

כלי נשיפה ממתכת (כולל תקיעות חוזרות בטובה) ומעץ שימשו להעברת תחושה של פילון כבד וגדול הניחן ברוח ילדות שובבית. מנסיני פתח את הנעימה בקטע נגינה על קליופה (כלי מקלדת המשתמש באוויר דחוס או קיטור), שנועד לשוות אווירה של קרקס. אז משתלבת על גבי נגינת הקליופה נגינת קלרינט, והשיר מסתיים בקטע ארבעת-התווים הידוע ״Good Evening, Friends״ מנוגן בקליופה.

הסגנון הכללי של הנעימה הוא סגנון הבוגי ווגי, ומנסיני ציין כי שאב השראה מהשיר "Down the Road a Piece" של מוביל הביג בנד ויל בראדלי.[3]

הטון העליז של הנעימה, בדומה לנעימת הנושא של הפנתר הוורוד שחיבר גם מנסיני, עומד בניגוד ליצירות מלנכוליות יותר שלו כמו "Moon River". בשל טון זה, נעשה בה לעיתים קרובות שימוש בהקשר הומוריסטי. בהקשר זה, ציין האתר allmusic.com בביקורת שלו על הפסקול של הסרט "הטארי!", כי "אם הסרט זכור מסיבה כלשהי, אז זה בזכות הנעימה ה"טיפשית" 'הליכת הפילון', שהפכה לשם נרדף מוזיקלי לרוח של שיגעון. ברגע שהיא נכנסת לך לראש, היא לא יוצאת".[4]

הגרסה של "הליכת הפילון" בביצוע התזמורת של לורנס ולק יצאה כסינגל והגיעה למקום ה-48 במצעד בילבורד האמריקאי בקיץ 1962, ולמקום העשירי במצעד המוזיקה הקלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gilliland, John; Mancini, Henry (בפברואר 1969). "Chapter 11 - Track 4 - Henry Mancini". Show 23 - Smack Dab in the Middle on Route 66: A skinny dip in the easy listening mainstream. [Part 2]. John Gilliland’s “The Pop Chronicles” (Radio broadcast) (באנגלית אמריקאית). Denton, Texas: KRLA. Event occurs at 8. נבדק ב-24 במרץ 2020. I've found I like to think past the obvious when I get a scene to do, if the scene will take it. Now the typical example is the Baby Elephant walk. {{cite AV media}}: (עזרה)
  2. ^ "5th Annual GRAMMY Awards (1962)". GRAMMY.com (באנגלית). National Academy of Recording Arts and Sciences. 2017-11-28. נבדק ב-24 במרץ 2020. Best Instrumental Arrangement: Winner, Henry Mancini, Baby Elephant Walk. Henry Mancini, arranger (Henry Mancini) {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Mancini, Henry (2001), Did They Mention the Music?: The Autobiography of Henry Mancini, Cooper Square Press, p. 109, ISBN 978-0-8154-11758
  4. ^ Hatari! (Music from the Motion Picture Score), ביקורת באתר allmusic