Black Hole Sun

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Black Hole Sun"
סינגל בביצוע סאונדגארדן
מתוך האלבום Superunknown
יצא לאור 13 במאי 1994
הוקלט יוליספטמבר 1993, אולפן "Bad Animals", סיאטל, וושינגטון
סוגה גראנג', רוק פסיכדלי, רוק אלטרנטיבי, הארד רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 5:18
חברת תקליטים A&M
כתיבה כריס קורנל עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן כריס קורנל עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה מייקל ביינהורן
כרונולוגיית סינגלים של סאונדגארדן
"The Day I Tried to Live"
(1994)
"Black Hole Sun"
(1994)
"My Wave"
(1994)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Black Hole Sun (בתרגום: שמש החור השחור) הוא שיר של להקת הגראנג' והרוק האמריקאית סאונדגארדן. השיר הוא השביעי באלבום הרביעי והמצליח ביותר של הלהקה Superunknown, שיצא חודשיים לפני כן. השיר הוא הסינגל השלישי מתוך האלבום, ונחשב לשיר הפופולרי ביותר מהאלבום והשיר הכי פופולרי ומזוהה של הלהקה אי פעם. הוא כיכב בראש מצעד שירי הרוק המיינסטרימים בארצות הברית של המגזין הנחשב בילבורד במשך שבע שבועות, ובנוסף הגיע לטופ 10 של מצעדי המוזיקה באוסטרליה, קנדה, צרפת ואירלנד. השיר נכלל גם באוספי הלהיטים של הלהקה "A-Sides" (שיצא ב-1997) ו-"Telephantasm" (שיצא ב-2010).

מקור והקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Black Hole Sun" נכתב והולחן על ידי סולן הלהקה כריס קורנל. ב-2014 קורנל הסביר את מקור השיר במגזין "Uncut":

כתבתי את השיר בראשי בעת נסיעה מ"סטודיו ביר קריק" בוודינביל, 35-40 דקות נסיעה מסיאטל. הדמיון שלי הוצת ממשהו שאמר קריין החדשות ושמעתי לא נכון. אני שמעתי ברדיו: 'בלה בלה בלה *בלאק הול סאן* בלה בלה בלה'. חשבתי שזה שם מעולה לשיר, אבל איך זה יישמע?...השקעתי המון זמן בלנגן שוב ושוב את המלודיות בראש שלי על מנת שלא אשכח אותם. הגעתי הביתה ושרקתי אותן לדיקטפון בביתי. יום לאחר מכן הבאתי אותן לעולם האמיתי עם שינויי מפתח בגרסה על מנת לעשות את זה מעניין יותר. לאחר מכן כתבתי את מילות השיר, המבוססות על ההרגשה שהייתה לי מהכותרת ומהפזמון

.

קורנל העיד כי לקח לו בערך רבע שעה לכתוב את השיר. הוא השתמש בגיטרה של Gretsch. וטען כי "כתבתי את השיר במחשבה שהלהקה לא תאהב את זה - ולאחר מכן זה הפך ללהיט של הקיץ". השיר בוצע בכיוון דרופ די שאפיינו כמה משירי הלהקה בתקופה זו.

מבחינה מוזיקלית השיר מוגדר כשיר מהז'אנרים: גראנג', רוק פסיכדלי, רוק אלטרנטיבי והארד רוק. מילות השיר על פי כותבם קורנל הם "נוף מחלום סוריאליסטי ומוזר". בנוסף אמר ש"מילות הפזמון חוזרות על עצמן וקלות לזיכרון".

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר לווה בווידאו קליפ סוריאליסטי-אפוקליפטי מפורסם שנעשה בידי הבמאי הבריטי הווארד גרינהול והופק על ידי מייגן הוליסטר. הצילומים נעשו על ידי איוואן בארטוש, וכולל עבודות עריכה במספר אולפנים ואפקטים מתקדמים יחסית לאותה התקופה.

בקליפ עצמו רואים שכונת פרברים, בו מוצגים תושביה המוזרים, בעלי הבעות פנים קומיות ומוגזמות. השכונה נשאבת על ידי השמש העולה הגדולה, שהופכת אט-אט עם התקדמות השיר, לחור שחור שבולע את השכונה עם סיום השיר. כמו כן לצד המחזה הסוריאליסטי הלהקה מנגנת את השיר במקום שנראה כמו שדה פתוח. בקליפ נראה סולן הלהקה קורנל לובש שרשרת מזלג שניתנה לו על ידי סולן להקת בליינד מלון שאנון הון.

בראיון וידאו-צ'אט שערכה הלהקה טענה הלהקה כי הקליפ היה רעיון הבמאי בלבד ושהם נתנו לו לעשות ככל העולה על רוחו, אך הם היו מרוצים מהתוצאה הסופית לאחר שראו אותו.

הקליפ שוחרר ביוני 1994, ולאחר מספר שבועות ב-MTV שוחררה גרסה משופרת שכללה יותר אפקטים חזותיים מהקליפ המקורי, ואת החור השחור שנוצר באמצעות גרפיקת מחשב מתקדמת. הקליפ הפך ללהיט ב-MTV וקיבל את פרס וידאו קליפ הטוב ביותר לז'אנר מטאל/הארד רוק, בטקס פרסי ה-MTV מיוזיק וידאוס. שנה לאחר מכן יצא וידאו-קליפ אלטרנטיבי והוא גם זכה בפרס קליאו לווידאו קליפ הטוב ביותר לשנת 1995. כמו כן יצא בתקליטור מולטימדיה "Alive in the Superunknown".

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסינגל יצאו בסך הכל כ-29 גרסאות עם שירים שונים שהתלוו לBlack Hole Sun. הגרסה המקורית כללה את השירים:

  1. "Black Hole Sun" (קורנל)
  2. "Jesus Christ Pose (Live)" (מאט קמרון, קורנל, בן שפרד, קים ת'איל)
  3. "Beyond The Wheel (Live)" (קורנל)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
1994: סטון טמפל פיילוטס – "Plush"
פרס גראמי לביצוע הרוק הכבד הטוב ביותר
1995: סאונדגארדן – "Black Hole Sun"
הבא:
1996: פרל ג'אם – "Spin the Black Circle"