Prayer Before Birth

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Prayer Before Birth הוא שיר מאת המשורר האירי לואיס מקנייס (אנ') בשנת 1944, בעת מלחמת העולם השנייה. בשיר מבטא מקנייס את פחדו מפני יכולתה של עריצות העולם לפעול על תמימותו של ילד. 

השיר מכיל נושאים ודגשים דתיים, באמצעות שימוש בדימויים. הילד יכול להיראות כדימוי (מטפורה) של ישו, וכך השיר מתייחס לכאורה לנושאים מסוימים ולאירועים שכביכול התרחשו בתקופת חייו של ישו.

בשיר נעשה שימוש רב באליטרציה ובאסונאנס - "strong drugs dope me, with wise lies lure me" - כדי ליצור קצב. 

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא פניה מיוסרת מפיו של תינוק שטרם נולד, ברחם אמו. הילד מבקש את הגנתם של גורמים אלוהיים ומבקש מחילה על כל מעשי הרשע שיעשה ברגע שייצא מתחומי דאגתה והגנתה של אמו. השיר הוא דרמטי ואינטנסיבי, ומביע הצהרה גורפת בדבר מצבו העגום של העולם.

החיים הם חוויה כואבת, ועצם הימצאותו של האדם מחוץ לרחם מתואר כחוויה מבעיתה. תחינתו של הילד היא ייצוג של ייסורי המשורר, צערו ופחדו בעולם שהפך בהתמדה וביציבות לגיהנום - תקופת מלחמת העולם השנייה.

המשורר מצייר תמונה של עולם נטול חמלה, אהבה וחרטה, דרך פנייתו הלופתת של התינוק שטרם נולד. השיר משקף את הסתייגותו של המשורר מהקיום, את חוסר התקווה שלו ביחס למחשבה שהעולם יוכל לתקן את עצמו, את סברתו שהעולם מנציח את עוולותיו באופן מסלים, בדפוס של אלימות הולכת וגוברת.

מקנייס מאשים את המין האנושי "for the sins that in me the world shall commit" ("על החטאים שבאמצעותי יבצע העולם"). החזרה על "I am not yet born" נועדה להדגיש את תמימותו של הילד. מקנייס משתמש בדימוי האדם ל"בורג במכונה" כדי להראות כי לתחושתו, החברה תעצב את הילד כך שזה יהיה חלק מכל מה שסביבו, וכך יהיה הילד חסר ערך, חסר חשיבות, ורק חלק ממנגנון שמשתף פעולה עם הרוע. המסקנה המתבקשת היא שהילד חי חיים שמבטאים בגידה של כל הסובב, וסופו שיבגוד גם הוא. השיר מביע התנצלות מראש על מותו של האדם, לאחר שחי כאוטומט קטלני. מסקנה זו מציעה תמונת עולם שהווייתו אינה אלא גיהנום.

עם זאת, בשיר חוזרת ונשנית פניה בבקשה לעזרתם של כוחות עליונים. כך מבטא השיר מתח בין המסקנה הפסימית הזו, בדבר גורלו של האדם והמעשים השליליים שיעשה בחייו, לבין התקווה לכך שיאזור מספיק כוח, ויקבל תמיכה מגורמים עליונים, לשם התנהגות מוסרית וראויה. 

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]