Purple Haze

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Purple Haze"
סינגל בביצוע The Jimi Hendrix Experience
מתוך האלבום Are You Experienced
יצא לאור 1967 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק פסיכדלי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים טראק רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה ג'ימי הנדריקס עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן ג'ימי הנדריקס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה צ'ס צ'נדלר עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית סינגלים של The Jimi Hendrix Experience
"Hey Joe"
(1966)
"Purple Haze"
(1967)
"The Wind Cries Mary"
(1967)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Purple Haze (תעתיק: פּרפּל היִיז, בעברית: ערפל סגול) הוא שיר שנכתב על ידי ג'ימי הנדריקס והופץ כסינגל מהתקליט השני של החוויה של ג'ימי הנדריקס ב-17 במרץ 1967. הלהיט שבר שיאים במספר מדינות והיה שיר הפתיחה במופע הבכורה של החוויה. הסינגל נודע כאחד מהשירים הידועים ביותר של הנדריקס ומופיע באלבומי אוסף רבים שלו. הוא הופיע בקביעות בהופעותיו וכל אחד מההרכבים של הנדריקס הוציא הקלטות חיות של השיר. הוא נכנס להיכל התהילה של גראמי ונכלל ברשימות של שירי הגיטרה הגדולים ביותר, כולל במקום השני ברשימת "הרולינג סטון" ומספר אחת ב"מגזין Q".

השיר מציג נגינת גיטרה חדשנית של הנדריקס, ועושה שימוש באקורד הנדריקס (אנ') ובעירוב של בלוז וסגנונות מזרחיים, שעובדו באמצעות טכניקות עיבוד סאונד שהיו חדשות בזמנם. בגלל העמימות במילים, המאזינים לעיתים קרובות מפרשים את השיר כמתייחס לחוויה פסיכדלית, אם כי הנדריקס תיאר אותו כשיר אהבה. בעבור אנשים רבים זו הייתה החשיפה הראשונה למוזיקת הרוק הפסיכדלי של הנדריקס.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד 5 בינואר 1967 הגיע הסינגל הראשון של "החוויה של ג'ימי הנדריס", "היי ג'ו" וכן שירם "סטון פרי" (אנ') למקום השישי במצעד השיאים של בריטניה[1]. "היי ג'ו" לא הייתה יצירה של הנדריקס - היא נכתבה על ידי בילי רוברטס והוקלטה על ידי כמה להקות עוד קודם. הנדריקס העיר, "התקליט הזה הוא לא אנחנו. הבא יהיה אחר. אנו עובדים על מיני-אלבום שיהיה בעיקר הדברים שלנו"[2]. הלהקה הקליטה כמה חומרים מקוריים באולפנים בלונדון, בהם: "Can You See Me" ,Foxy Lady" ,"Third Stone From The Sun" ,"House Red" ,"Remember"[3]. באמצע דצמבר, המפיק צ'ס צ'נדלר שמע את הנדריקס משתעשע עם ריף גיטרה חדש. "שמעתי אותו מנגן את זה בבית ונהדמתי. אמרתי לו להמשיך לעבוד על זה, ואמרתי, 'זה הסינגל הבא!'"[4] צ'נדלר טען כי לאחר דחיפות נוספות כתב הנדריקס את שאר "פרפל הייז" בשעות אחר הצהריים של ה-26 בדצמבר 1966, בחדר ההלבשה של מועדון בלונדון לפני הופעה[5]. במספר ראיונות דיבר הנדריקס על כתיבת השיר, אך לא ציין היכן ומתי כתב אותו[6].

החוויה החלה להקליט את "פרפל הייז" ב-11 בינואר 1967 באולפני דה ליין לאה בלונדון. על פי המתופף מיץ' מיטשל, הוא והבסיסט נואל רדינג למדו את השיר באולפן: "הנדריקס נכנס וסוג של זמזם לנו את הריף והראה לנואל את האקורדים והשינויים. הקשבתי לזה ואמרנו, 'בסדר, בוא נעשה את זה'. היה לנו את זה בטייק השלישי ככל שזכור לי"[7]. הרצועה הבסיסית הוקלטה במשך ארבע שעות לפי צ'נדלר[8]. טכנולוגיית הקלטות מרובות (אנ') אפשרה למהנדסים להקליט ולהשלים חלקים נוספים על המאסטר הסופי. לאחר סיום הרצועה הבסיסית, הסביר צ'נדלר שהוא והנדריקס פיתחו את השיר:

עם 'פרפל הייז', הנדריקס ואני שאפנו לצליל ופשוט המשכנו לחזור פנימה [לאולפן], שעתיים בכל פעם, בניסיון להשיג אותו. זה לא כאילו היינו שם ימים שלמים. הקלטנו את זה ואז הנדריקס ואני היינו יושבים בבית ואומרים 'בוא ננסה את זה'. ואז היינו נכנסים לשעה-שעתיים. ככה זה היה בימים ההם. לא משנה כמה זמן לקח להקליט רעיון ספציפי אחד, זה כמה זמן שהיינו מזמינים. המשכנו להיכנס ולצאת[8].

רדינג ומיטשל לא היו חלק מהתהליך כי צ'נדלר סבר שיהיה יעיל יותר אם הוא והנדריקס יעשו זאת לבד[9]. כדי לקבל הקלטה באיכות טובה יותר, צ'נדלר לקח את הקלטת ארבע הרצועות שהוקלטה בדה ליין לאובר-דאבינג באולימפיק סטודיוס (אף על פי שהנדריקס עבד עם הקלטת שמונה רצועות בארצות הברית, היא עדיין לא הייתה זמינה בבריטניה)[10] . באולימפיק, הם עבדו עם אדי קרמר, אשר מילא תפקיד חשוב בהקלטות הנדריקס לאחר מכן בתור מהנדס קול[11]. הנדריקס הוסיף קטעי שירה וגיטרה חדשים בין התאריכים 3–8 בפברואר 1967. [10] בניגוד לטכניקות המקובלות בהן השתמשה החוויה להקלטת שירים קודמים, צ'נדלר החליט לנסות אפקטים וצלילים חדשים עבור "פרפל הייז"[4]. הוא שיפר את קולות הרקע (את חלקם תרם רדינג) בכך שהשמיע אותם דרך אוזניות, שהועברו סביב המיקרופון המקליט, ויצרו "הד משונה"[12]. צ'נדלר השתמש גם בקטעי גיטרה שהואצו במהירות כפולה, מה שהעלה את גובה הצליל, ובפאנינג (אנ') ליצירת אפקטים חדשים[12]. סולו הגיטרה כולל את השימוש הראשון ביחידת האפקטים לגיטרות אוקטביה[12]. מהנדס האקוסטיקה והאלקטרוניקה רוג'ר מאייר פיתח את היחידה עם הקלט של הנדריקס. האוקטביה מכפילה את תדירות הצליל המוזן ומוסיפה למעשה אוקטבה עליונה.[13]

מילים ופרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיונות הנדריקס נתן בדרך כלל תשובות שונות על התפתחות מילות השיר. הביוגרף הארי שפירו הגדיר את "פרפל הייז" כ"פוטפורי של רעיונות" שפיתח הנדריקס לאורך זמן[6]. כחובב מדע בדיוני, הוא שילב לעיתים קרובות דימויים מעולם זה בכתיבת השירים שלו[7]. הנדריקס קרא את "Night of Light", רומן משנת 1966 מאת פיליפ חוזה פארמר, שהרחיב על סיפור קצר שפורסם בשנת 1957[14]. בסיפור המתרחש בכוכב לכת מרוחק שבו כתמי שמש מייצרים "ערפל סגול" הגורם תחושת חוסר התמצאות אצל התושבים[15]. טיוטה מוקדמת בכתב יד מאת הנדריקס, תחת הכותרת "ערפל סגול - ישו מציל", משתמשת בדימויים דמויי חלומות בהם מתעוות תחושת הכיוון והזמן. בראיון ב־28 בינואר 1967, לפני השלמת השיר, נשאל הנדריקס כיצד הוא כותב שירים. הוא ענה: "אני חולם הרבה וכתבתי את החלומות שלי בתור שירים. כתבתי אחד שנקרא 'First Look Around the Corner' (מבט אחד מעבר לפינה) ואחר שנקרא 'The Purple Haze', שהיה על חלום שהיה לי שהלכתי מתחת לים". אחר כך הנדריקס הביע תסכול מכך שאינו מצליח לפתח באופן מלא יותר את רעיונותיו לשיר:

אתה מכיר את השיר שקראנו לו 'Purple Haze'? [היו לו] בערך אלף, אלף מילים [...] היה לי הכל כתוב. זה עמד לעבור, לעבור דרך הארץ הזו. המיתיות הזאת [...] כי זה מה שאני אוהב לעשות זה לכתוב הרבה סצנות מיתיות. אתה יודע, כמו ההיסטוריה של המלחמות בנפטון

רק נייר טיוטה צהוב ומקומט אחד נשתמר מכתיבת השיר. הוא מוצג בהיכל התהילה של הרוק אנד רול אך אינו כולל את המילים המשמשות בשיר של החוויה[16]. צ'נדלר הודה כי בשלבים הראשונים הוא עזר להנדריקס לערוך את השירים והמילים לאורך של סינגל לרדיו[17]. הביוגרף קית' שדוויק מעיר שבדרך זו הם נאלצו להקריב חלק גדול מהמורכבות שבשיר, אך הצליחו מאידך להביא לגרסאות "פשוטות, ממוקדות ומרשימות"[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]