Rickroll

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריק אסטלי

ריקרולינגתרגום חופשי: "גלגול ריק"), לחלופין ריק-רולינג או ריקרול, הוא מתיחה ותופעת רשת הכרוכה בהופעה לא צפויה של הקליפ לשיר Never Gonna Give You Up של הזמר הבריטי ריק אסטלי. המם הוא סוג של פיתיון שנעשה באמצעות קישור מוסווה שמוביל לקליפ. כאשר קורבנות המתיחה לוחצים על קישור, שלכאורה אמור להוביל אותם לדבר שונה לחלוטין, האתר עם הקליפ נטען במקום מה שהיה צפוי. אנשים אלו חוו "ריקרול". המם התרחב גם לשימוש במילות השיר במקומות לא צפויים.

המם צמח מתוך מתיחה דומה של פיתיון והחלפה שנקרא "duckrolling" (בתרגום חופשי: "גלגול ברווז") שהיה פופולרי באתר 4chan בשנת 2006. טריק הפיתיון והחלפת הווידאו הפך פופולרי ב-4chan עד 1 באפריל 2007, והתפשט לאתרי אינטרנט אחרים בהמשך השנה. המם זכה לתשומת לב מרכזית בשנת 2008 באמצעות כמה אירועים מתוקשרים, במיוחד כאשר יוטיוב השתמשו בו בתור המתיחה הראשית של האתר לכבוד 1 באפריל 2008.

בתחילה, אסטלי, שרק זמן קצר לאחר הופעת המם חזר להופיע לאחר הפסקה של עשר שנים, היסס להשתמש בפופולריות החדשה שלו מהמם כדי לקדם את הקריירה שלו. אך בהמשך אסטלי זכה לתהילה כאשר הוא ריקרל את מצעד חג ההודיה של מייסיס 2008 עם הופעה מפתיעה של השיר. מאז, אסטלי ראה את הקריירה שלו מזנקת מחדש בזכות הפופולריות של המם. גם אסטלי עצמו חווה ריקרול ממעריצים מספר פעמים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Never Gonna Give You Up" הופיע באלבום הבכורה של אסטלי Whenever You Need Somebody משנת 1987. השיר, סינגל הבכורה היחיד שלו, היה מדורג במקום ראשון בכמה מצעדים בינלאומיים, כולל בילבורד הוט 100, מצעד השירים העכשוויים למבוגרים, ומצעד הסינגלים הבריטי. הקליפ הנלווה, הראשון של אסטלי, מציג אותו כשהוא מבצע את השיר תוך כדי ריקוד. מאז הוא הפך לשיר פופולרי באינטרנט.

השימוש הראשון בשיר לצורך מתיחה מתוארך לשנת 2006, כשמקורו מאתר הפורומים 4chan במם דומה המכונה "duckrolling". בנקודה כלשהי בשנת 2006, מפקח האתר, כריסטופר "m00t" פול, הטמיע מסנן מילים שהחליף את המילה "ביצה" ב-"ברווז". על שרשור אחד, שבו "eggroll" (הכוונה למתאבן אגרול) הפך ל"duckroll", משתמש אנונימי פרסם תמונה ערוכה של ברווז עם גלגלים, וכינה אותה "duckroll". התמונה התקבלה בהתלהבות ב-4chan; התמונה הפכה עד מהרה למתיחה שבה שלחו קישור עם הבטחה לדבר מעניין, כאשר בעצם הקורבנות נשלחו לקישור ובו אותה תמונה של ברווז על גלגלים ובעצם חוו "duckrolling".

במרץ 2007 חברת המשחקים Rockstar שחררה את הטריילר הראשון של Grand Theft Auto IV שהיה בעל ציפייה מרובה מצד השחקנים. הצפייה הייתה כה גבוהה עד שהאתר של רוקסטאר התרסק מכמות השחקנים שניסו לראות את הטריילר בו-זמנית. מספר משתמשים עזרו לפרסם חלקים מהטריילר באתרים שונים, אך משתמש אחד ב-4chan שלח סרטון שלכאורה היה קטע מהטריילר אך למעשה היה השיר "Never Gonna Give You", וכך גרם למשתמשים רבים ליפול למלכודת. במהרה החלו לצוץ קישורים לשיר תחת עוד כותרות מפתות, וכך החלה להיווצר המתיחה של "ריקרולינג". המם צבר תאוצה רבה עוד יותר ב-4chan ב-1 באפריל 2007, והוביל להתרחבות המם לאתרים אחרים כמו Fark ו-Digg מאוחר יותר באותה השנה, וזכה במהירות לשם "Rickrolling" בהתבסס על "duckrolling".

השימוש הראשוני כנראה התרחש כאשר תושב מישיגן אריק הלוויג התקשר לתוכנית ספורט בתחנת רדיו מקומית בשנת 2006 ובמקום לשוחח עם התקליטנים, פשוט ניגן להם את השיר "Never Gonna Give You", והשאיר את התקליטנים פעורי פה. אמנם זה התרחש לפני התפשטות המם ב-4chan, אך העורך הראשי של Know Your Meme, דון קלדוול, אמר כי לא ידוע אם הוא נתן השראה למשתמש שפרסם את המם לראשונה ב-4chan.

התפרצות התופעה ב-2008[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריקרולינג החל להיות שכיח יותר במהלך שנת 2008, כאשר סקר של SurveyUSA מאפריל 2008 העריך שלפחות 18 מיליון מבוגרים אמריקאים נמתחו.

אחד האירועים הציבוריים הראשונים היה מעורב בכנסיית הסיינטולוגיה, שניסתה באגרסיביות לצנזר סרטונים ביקורתיים על הכנסייה. קבוצת האינטרנט אנונימוס, במסגרת פרויקט שלהם לאתגר את הצנזורה של הכנסייה, מחתה במטות הכנסייה השונים ברחבי העולם על ידי השמעת השיר, בין היתר. במספר משחקי כדורסל של טורניר אליפות המכללות בכדורסל במרץ 2008, צופים התחפשו לאסטלי ועשו סנכרון שפתיים לשיר שהם השמיעו מול המצלמות כמעשה קונדס לפני תחילת המשחק. ב-1 באפריל 2008, יוטיוב גרמה לכך שכל סרטון בדף הבית של המשתמשים הוביל לשיר של אסטלי. באפריל 2008, קבוצת הבייסבול של ניו יורק מטס שאלה את האוהדים באינטרנט באיזה שיר עליהם להשתמש במשחק השמיני שלהם בליגה. "Never Gonna Give You" קיבל מספר עצום של קולות, בין השאר על ידי הקהילה של 4chan. בטקס פרסי המוזיקה של MTV אירופה לשנת 2008, קמפיין מקוון הוביל לכך שאסטלי זכה בתואר "השחקן הטוב ביותר אי פעם" אף על פי שלא היה ברשימת המועמדים המקורית, ובכך ריקרל את הטקס.

עד נובמבר 2008, הסרטון "Never Gonna Give You" ביוטיוב השיג יותר מ-20 מיליון צפיות ונחשב לסרטון ויראלי; עם זאת, אסטלי בתחילה נראה אדיש לתהילה המחודשת. כשנשאל אסטלי על מגמת הריקולינג במהלך ראיון במרץ 2008, הוא אמר, "זה מוזר", מכיוון שהוא לא הופיע הרבה באותו זמן, אך הוא מצא את העניין מצחיק. עם זאת, במצעד חג ההודיה של מייסיס בשנת 2008, הופיע אסטלי בפתאומיות בתוכנית הטלוויזיה בית פוסטר לחברים דמיוניים של Cartoon Network כדי לסנכרן את השיר לקהל שצפה בתוכנית הטלוויזיה, מה שהופך את ההופעה הזו לריקרול הגדול ביותר עד אז. לטענת אסטלי, Cartoon Network דחקה בו להופיע עבור המצעד יחד עם תשלום גדול, ואף על פי שנזהר מלנסות לקדם את עצמו באמצעות הפופולריות של המם, הוא החליט ללכת על זה.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיון במרץ 2008 אמר אסטלי כי הוא מצא שהריקרול של כנסיית סיינטולוגיה הוא "מצחיק"; הוא גם אמר שהוא לא ינסה לנצל את תופעת הריקרול עם הקלטה או רמיקס חדש משלו, אלא שהוא ישמח שאמנים אחרים יעשו חידוש לשיר. בסך הכל, אסטלי לא היה מוטרד כל כך מהתופעה, ואמר שהוא מוצא את זה "מוזר ומצחיק" וכי הדאגה היחידה שלו היא ש"בתו לא מתביישת מזה". דובר חברת התקליטים של אסטלי פרסם תגובה שהראתה כי ההתעניינות של אסטלי בתופעה דעכה, שכן הדובר אמר, "אני מצטער, אבל הוא סיים לדבר על ריקרולינג".

בנובמבר 2008, אסטלי היה מועמד לפרס "השחקן הטוב ביותר אי פעם" בטקס פרסי המוזיקה של MTV אירופה לאחר שטופס המועמדות המקוון הוצף בקולות בעדו. הרצון להפוך את אסטלי לזוכה הפרס, כמו גם המאמצים לעודד את MTV להזמין אישית את אסטלי לטקס, נמשכו גם לאחר ההכרזה. ב-10 באוקטובר אישר אתר האינטרנט של אסטלי כי הוא קיבל הזמנה לטקס. ב-6 בנובמבר 2008, שעות ספורות לפני שהטקס היה אמור להתחיל, דווח כי MTV אירופה לא רוצה להעניק לאסטלי את הפרס בטקס, אלא רוצה להעניק אותו במועד מאוחר יותר. מעריצים רבים שהצביעו לאסטלי חשו כי הטקס לא הצליח להכיר בו כאמן לגיטימי. אסטלי הצהיר בראיון כי הוא מרגיש שהפרס הוא "מטומטם", אך ציין כי הוא חושב ש-"MTV נרקבו ביסודיות" והמשיך להודות לכל מי שהצביע עבורו. בשנת 2009 כתב אסטלי על m00t מייסד 4chan לגיליון Time 100 השנתי של מגזין Time והודה על התופעה של ריקרול.

על פי The Register, נכון לשנת 2010, אסטלי קיבל ישירות רק $12 כתמלוגים מסרטון היוטיוב. אף על פי שעד אז השיר הושמע 39 מיליון פעמים, אסטלי לא הלחין את השיר וקיבל כמבצע רק חלק מזכויות היוצרים בשל שימוש בקול שלו. עם זאת, אסטלי הכחיש את הדיווחים הללו בשנת 2016.

אסטלי עצמו נמתח כמה פעמים. בראיון עם לארי קינג הצהיר אסטלי כי הפעם הראשונה שהוא נפל בתעלול הייתה באמצעות דוא"ל שחבר שלח לו בתחילת שנות האלפיים. בפוסט ב-Reddit מיוני 2020, המשתמש, u/theMalleableDuck, טען שפגש את ריק אסטלי מאחורי הקלעים כשהיה בן 12, אך המשתמש פרסם קישור לשיר במקום תמונה המאמתת את המפגש. מאוחר יותר אישר אסטלי שהוא נפל שולל במתיחה הזאת. הפוסט הפך לפוסט המדורג ביותר בשנת 2020 ב-Reddit.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Rickroll בוויקישיתוף