עם בוא הסער

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף The Gathering Storm (ספר))
עם בוא הסער
The Gathering Storm
אגווין נלחמת ב"רוכב שמים" סינצ'ני על ראקן, ממרומי המגדל הלבן, עם אנגריל
אגווין נלחמת ב"רוכב שמים" סינצ'ני על ראקן, ממרומי המגדל הלבן, עם אנגריל
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
מקום התרחשות מחזור כישור הזמן - מקומות עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ספרי טור, ספרי אורביט עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2009
מספר עמודים כרך א' - 432
כרך ב' - 448
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 2013
תרגום צפריר גרוסמן
מהדורות נוספות
מספר כרכים 2
סדרה
סדרת ספרים כישור הזמן
ספר קודם סכין החלומות
הספר הבא מגדלי חצות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עם בוא הסעראנגלית: The Gathering Storm) הוא הספר הראשון בטרילוגיית "זיכרון האור", הטרילוגיה המסיימת את סדרת הספרים מחזור כישור הזמן. בגרסה המתורגמת לעברית הוא מחולק לשני כרכים. לאחר מותו של רוברט ג'ורדן, מחבר הסדרה המקורי, בשנת 2007, נבחר הסופר ברנדון סנדרסון לסיים את סדרת "כישור הזמן". רוברט ג'ורדן הספיק לכתוב אחד-עשר ספרים בסדרה עד למותו ב-2007, כאשר היה מתוכנן ספר נוסף שיסיים את הסדרה. הספר הראשון, "עם בוא הסער", יצא לאור ב-27 באוקטובר 2009, הספר השני "מגדלי חצות" יצא לאור ב-2 בנובמבר 2010 והספר השלישי והחותם של הסדרה "זיכרון האור" בינואר 2013. בשל זכויות יוצרים, התעוררו קשיים בתרגום הספרים האחרונים לעברית.

בתמונת השער המקורית רואים את רנד מניף את ידו היחידה באוויר ומקלל את שאיטן אחרי התפוצצות השומר באחוזה. מאחוריו אביינדה, ולידו לורד באשר בראש חייליו. בתמונת השער בעברית (שעוצבה עבור ebook על ידי טוד לוקווד) רואים את אגווין נלחמת בסינצ'נים.

פרולוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורידין נבחר למנהיג הארורים ואוסר עליהם לנסות להציל את סמירהאג מידי רנד, בטענה שהיא לא הייתה אמורה להתנקש בחיי רנד. מאסמה דגאר ("נביא הדרקון") מנסה לברוח אבל פייל רוצחת אותו בגלל פשעיו, בלי שפרין בעלה יידע על כך.

הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

באחוזה של רנד ליד ארד דומאן, שומר מתפוצץ בלי שום סיבה. אביינדה מצליחה לכבות את האש עם סאידר לפני שנגרם יותר נזק, ורנד מקלל את אדון האופל בפני כולם. רנד מצווה על האיאלים לנסות להשיב סדר לארצות הגבול. בכפר נידח באזור הזה אוגדת סינצ'נים מפסידה לקומץ עירוניים המונהג על ידי מצביא מקומי בשם רודל איטורלד, כשהוא משתמש בדרכים ערמומיות כדי לרמות את הסיירים המעופפים שלהם. לפני שמת, מפקד האוגדה מבטיח לו שאחרים יבואו.

אגווין אלוור, שבויה במגדל הלבן ומוענשת מדי יום על התעקשותה להיקרא אמירלין, משתמשת בזכותה כחניכה להסתובב כמעט בחופשיות במגדל כדי לזרוע ספקות בין האחיות שלא מהאג'ה האדומה, ומסכסכת ביניהן לאלאידה, האמירלין של המגדל. היא מונה בזה אחרי זה את פשעיהן וכשליהן של אלאידה והאג'ה האדומה, כולל הדחת סיואן סנצ'ה מכס האמירלין והקרב הכושל בבארות דומאי. היא מגלה את האחווה הסודית של האחיות שמחפשות את האג'ה השחורה, ומזדעזעת מהרעיון להשתמש במוט השבועות כדי לכבול אחיות לשבועה רביעית, אך תומכת ברעיון הכללי. אלאידה מזמינה נציגה מכל אג'ה לארוחת ערב ומצווה על אגווין למלצר. כשאלאידה דוחה בסעודה בשאט נפש את הרעיון שהסינצ'נים אכן כובלים נשות מתעלות, ומצווה על אגווין "להודות" שזרעה את זה כשקר, אגווין מאבדת את הסבלנות ומטיחה באלאידה את כל האשמות שהצטברו לה בשנה שחלפה מאז הדחת סיואן. כשאגווין אמרה: "הייתי מוקיעה אותך כידידת אופל, אבל אדון האופל היה נעלב" אלאידה רותחת ומכה את אגווין בפני כולן עם סאידר, ומאיימת עליה בעונשים קשים יותר.

טואון, שחזרה למוצב הסינצ'ני באבו דאר, כעת נשואה למאט, מצווה על פלישה לטאר וולון בו המגדל הלבן, ומסכימה לדבר עם רנד.

רנד מגיע לארד דומאן, ומוכיח לאיטורלד שהוא הדרקון שנולד שוב. הם כורתים ברית כדי להשיב סדר לארצות הגבול ועל מנת שאיטורלד יפסיק להתנגד לסינצ'נים בשביל שרנד יוכל לכרות איתם ברית. בזמן שהותו באזור סמירהאג מצליחה להשתחרר מהמגן ששמו עליה בעזרת שיתוף פעולה של מנהיג המירדראלים ואלזה פנפל (שמתגלה כחברה באג'ה שחורה), מתגנבת לחדר של רנד ומין ושמה על רנד את האדאם הזכרי שאלזה גנבה מהחדר של קדסואן. רנד מגלה שהוא לא יכול לעשות כלום בלי פקודותיהן של שתי ידידות האופל, אך כשסמירהאג מאלצת אותו לחנוק את מין למוות, ברגע האחרון הוא מגלה כח חדש שלא קשור לסאידין (הכוח האמיתי) ומשחרר את הקולר. סמירהאג המומה, ולפני שמצליחה להתעשת רנד הורג אותה עם אש להט. אלזה מנסה לברוח אך הוא הורג גם אותה באותה דרך. כשכולם מגיעים לראות מה קרה, הוא מגלה את קדסואן כעונש על המעשה הזה, כשהוא חושד שהשאירה את האדאם הזכרי בכוונה. מהשלב הזה רנד מאמץ קשיחות עצומה על מנת להתמודד עם חובותיו, כשכעת הוא מדבר באדישות ורוגע כמעט כל הזמן, אך מסוגל להגיע לזעם אדיר. הוא מתרחק מהאאס סדאי שלו לבד מנינאב ומתקשה לבטוח באנשים. הוא נושא את הצ'ואדן קאל הזכרי איתו מכיוון שהוא מפחד שמישהו יגנוב אותו.

האיאלים תופסים כמה ממועצת הסוחרים של אראד דומאן ורנד נכנס לבירה כדי להשליט סדר. הוא מגלה שהשליח האחרון של המלך הנעלם עונה למוות על ידי ליידי צ'דמאר, אחת מחברות המועצה, ואוסר אותה. נינאב מבקרת בצינוק ולתדהמתה היא מגלה שנער ניסה להרעיל את הליידי. היא מצילה את חייה בזמן, וגוררת את הנער לרנד. היא חושדת שהוא גם הרעיל את השליח, ומרפאה את הכפיה של גריינדל עליו. הנער מת, לא לפני שמצליח להגות את מקום הסתתרות הארורה: גבעת נטרין, מצודה נידחת בארד דומאן. רנד שולח לשם חבר מועצה סורר, והוא חוזר כפוי. רנד הולך לשם עם מין, נינאב והאיאלים ומשמיד את כל המצודה עם אש להט, לתדהמת כולם. כשנינאב בודקת את חבר המועצה היא מאשרת שהכפיה נעלמה: גריינדל מתה. השיחות בין רנד לטואון בפאלם לא עזרו, טואון מסרבת לברית.

אגווין שוחררה מהצינוק, ולמדה מהאחיות שהמועצה הענישה את אלאידה על אותה ארוחת ערב. גם סילביאנה, אחראית החניכות, מועמדת לענישה בגלל התחצפותה לאלאידה על זכויות אגווין. כשאגווין מגיעה סוף סוף לחדרה, היא נדהמת לגלות שם את וורין מת'וין עליה סמכה ובטחה במשך זמן רב. אגווין נסתה לדחות את הביקור, אך וורין אמרה לאגווין: "שמלתך ירוקה", דבר שהיה שקר מוחלט. אאס סדאי אינן מסוגלות לשקר. אגווין המומה, אך וורין הודתה שהיא הצטרפה לאג'ה השחורה כדי לרגל, ונתנה לאגווין 2 ספרים קסומים עם כל המידע האפשרי שאספה במשך השנים על ידידי האופל: שמות ומקומות. היא גם מסרה ש-2 השבועות שהאג'ה השחורה נושאות במקום ה-3 המקוריות של האאס סדאי הן: לא לבגוד באדון האופל, ולשמור על סודותיהן עד שעת מותן. וורין שתתה ברגעים אלה תה עם רעל מושהה, כדי שתוכל לעקוף את השבועה השנייה ולדווח לאגווין. וורין מתה, אחרי שאגווין מבטיחה לה ש"היא לא חומה, אלא לבנה מבפנים". אחת האחיות הנאמנות לאגווין מעלימה את הגופה, ואגווין, המזועזעת לגלות ששריאם (שומרת הרשומות) ומוריה (מהמועצה, שתיהן "כחולות") הן מהאג'ה השחורה, נכנסת לעולם החלומות מהר כדי להזהיר את סיואן. סיואן מסופקת, ולפתע אגווין "נשלפת" מעולם החלומות לכאוס חדש: הסינצ'נים תוקפים את טאר וולון מהאוויר. סיואן מבינה שאגווין בצרה ולוקחת את גאווין טרקנד, שהגיע למחנה כדי לנסות להציל את אגווין, גארת' בריין ועוד כמאה חיילים לעבר חור מים נסתר בחומת העיר. גארת' מצליח לשכנע את סיואן לקשור אותו כעוצר.

אגווין מארגנת את החניכות והמקובלות לקרב, ובעזרת מעגל מתעלות כוח סאידר חוזר אליה. היא פותחת שער למחסן האנגרילים, ולוקחת את כל חפצי הכח שהצליחה למצוא, ובעזרת החניכות והמקובלות משיבה מלחמה שערה. היא מצילה את אדלורנה באסטין, ראש האג'ה הירוקה, מהאדאם, ולוקחת פיקוד על הקומות העליונות של המגדל הלבן. בקומות התחתונות האאס סדאי מצליחות איכשהו להדוף את הפולשים, אבל יותר בגלל שהראקנים המעופפים נמשכו יותר לקומה 21, שם אגווין ירתה ברקים ואש על כל סולדאם ודאמנה שראתה. בסוף היום סיואן וגאווין לוקחים אותה, מותשת, בחזרה למחנה. סרין, שנאלצה לקחת פיקוד בהיעדרות אלאידה, נדהמת לגלות שהקומות העליונות ספגו הכי פחות אבדות, ואלאידה נלקחה בשבי כדאמנה.

אגווין, רותחת מזעם על סיואן ש"הצילה" אותה לפני שגמרה להשתלט על המגדל, מכנסת את המועצה לכינוס סגור. היא מוציאה לעיני כולן את מוט השבועות (אותו "שאלה" מהמגדל לפני סיום הקרב) ונשבעת את 3 השבועות. היא מצהירה שאינה ידידת אופל וכולן מסכימות שזה אמת. היא דורשת מכולן לחזור על כך ושריאם מנסה לתעל את סאידר. אגווין חוסמת אותה ומפציצה אותה בשאלות על קשריה עם האג'ה השחורה. שריאם מכחישה הכל ועונה בשלילה, אפילו על השאלה האחרונה- האם שערותיה אדומות. חברות המועצה המומות, ושריאם ניסתה לתרץ ש"לא הבינה בכלל את השאלה האחרונה", אבל זה לא שינה את העובדה שזהו שקר: הוכח ששריאם היא מהאג'ה השחורה. גם מוריה נתפסת, ואגווין מוודאת עם המוט שכל השאר אכן "שייכות לאור".

במגדל, הדבר היחיד עליו מסכימות כולן הוא שלא צריך להציל את אלאידה מהסינצ'נים- היא הרי עמדה על כך במשך חודשיים שהם לא מהווים איום, אם כן היא בידיים טובות. המועצה וראשי האג'ות רבות על שאר הדברים- ביניהן מי תהיה האמירלין החדשה. כל ראש אג'ה הציעה נציגה מאג'תה, והאג'ה החומה הציעה כמובן את סרין אסנובר, שהצליחה איכשהו לארגן את הקרב בקומות התחתונות, אך אפילו היא לא זכתה בתמיכת האחרות. בסוף הן מסכימות לקבל את אגווין אלוור.

בכפר המורדות אגווין מוציאה להורג יותר מ-50 אחיות שחורות, ביניהן שריאם ומוריה. שריאם מודה שגנבה את טבעות עולם החלומות ונתנה אחת לארורה שבמגדל הלבן (לא ידוע להן עדיין שזו מסאנה). אגווין דוהרת לטאר וולון עם הצבא, אך עשרה אאס סדאי מהמגדל יוצאות לעברה, בראש אחות אפורה (אג'ת הדיפלומטיה). אגווין מתקבלת כאמירלין ללא קולות האג'ה האדומה, והיא מחזירה את האג'ה הכחולה מהחרם של אלאידה.

רנד מנסה לארגן פגישה עם אנשי ארצות הגבול אך הם קובעים אותה בפאל מדינג, שם אי אפשר לתעל. רנד מעוצבן כמעט מחריב את העיר מרחוק, אך נינאב מצליחה איכשהו לעצרו. הוא חוזר לטיר שם הוא נדהם לראות את אביו המאמץ, טאם אלת'ור. טאם מנסה להרגיע אותו ומשוחח איתו, אך כשרנד מבין שזו יוזמה של קדסואן, הוא אוחז בסאידין וכמעט רוצח את טאם. ברגע האחרון הוא מתעשת ובורח דרך שער. מין אומרת לכולם שהיא מרגישה אותו (דרך קשר העוצרות) במערב, והאאס סדאי בטיר נחרדות: הן מבינות שהוא הלך לגמור את העסק עם הסינצ'נים אחת ולתמיד. רנד באמת מופיע באבו דאר כזר אקראי, הוא מתכנן להחריב את העיר עם אש להט וגשם אש, אך לבסוף מחליט לוותר בגלל החפים מפשע. הוא בורח להר הדרקון, היכן שלואיס תרין הרג את עצמו עם סאידין, וחשב על הכל. בסוף הוא נרגע ומפסיק לשמוע את הקול של לואיס במוחו, הוא משתמש בצ'ואדן קאל הזכרי על מנת להרוס את הטראנגריל העצום בדרום כשהצ'ואדן קאל נהרס בתהליך כמו האחד הנקבי בטיהור סאידין. הספר נגמר כאשר הוא מחליט לוותר על גישתו הקודמת ולאחר זמן רב, הוא צוחק ומשלים עם עצמו.

אגווין ממנה את סילביאנה כשומרת הרשומות שלה, כמחוות פיוס לאג'ה האדומה ומשום יעילותה ומיומנותה של סילביאנה (וגם התנגדותה לאלאידה). היא מוציאה להורג כמה אחיות שחורות שתפסה, אך רוב האג'ה השחורה נמלטה (כנראה קיבלו אזהרה מהשחורות שבמחנה המורדות לשעבר), והגרוע מכל: מסאנה לא נמצאה.

הספר של וורין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ישנה ארורה שמתחבאת במגדל הלבן (לפי שיטת האלימיניציה זו מסאנה).
  • האג'ה השחורה מפוזרת על פני כל האג'ות:
מהאג'ה האדומה, הגדולה ביותר- 47 אחיות שחורות, כולל אלזה פנפל, גלינה קסבן (עליה אגווין כבר ידעה) וקטרין אלרודין. אלאידה אינה שחורה, למרות התנהגותה.
האג'ה הירוקה, השנייה בגודלה- יותר מ-30 אחיות. כולל חברת המועצה טלין מינלי, אותה תפסו ציידות האופל ראשונה. קדסואן אינה אחות שחורה.
האג'ות הלבנה הקטנה ביותר- 17 אחיות שחורות, כולל אלביארין פריידהן (שהודחה מתפקידה).
האג'ה הכחולה, גם קטנה- 21 אחיות שחורות, כולל שריאם ביינאר וחברת המועצה מוריה קרנטניס.
משאר האג'ות מספר ממוצע יותר.

אף אחת מ-10 האחיות שנשלחו מסלידר כדי לסכסך במגדל אינה שחורה, וכמובן גם לא ציידות האופל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]