בית הכנסת שומרי שבת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הכנסת שומרי שבת
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג בית כנסת עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הכנסת שומרי שבת שוכן במרכז בורו פארק שבברוקלין, בשדרה ה-13 וברחוב ה-53 ומתקיימים בו מנייני תפילה עשרים וארבע שעות ביממה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שנת תרע"ט (1919) היה "בית הכנסת אנשי ספרד" בשדרה ה-14 בית הכנסת היחיד באזור. רבים ממתפלליה לא שמרו שבת. בעלי העסקים היו לרוב גויים, ויהודים עבדו בעיקר בעסקים של לא-יהודים למרות שלפעמים היה הדבר כרוך בחילול שבת. קבוצת יהודים, שהקפידה על שמירת שבת למרות הקשיים המרובים, ביקשה להתרחק מיהודים המחללים שבת בפרהסיה, ובשנת תרע"ט (1919) הקימו חבריה בית כנסת עצמאי בשם "בית הכנסת שומרי שבת". רב בית הכנסת הרב יהודה לייב טירנואר[1] נפטר בשנת תשע"א, ובמקומו הוכתר בנו הרב יצחק אייזיק לממשיך דרכו ברבנות בית הכנסת.

בית הכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת מהווה מרכז השכונה וסמוך לו נפתחו סופרמרקטים הפתוחים במשך עשרים וארבע שעות. לבית הכנסת ארבע קומות, כאשר בשלוש הקומות הראשונות מתקיימים מניינים ברציפות ובקומה הרביעית בית מדרש פעיל. בבית הכנסת נמסרים גם שיעורי תורה על ידי רבני בית הכנסת. בקומה העליונה שוכן אוצר הספרים של בית הכנסת, ושם גם מתקיימים רוב שיעורי התורה הנמסרים בבית הכנסת. בבית כנסת זה יש כיבוד קל לכל החפץ הממומן על ידי קרן מיוחדת ולא נגבה כל תשלום עבורו.

לעיתים מתקיימים תפילות בקומת הכניסה של הבנק הסמוך שבהנהלה יהודית בהסכמת מנהליה. רבי יואל טייטלבוים ערך בבית כנסת זה את הטישים הראשונים שלו בארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית הכנסת שומרי שבת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חתנו של רבי חיים שלמה מחוסט-טאש. כיהן גם כר"מ בישיבת רבנו חיים קלוגר (חתן סופר) של הרב ממטרסדורף.