אבודה בעולמה של ג'יין אוסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבודה בעולמה של ג'יין אוסטן
Lost in Austen
עטיפת ה-DVD של הסדרה
עטיפת ה-DVD של הסדרה
מבוסס על גאווה ודעה קדומה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה, פנטזיה, רומנטיקה
יוצרים דן זף עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים גאי אנדרוז עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי דן זף עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ג'מימה רופר
אליוט קוואן
אלכס קינגסטון
יו בונוויל
מורבן כריסטי
ג'מה ארטרטון
פסקול כריסטיאן הנסון
ארץ מקור הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 4
הפקה
מפיק קייט מק'קרל
מפיקים בפועל גאי אנדרוז
מישל באק
דמיאן טמר
הפצה הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה כריסטיאן הנסון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור ITV, STV, UTV
פורמט (תמונה) 16:9 576i
פורמט (קול) סטראו
תקופת שידור מקורית 3 בספטמבר 2008 – 24 בספטמבר 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור בישראל 24 בספטמבר 2008
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבודה בעולמה של ג'יין אוסטןאנגלית: Lost in Austen) היא מיני-סדרה בת ארבעה פרקים משנת 2008 של רשת ITV. את התסריט כתב גאי אנדרוז כעיבוד פנטזיה המבוסס על הרומן "גאווה ודעה קדומה" מאת ג'יין אוסטן. אמנדה, אישה צעירה בת זמננו החיה בלונדון, נכנסת לתוך עלילת הרומן דרך דלת בחדר האמבטיה שלה, ומצטרפת לעולמם של בני משפחת בנט. התוצאות הן הרסניות.

בדצמבר 2009 נכללה הסדרה במקום ה-48 ברשימת "The Top 50 TV Shows of the Noughties" שפורסמה בעיתון הטיימס.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנדה פרייס היא צעירה החיה בהאמרסמית' והיא מעריצה נלהבת של ג'יין אוסטן. לאחרונה דחתה הצעת נישואים בלתי רומנטית מהחבר השתיין והבוגדני שלה. ערב אחד היא מגלה את אליזבת בנט, הדמות הראשית בספר "גאווה ודעה קדומה", לבושה בכותונת לילה בחדר האמבטיה שלה. כשאליזבת נעלמת אמנדה מניחה שזה היה חלום. היא מסבירה לאמה שהרומן של ג'יין אוסטן גרם לה לרצות סטנדרטים גבוהים יותר ממי שיהיה בעלה, ושלימד אותה להאמין באהבת אמת. אליזבת מופיעה שוב בחדר האמבטיה של אמנדה, הפעם היא לבושה בבגדי מסע.

אמנדה פוסעת מעבר לדלת הסודית שבתוך הקיר שמשם הגיעה אליזבת, ומגלה שהיא נמצאת בלונגבורן, ביתם של משפחת בנט, קרוב לתחילת הרומן. אמנדה לכודה בעולם של הספר בעוד אליזבת נמצאת בלונדון של המאה ה-21. מר בנט מקבל את אמנדה בסבר פנים יפות כחברתה הטובה של בתו, אליזבת שמבקרת באותה עת ב"עיר" (לונדון).

אמנדה משתדלת לוודא שסיפור העלילה יתקדם כפי שצריך, אבל כשמר בינגלי מבקר בלונגבורן הוא מתחיל להתאהב באמנדה במקום בג'יין. בנשף במריטון אמנדה מנסה לדחות את חיזוריו של בינגלי, היא אומרת שאינה יכולה לרקוד איתו כי הבטיחה לרקוד עם מר דארסי. כשבינגלי שואל את דארסי לפשר הדבר, הוא מגבה את דבריה ואכן רוקד איתה. הוא מסביר לאמנדה שניסה למנוע מבוכה מבינגלי. אמנדה משתכרת ומתנשקת עם בינגלי, אבל מיד מתחרטת על כך.

גברת בנט הנזעמת מזהירה את אמנדה שלא להתערב בסיכויים של בנותיה להינשא. בהמשך משכנעת אמנדה את ג'יין לרכב לביתו של בינגלי בגשם שוטף כדי להחזיר את הסיפור למסלולו. אבל כשנודע לה שג'יין יכולה לחלות בשפעת חמורה שתסכן את חייה, היא ממהרת אחרי ג'יין ומנסה להציל אותה.

פרק 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעודה מטפלת בג'יין ונותנת לה כדור פרצטמול, היא מפסיקה סופית את חיזוריו של בינגלי, בטענה שהיא לסביות. כעת היא מנסה להפנית את רגשותיו הרומנטיים לכיוונה של ג'יין. דארסי מתווכח עם אמנדה על הבאתה של ג'יין לנת'רפילד, וקרוליין שסולדת מאמנדה מנסה ללא הרף להביך אותה. היא מתעקשת שאמנדה תנגן בפסנתר, דבר שאינה יכולה לעשות, ובמקום זאת היא שרה את השיר "Downtown" של פטולה קלארק, ומקבלת מחיאות כפיים נלהבות מבינגלי ודארסי. קרוליין, שמנסה לעקוץ את אמנדה, אומרת שגם אם היא לא תתעשר היא לא תגווע ברעב, מכיוון שהיא יכולה להתפרנס מיכולת השירה שלה. בתגובה אמנדה מתגאה בהכנסה של 27,000 פאונד לשנה, סכום נכבד ביותר בתקופה הג'ורג'יאנית.

כשבנות משפחת בנט חוזרות ללונגבון נשבר גלגל בכרכרה שלהן. במקום עוברים קציני צבא, ואחד הקצינים, ויקהאם, מגלם את דמות האביר המושיע. אמנדה מזהירה את ויקהאם (שברומן הוא בורח עם לידיה) שהיא יודעת מה הוא זומם והיא משגיחה.

מר קולינס, הדודן הדוחה של בני משפחת בנט שאמור לרשת את לונגבורן, מגיע לביקור. הוא מחפש לו אישה מבין בנות המשפחה לשמחתה הרבה של גברת בנט. כשהוא מציע נישואים לג'יין אמנדה מתערבת ומציעה לו להכיר את שרלוט לוקאס, חברה הטובה של אליזבת'. מר קולינס לא מבין נכון את כוונתה וחושב שאמנדה מעוניינת בו, ומציע לה נישואים. כדי להציל את ג'יין היא מסכימה להינשא לו.

אמנדה מעודדת את בינגלי וג'יין לטייל יחד. בינגלי מסכים לערוך נשף בנת'רפילד, ואמנדה מקווה שהאירועים יתאימו למתרחש ברומן. אבל בנשף דרסי משכנע את בינגלי לא להתחתן עם ג'יין, ואומר שבהשפעתה של אמנדה המשפחה מעוניינת רק בכספו. בינגלי מפנה כתף קרה אל ג'יין והיא יוצאת כשעיניה דומעות.

ויקהאם הנקמן מתחיל להכפיש את שמה של אמנדה, ומפזר שמועות שהונה הרב הגיע מאביה המנוח שהיה מוכר דגים. כשהשמועה מגיעה לאזניו של מר קולינס הוא מבטל את האירוסים עם אמנדה, שבתגובה בועטת בו בביצים.

ג'יין, שמאמינה שבינגלי כבר לא אוהב אותה, מקבלת את עצת אמה ומתחתנת עם מר קולינס. מר בנט מסרב בכעס לישון באותה מיטה עם אשתו בגלל האומללות שגרמה לג'יין.

אמנדה חוקרת את בינגלי שמגלה שהוא אכן אוהב את ג'יין, אבל נכנע לדעתו של דארסי. אמנדה מאשימה את דארסי שריסק את סיכוייו של החבר שלו לאושר ואהבה. כעת היא מחליטה שדארסי אינו ראוי לאליזבת. דארסי משיב שהיא דוחה אותו ויוצא מהחדר.

פרק 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

גברת בנט סוף סוף מצליחה להוציא את אמנדה מביתה משום שניסתה להתערב בסיכויי הנישואין של בנותיה. מר בנט נותן לאמנדה סכום כסף, ומבקש ממנה להתפייס עם ג'יין. מר קולינס מסביר לג'יין שנישואיהם עדיין לא מומשו כי הוא בתקופת התנזרות.

ויקהאם מציע עזרה לאמנדה, ומלמד אותה נימוסים וגינונים הנהוגים בחברה הגבוהה. הוא קונה לה שמלה, ומראה לה איך להסתיר את רגשותיה בעזרת מניפה. כמו כן הוא ממציא עבורה משפחת אצילים צרפתים כדי שישמשו לה כרטיס כניסה אצל ליידי קתרין דה ברג. אמנדה מבינה שהוא רוצה לשדך אותה לדארסי, כדי שהוא עצמו יוכל לחזר אחר קרוליין בינגלי.

ויקהאם מעודד את אמנדה לבקר את ג'יין. אף על פי שבתחילה היא נרתעת, ג'יין מקבלת בתודה את התנצלותה של אמנדה ומחדשת את הידידות ביניהן. מר קולינס מסרב לאפשר לאמנדה לסעוד איתם ברוזינגס, אבל אמנדה אומרת שיש לה הודעה עבור ליידי קתרין דה ברג מהאצילים הבדיוניים של ויקהאם. מכיוון שאינו רוצה להחשב כבור, מר קולינס מעמיד פנים שהוא מכיר את האצילים, ומרשה לאמנדה להצטרף אליהם.

ליידי קתרין שהיא דודתו של מר דארסי מארחת לארוחה גם את בינגלי וקרוליין. דארסי מנסה לדכא את אמנדה, אבל היא מסכימה עם כל מה שהוא אומר, כשהיא מחזיקה במניפה היא מנסה להשתלב.

בינתיים גברת בנט רבה עם מר בנט, ומחליטה לבקר את ג'יין יחד עם לידיה, כדי שתוכל לראות איך חיים בנישואים מאושרים. מר בנט טוען שאם היא תמצא נישואים מאושרים ברוזינגס הוא מבטיח להתהלך ערום בחדר האורחים של רוזינגס.

ליידי קתרין רומזת שהיא רוצה ששאר בנות משפחת בנט יתחתנו עם האחים של מר קולינס שהם פחות "מוצלחים" ממנו. למרות חילוקי הדעות ביניהם יחסו של דארסי אל אמנדה מתחיל להתרכך כשהיא מחזירה את השעון של בינגלי השתוי עליו הימר במשחק הקלפים. ליידי קתרין מזהירה את אמנדה להתרחק ממר דארסי. אמנדה עומדת על כך שהיא אינה רוצה בו, אבל ליידי קתרין סוברת אחרת.

דארסי הנסער מגיע לבית הכומר לראות את אמנדה. הוא שואל אותה מדוע היא באה לרוזינגס בחיפוש אחריו. אמנדה מכחישה זאת ואומרת שהוא בא אליה. דארסי המיוסר, שמנסה להבין מדוע הוא נמשך אל אמנדה, אוחז בה וכמעט מנשק אותה. אמנדה ההמומה שואלת אם זה מה שהוא רוצה לעשות, והוא יוצא החוצה בסערה. ג'יין שצופה במתרחש אומרת שדארסי מאוהב באמנדה, אבל אמנדה מתעקשת שאליזבת היא זו שנועדה להיות בחירת לבו של דארסי.

אחר כך דארסי מזמין את אמנדה לאחוזתו פמברלי. גברת בנט שנמצאת באותו חדר מקבלת בשקיקה את ההזמנה שלדבריה נועדה לה. דארסי מזמין אותה בנימוס יחד עם לידיה וג'יין. בפמברלי ג'יין מתחננת בדמעות בפני בינגלי שיתחתן ושיהיה מאושר עבור שניהם. גברת בנט רואה את המתרחש ומבינה לבסוף את דבריו של בעלה על האומללות של ג'יין.

אמנדה מבינה שהיא אוהבת את דארסי, ומחליטה להיות "שחקנית מחליפה" עבור אליזבת כל עוד היא נמצאת במרחקים. היא אומרת לגברת בנט המתייפחת שהיא תתחתן עם דארסי, ותעזור למשפחת בנט בכך שתקנה עבורם את לונגבורן, ותשחרר אותם מהתלות במר קולינס.

בינגלי מחפש את ויקהאם שיהיה לו חבר לשתייה, וויקהאם מביא לבסוף את בינגלי חסר הכרה לפמברלי. דארסי דואג שאחותו הצעירה, ג'ורג'יאנה, תישאר בחדרה ולא תפגוש את ויקהאם. ג'ורג'יאנה מתוודה בפני אמנדה שוויקהאם לא אנס אותה, כפי שספרה לאחיה. היא כעסה עליו שדחה את חיזוריה אחריו ושאמר שהיא עדיין ילדה. ויקהאם לא הכחיש את הדברים כדי להגן על כבודה של ג'ורג'ינה, ביודעו שדארסי יסלק אותה מהבית אם ידע את האמת. אמנדה מבינה שוויקהאם הוא אדם טוב ושהתיאור של ג'יין אוסטן הוא חד צדדי.

בינגלי בהיותו שתוי ונואש הוא מכה את דארסי משום שהפריד בינו לבין ג'יין. קרוליין מנצלת את ההזדמנות ומפזרת רמזים לגבי אמנדה.

כשאמנדה מתוודה על אהבתי בפני דארסי, בלי כוונה היא מזכירה את החבר שלה שנמצא בזמן הווה בלונדון, ומאשרת בכך את הדברים שאמרה קרוליין, שאמנדה אינה בתולה. על אף אהבתו הרבה דארסי אינו יכול להתחתן איתה בגלל מעמדו החברתי.

אמנדה קורעת את דפי הספר "גאווה ודעה קדומה" וזורקת אותם מהחלון. כשהיא מתחילה לארוז כדי ללכת, נכנסת לחדר קרוליין, ומתחילה איתה. מסתבר ששמעה מאחיה שאמנדה היא לסבית, בדיוק כמוה. קרוליין רוצה להתחתן עם דארסי רק כדי למלא את הציפיות החברתיות.

אמנדה מוצאת את דארסי בגן כשהוא קורא בדפים הקרועים של הספר שזרקה. הוא מניח שאמנדה היא המחברת של הספר, ומביע את הזדעזעותו על כך שהיא כותבת על עניינים פרטיים בלי לנסות להסתיר אפילו את שמותיהם. אמנדה אומרת בכעס שלפי השקפתו הכל לא בסדר, ושהוא טועה לגבי כולם, ומודיעה על עזיבה מיידית.

פרק 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

דארסי מכריז על אירוסיו לקרוליין, וגברת בנט מקבלת מכתב שמודיע לה שלידיה ברחה, לא עם ויקהאם, אלא עם בינגלי. גברת בנט מאשימה בכך את אמנדה, והיא מצדה מאשימה את דארסי, ואומרת שהוא וקרוליין ראויים זה לזו.

אמנדה נוסעת יחד עם מר וגברת בנט בעקבות לידיה ובינגלי. בעזרתו של ויקהאם הם נמצאים מסתתרים בפונדק. גם דארסי מגיע. לידיה ובינגלי מתעקשים שדבר לא קרה ביניהם, אבל מר בנט בזעמו תוקף את בינגלי ומניף עליו חרב. בינגלי בהגנה על עצמו פוגע קשות בראשו של מר בנט.

אמנדה חוששת לחיי מר בנט. היא זקוקה לאליזבת שתהיה לצדה. היא פורצת מבעד לדלת ומוצאת את עצמה בחזרה בלונדון המודרנית. החבר שלה מייקל מסיע אותה אל אליזבת שעובדת כאומנת.

ברחוב ההומה מבחינה אמנדה בדארסי ההמום. הוא מסביר לה שהלך בעקבותיה בגלל אהבתו, ושילך בעקבותיה לכל מקום. אמנדה עדיין רוצה שיכיר את אליזבת, אבל אליזבת נטמעה לגמרי בחיים המודרניים, והיא נדהמת לפגוש את דארסי, שאותו היא מכירה מקריאת הרומן.

אמנדה לוקחת אותם לחדר האמבטיה שלה, כדי שיעברו דרך השער בחזרה ללונדון, אבל הדלת לא נפתחת עבור אליזבת. הדלת מגיבה רק למגעה של אמנדה. על אף שמייקל מאיים אליה שהוא יעזוב אותה אם תעבור דרך הדלת, אמנדה הולכת יחד עם דארסי ואליזבת כדי שיחזרו לחיים שלהם ושיוכלו להתחתן.

מר בנט חוזר לביתו ומחלים בטיפולה המסור של אליזבת'. ליידי קתרין שמודעת לאהבתו של דארסי לאמנדה, מגיה ללונגבורן ומציעה לאמנדה עסקה. אמנדה תעזוב את דארסי והיא, ליידי קתרין, תדאג לביטול הנישואים בין מר קולינס וג'יין. אמנדה מסכימה.

קרוליין כועסת שהאירוסים שלה עם דארסי בוטלו, אבל היא מסתקרנת מהופעתו של ויקהאם. ג'יין ובינגלי מתכננים להתחתן ולנסוע לאמריקה. אמנדה משכנעת את אליזבת ללמוד לאהוב את דארסי. דארסי אומר לאמנדה שהוא ימלא את חובתו ויתחתן עם אליזבת.

עם זאת כשאמנדה פותחת את דלת המעבר לחזור לביתה, היא מוצאת פתק שכתב דארסי עבורה בו כתוב "איני שוכח אף לא פעימת לב אחת".

אמנדה מחליטה להישאר בעולם של "גאווה ודעה קדומה" וממהרת לפמברלי כדי להיות עם דארסי. אליזבת מחליטה לחזור להאמרסמית' בברכתו של אביה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת ההפקה Mammoth Screen הפיקו את הסדרה. הפרק הראשון שודר ב-ITV ב-3 בספטמבר 2008 וצפו בו 4.2 מיליון איש. הפרקים הבאים שודרו מדי שבוע.[1]

בארצות הברית שודרה הסדרה בערוץ Ovation החל מ-11 בינואר 2009.[2] באוסטרליה שודרה הסדרה בשני חלקים ברשת ABC החל מ-8 במרץ 2009.[3]

אתרי צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום העבודה של אמנדה צולם בווייקפילד בבנין שאינו בשימוש של בנק יורקשייר. The Beluga Lounge בווייקפילד שימש לצילומי בר היין בלונדון.[4] מוזיאון קנון הול בברנסלי שימש לצילומי פנים וחוץ אחדים בהם חדר הנשפים.[5] אתרי צילומים נוספים היו ברמהאם פארק, אתרים ביורק, ושווקים עירוניים בלידס. הרווד האוס קרוב ללידס שימש לצילומי אחוזת פמברלי.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליוט קוואן בן ה-31 נבחר לגלם את דארסי כשהופיע במחזה "הנרי החמישי". לדבריו לסדרה הייתה סמליות דומה לקאנון של התיאטרון.[6] השחקניות כריסטינה קול וג'מימה רופר כיכבו קודם לכן יחד בסדרה העל טבעית "הקס" של Sky One.[7] כמו כן רופר ומיסון הופיעו ביחד ב-ITV בפרק "Third Girl" בסדרה "פוארו".

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר שמיס בינגלי שרה ומלווה את עצמה בנגינה בפסנתר בפרק 3 הוא "Lied der Freiheit" (K506) מאת מוצרט.

DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בספטמבר 2008 יצאה הסדרה בבריטניה על גבי DVD, ובארצות הברית יצאה ב-29 באפריל 2009. בשני הדיסקים כלולים 4 הפרקים של הסדרה וסרט דוקומנטרי של "מאחורי הקלעים".

סרט קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 בפברואר 2009 דווח בעיתון הגרדיאן שגרסת סרט קולנוע של המיני-סדרה נמצאת בפיתוח.[8] סם מנדס הבמאי זוכה האוסקר יהיה המפיק. נורה אפרון עבדה על הפרויקט עד למותה ב-2012. שנתיים אחרי מותה של אפרון נבחרה קארי בראונשטיין להמשיך את כתיבת התסריט.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Lost In Austen | Ep3 Wk38 - ITV Press Centre". Itv.com. ארכיון מ-2008-10-13. נבדק ב-2009-02-13.
  2. ^ "Jane Austen Today: Viewer Conflict Alert! Lost in Austen vs. Tess of the D'Urbervilles". Janitesonthejames.blogspot.com. נבדק ב-2009-02-13.
  3. ^ "Lost In Austen - ABC1 Television Guide". Abc.net.au. נבדק ב-2009-03-08.
  4. ^ "Wakefield setting for Austen TV drama". Wakefield Express. אורכב מ-המקור ב-2020-01-07. נבדק ב-2009-02-13.
  5. ^ Robinson, Gail. "Which South Yorks landmark will be a small-screen star?". The Star. נבדק ב-2009-02-13.
  6. ^ "No pressure on Darcy role for Cowan". St Albans Review. 30 באוגוסט 2008. אורכב מ-המקור ב-2016-03-04. נבדק ב-24 במאי 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Arts: Culture". Sunday Herald. אורכב מ-המקור ב-2008-09-13. נבדק ב-2009-02-13.
  8. ^ Holmwood, Leigh (2009-02-11). "Lost in Austen to be Hollywood film". The Guardian. London. נבדק ב-2009-02-11.
  9. ^ McClintock, Pamela (2014-08-05). "'Portlandia's' Carrie Brownstein to Finish Nora Ephron Script 'Lost in Austen'". The Hollywood Reporter. נבדק ב-2015-02-20.