אבק אטמוספירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אבק אטמוספיריאנגלית: atmospheric dust) הם חלקיקים קטנים המצויים באטמוספירה שלנו. אבק אטמוספירי מורכב מתערובת של חלקיקים מוצקים ונוזלים המרחפים באטמוספירה. החלקיקים שונים בהרכבם, מקורם וגודלם. ניתן להוציא חלקיקי אבק אטמוספיריים מהאטמוספירה על ידי הפקדה יבשה ורטובה (באנגלית: dry and wet deposition) ובתהליך זה הם נופלים ונצמדים לאדמה, למשטחים מוצקים, צמחייה או מקווי מים.

סיווגם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לסווג חלקיקי אבק אטמוספיריים לפי קוטרם (נמדד במיקרון או מיקרומטר. 1000 מיקרון שווה ערך למילימטר), אשר נע בין 0,005 ל־100 מיקרון. בתוך מרווח זה חלקיקים אטמוספיריים מסווגים כ:

חלקיקים ראשוניים - קוטר נע בין 2,5 ל 30 מיקרון;

חלקיקים משניים - קוטר נמוך מ־2,5 מיקרון.

מקור היווצרותם[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקיקים ראשוניים נוצרים משרפה, שחיקת קרקע והתפוררות. חלקיקים משניים נוצרים מתנועת כלי רכב, פעילויות תעשייתיות ושתלים תרמיים.

חלקיקי החומר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקיקי החומר (באנגלית: (PM= Particulate Matter) הם חלקיקי אבק אטמוספיריים בקוטר של פחות מ־10 מיקרון ו- 2,5 מיקרון אשר מפנים תשומת לב מיוחדת ומוגדרים כ PM10 ו -PM2,5. חלקיקי PM 2,5 הם תת-קבוצה של PM 10 ומהווים 60% ממשקלו. PM10 הוא חלקיק שאפשר לשאוף מכיוון שהוא יכול לנוע עמוק לתוך מערכת הנשימה לגרון; ואפשר לנשום אותו מכיוון שהוא יכול להתיישב בנאדית הריאה. חלקיקי אבק אלה מעוררים חששות בריאותיים מכיוון שהם נקשרו למספר מחלות נשימה וכלי דם. מקורות לחלקיקי האבק האטמוספירי יכולים להיות טבעיים (התפרצות געשית, אירוסולי ים, נבגים, אבקה, סחף קרקע, ...) או על ידי מעשה אדם (תנועה של כלי רכב, פליטות תעשייתיות ותהליכי בעירה).

השפעתם על האקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבק האטמוספירי הוא תופעת אקלים רחבת היקף ומובנת למדי. מעבר למטרד שהוא יוצר, האבק האטמוספירי משתתף בדרכים שונות בעיצוב האקלים של כדור הארץ. שינויים קטנים בריכוזו הממוצע באוויר משפיעים על כמות המשקעים היורדת ברחבי העולם ועל הטמפרטורה באוויר ובאוקיינוסים, עקב יכולתם של חלקיקי האבק לספוג קרינה תת-אדומה בדומה לגזי חממה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]