לדלג לתוכן

אדווין אופלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדווין אופלר
Edwin Oppler
לידה 18 ביוני 1831
אלס, הקיסרות הגרמנית
פטירה 6 בספטמבר 1880 (בגיל 49)
הנובר, הקיסרות הגרמנית
מקום קבורה jewish cemetery An der Strangriede עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אדריכלות
זרם באמנות התחייה הגותית
צאצאים Siegmund Oppler, Alexander Oppler, ארנסט אופלר, Berthold Oppler עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אֶדְוִין אוֹפְּלֶרגרמנית: Edwin Oppler;‏ 18 ביוני 18316 בספטמבר 1880) היה אדריכל גרמני-יהודי. בסגנונו הנאו-גותי עיצב מספר בתי כנסת ברחבי גרמניה, אשר לימים נהרסו כולם במהלך ליל הבדולח.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופלר נולד באלס, בנם השני של סלו אופלר, סוחר יין, ומינה לבית זלדיס. למד בבית הספר היסודי באלס בין השנים 1837–1840, ובהמשך בבית הספר בברסלאו. ב-1849 נסע להנובר, שם למד אצל קונרד וילהלם האזה באוניברסיטה הטכנית עד 1854, ולאחר מכן התלמד כנגר.

לאחר שהתמנה לחבר באגודת האדריכלים והמהנדסים של הנובר בשנת 1856, הוא בילה את ארבע השנים הבאות בבריסל ובפריז, שם עבד במשרדי הופמן ומסנו, יחד עם אמן הוויטראז' אז'ן-סטניסלס אודינו, ובעיקר עם האדריכל אז'ן עמנואל ויולה-לה-דוק. בתפקידו זה השתתף בשיקום קתדרלת נוטרדאם ורכש את הידע שלו באדריכלות גותית. הוא חזר להאנובר ב-1861.

בשנת 1866, שבה מונה לממונה בנייה, נישא לאלה כהן, בתו של הרופא הקיסרי, הרמן כהן. נולדו להם ארבעה בנים: ארנסט, צייר וחרת; אלכסנדר, פסל; ברתולד, רופא; וזיגמונד, משפטן.

הוא רכש מוניטין בקהילה היהודית בעיקר באמצעות בתי הכנסת שתכנן ועיצוביו לבתי קברות יהודיים, וכן באמצעות מבני מסחר ומגורים רבים, שתוכננו ללקוחות אצילים ובורגנים. פרט לכך, תכנן את טירת בראונפלס ואת טירת מריינבורג שבהנובר יחד עם האזה.[1] מ-1872 עד 1878 הוציא לאור כתב עת, Die Kunst im Gewerbe (אמנות מסחרית) והפעיל סטודיו יחד עם פרדיננד שורבאך.

רבים מבנייניו נהרסו בהפצצות במלחמת העולם השנייה. אחד מבנייניו הגדולים והמוכרים, בית הכנסת החדש בהנובר, נשרף במהלך ליל הבדולח.

הוא נפטר ממה שנדמה כמחלת לב דוהרת בגיל 49.

עבודות נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדווין אופלר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "אופלר, אדוין", האנציקלופדיה העברית (כרך ב, עמ' 71), חברה להוצאת אנציקלופדיות, תשי"א.