אוניברסיטת לובומבאשי

אוניברסיטת לובומבאשי
Université de Lubumbashi
אוניברסיטת לובומבאשי
אוניברסיטת לובומבאשי
אוניברסיטה
תקופת הפעילות 1955, תחילת לימודים ב-1956 – הווה
קמפוס לובומבאשי, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
סטודנטים
33,000
מיקום
מדינה הרפובליקה הדמוקרטית של קונגוהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
קואורדינטות 11°36′52″S 27°28′50″E / 11.61444°S 27.48056°E / -11.61444; 27.48056
[1]
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוניברסיטת לובומבשי (בצרפתית: Université de Lubumbashi), הידועה גם בראשי התיבות UNILU, היא אוניברסיטה ציבורית, אחת מהגדולות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. היא ממוקמת בלובומבאשי במחוז קטנגה-עילית(אנ'), בעבר מחוז קטנגה(אנ'). הקמפוס ממוקם בחלקה הצפוני של העיר, ממערב לשדה התעופה הבינלאומי. באוניברסיטה 33,000 תלמידים ב-18 פקולטות ובתי ספר להשכלה גבוהה. שפת ההוראה היא צרפתית[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה נוסדה בשנת 1955 תחת השלטון הקולוניאלי הבלגי כאוניברסיטה הרשמית של קונגו ורואנדה-אורונדי (בצרפתית: Université officielle du Congo et du Ruanda-Urundi) על ידי האוניברסיטה החופשית של בריסל (בלגיה)[א], ונפתחה בשנת 1956[2][ב]. לעת ההיא, אוניברסיטת לובומבאשי הייתה האוניברסיטה הראשונה והיחידה בקונגו הבלגית[3].

UNILU היה בתחילה מוסד קטן, עם כמה מאות תלמידים בלבד. עם זאת, היא גדלה במהירות בגודלה ובאיכותה, ובזמן עצמאות קונגו ב-1960, היא הייתה אחת האוניברסיטאות המובילות באפריקה[3]. בשנים הראשונות של העצמאות, UNILU מילאה תפקיד חשוב בפיתוח האומה הקונגולית החדשה. האוניברסיטה הפיקה רבים מהמנהיגים הראשונים של המדינה, כולל פוליטיקאים, כלכלנים ומדענים[3][ג] בשנת 1960, שונה שמה לאוניברסיטה הממלכתית של אליזבתוויל, בפיקוח אוניברסיטת ליאז'(אנ'), ולאחר מכן ב-1963 הפכה לאוניברסיטה הרשמית של קונגו. בשנת 1971, בעקבות איחוד האוניברסיטאות והמכונים להשכלה גבוהה במדינה, הפכה להיות חלק מהאוניברסיטה הלאומית של קונגו (UNAZA)[4], והקמפוס הפך לאוניברסיטה הלאומית של זאיר/ קמפוס לובומבשי[4]. היא הוקמה מחדש כאוניברסיטה אוטונומית בשנת 1981, וזאת בעקבות חוק מ-3 באוקטובר 1981, שמטרתו הייתה לבנות מחדש את ההשכלה הגבוהה והאוניברסיטאית של זאיר. או אז שונה שמה שוב לאוניברסיטת לובומבשי. כאשר האוניברסיטה הלאומית של זאיר פוצלה[4][3].

הטבח של שנת 1990[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 1990 ממשלת זאיר דיכאה באלימות את הפגנות הסטודנטים בקמפוס, הרגה מספר גדול של סטודנטים והרסה חלקים מהקמפוס[5].

בתחילת מאי 1990, סטודנטים הלומדים באוניברסיטה מחו נגד משטרו של נשיא זאיר מובוטו ססה סקו, ודרשו את התפטרותו[6]. בליל ה-11 במאי 1990 נותק החשמל לקמפוס, ובו בזמן יחידה צבאית מיוחדת בשם Les Hiboux ("הינשופים")[7] נשלחה לדכא את ההפגנות, כשהיא חמושה במאצ'טות וכידונים[6]. שמה של היחידה הגיע מהעובדה שהיחידה פעלה רק בלילה[8]. מעט ידוע בוודאות על יחידת הלילה Les Hiboux, אך השימוש שלהם בכלי רכב יקרים (נדירים בזאיר), הצביע על כך שהיחידה הייתה כוח עילית המורכב מנאמני המשטר[8]. במהלך הלילה, אנשי Les Hiboux תקפו את התלמידים המפגינים[6]. אותם סטודנטים שניסו לברוח מהקמפוס נורו. עד שחר ה-12 במאי 1990, לפחות 290 סטודנטים נהרגו, כשמסדרונות הקמפוס ספוגים בדם ובחלקי גוף אנושיים מבותרים[6]. הטבח הוביל לאומות הקהילה הכלכלית האירופית (כיום האיחוד האירופי), ארצות הברית וקנדה להפסיק כל סיוע לא הומניטרי לזאיר, מה שסימן את תחילת הקץ של התמיכה המערבית במובוטו[6]. זאיר היא קונגו הבלגית לשעבר, ועל כן, הטבח זכה לתשומת לב תקשורתית רבה ומיוחדת בבלגיה, מה שאילץ את ממשלת בלגיה למתוח ביקורת קשה על מובוטו[9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בחלק מהמקורות מופיעה האונ' של בריסל כמפקחת מההקמה, ובחלק מהמקורות מופיעה אונ' ליאז'. כך או כך, אונ' לובומבאשי הוקמה, ולאחר מכן התפתחה, תחת פיקוחה של אוניברסיטה בלגית - זו או אחרת, עד אמצע שנות ה-60 של המאה העשרים.
  2. ^ קשה להבין את השינויים הטופונומיים וגם המהותיים שעברה האוניברסיטה, ללא הבנת השתלשלות ההיסטוריה המאוחרת של קונגו הבלגית, שהפכה לקונגו ליאופולדוויל, ואח"כ לקונגו קינשאסה, היא זאיר, היא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.
  3. ^ סיבה חשובה שתרמה לפופולריות של אוניברסיטת לובומבאשי החל מהקמתה, היא העובדה שהיא ממוקמת בלב ליבו של אזור המחצבים העשיר של המדינה - חבל קטנגה שהפך לאחר מכן לחבל שאבה, שהכיל בתוכו מינרלים רבים יקרי ערך, לרבות יהלומים קובאלט ואורניום. בצל התעניינות זו, פרח באופן יחסי המחקר במחלקה לגאולוגיה שם, וחברי סגל מצטיינים הוזמנו לחקור עבור אוניברסיטאות חשובות בצרפת ובלגיה. בראשם פרופ' הנרי עלי קאמפונצו, שמחקריו צוטטו רבות בתחום, ותלמידיו פרסמו את מחקריו גם שנים לאחר מותו בשנת 2004, מתאונה בעת מחקר שדה. הוא זכה להוקרה מיוחדת במאמר לזכרו שנכתב בז'ורנל ,2005 Gondwana Research עמ' 291-289 שם ניתן להתרשם מההיקף הגדול מאד של פעילותו המדעית ותרומותיו למחקר בן זמננו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nos Facultes Et Écoles, L’Université de Lubumbashi
  2. ^ Lubumbashi, Britannica Encyclopedia
  3. ^ 1 2 3 4 University of Lubumbashi, All University Info - Search Universities Worldwide
  4. ^ 1 2 3 Université de Lubumbashi, AUF - Association d’établissements d’enseignement supérieur et de recherche et opérateur de la Francophonie universitaire
  5. ^ Mark, Edelman Boren (2001). Student Resistance: A History of the Unruly Subject. Routledge. p. 240.
  6. ^ 1 2 3 4 5 Kisangani, Emizet F. (2016). Historical Dictionary of the Democratic Republic of the Congo. Latham: Rowman & Littlefield Publishers. p. 401.
  7. ^ Jacques Kimpozo, Congo-Kinshasa: Les Hiboux Sont de Retour, All Africa.com, 7 Sept. 2011
  8. ^ 1 2 Kisangani, Emizet F. (2016). Historical Dictionary of the Democratic Republic of the Congo. Latham: Rowman & Littlefield Publishers. p. 217.
  9. ^ Weiss, Harvey (1995). Zaire: Collapsed Society, Surviving State, Future Polity. In Jacob Blaustein &: Ira William Zartman (ed.). Collapsed States The Disintegration and Restoration of Legitimate Authority. Boulder, CO: L. Rienner Publishers. pp. 157–160.