אופוסום עב-זנב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום עב-זנב
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום עב-זנב
מינים

12

שם מדעי
Thylamys
גריי, 1843
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום עב-זנב או אופוסום עכברי זנב-שומן (שם מדעי: Thylamys) הוא סוג של אופוסום קטן שכולל 12 מינים החיים ברחבי אמריקה הדרומית. המינים בסוג נחשבו בעבר כשייכים לסוג אופוסום עכברי, אך בהמשך הוקם עבורים סוג נפרד על בסיס הבדלים מורפולוגים ואנטומים; הם ידועים בזנבם העבה שהעניק להם את שמם ונועד לאגירת שומן.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום עב-זנב נאה על ידי אנושית.

האופוסום עב הזנב הוא בין הקטנים במשפחה: אורך הגוף של המינים בסוג: 15-7 ס״מ, אורך הזנב: 16-9 ס״מ ומשקלם 18–55 גרם. הגוף קומפקטי וכדורי, הצוואר עבה וקצר והראש מחודד. האוזניים מעוגלות וגדולות יחסית והעיניים גדולות ובולטות. האף קטן, מחודד ומוקף בשפם. כפות הידיים והרגליים קטנות. כפי שמרמז השם, מיני האופוסום עב הזנב מתאפיינים בזנב עבה המנוגד לזנק הדקיק המאפיין את המינים הקטנים במשפחה; הזנב נועד לאגירת שומן עבור תקופות של מחסור במזון והוא משפיע על עודף המשקל של הסוג ביחס לסוגים קטנים אחרים. בנוסף, הסוג מתאפיין בטפרים גדולים וחזקים יותר בכפות הרגליים. הנקבות חסרות כיס ותחת זאת יש להם שתי שורות של פטמות המסודרות בצורה סימטרית על הבטן; הגורים שנולדים נתלים עליהם עד שהם גדלים.

הפרווה של מרבית מיני האופוסום עב הזנב עבה וצפופה כיעה לבעלי חיים השוכנים באזורים קרים. צבעה הכללי חדגוני בדרך כלל ונע בין אפרפר לבז׳, חום-אפרורי, אפור-שחרחר, אוכרה או זהוב. צבעי אדמדם וכתמתם שאופיינים לאופוסומים הקטנים נעדרים לרוב אצל סוג זה. הצד התחתון של הגוף בצבע לבן בוהק, צהבהב או קרם. הפנים בצבע חום בהיר עד אפרפר, עם טבעות שחורות סביב העיניים. יש לעיתים גם כתם כהה על המצח ופס שחור דהוי לאורך החרטום. הלחיים והסנטר לבנבנים, החוטם ורדרד והאף אדום. הזנב קירח למחצה וצבעו אפרפר, ורדרד או סגלגל.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני האופוסום עב הזנב אנדמיים כולם לאמריקה הדרומית; בניגוד לרוב הסוגים הקטנים, סוג זה בולט בנוכחותו הרבה בחלק הדרומי הקר והצחיח למחצה של היבשת. מרבים המינים נמצאים בצ'ילה, בארגנטינה ובדרום בוליביה ויש נוכחות מועטה יותר בפרו פרגוואי וברזיל. האופוסומים עבי הזנב בררנים פחות בבחירת בית הגידול מאשר מינים מסוגים אחרים; בית הגידול שלהם כולל ערבות טרשיות צחיחות למחצה, סוואנות מיוערות או פתוחות, מדרונות סלעיים בגובה רב, יערות הגשם של האמזונס, יערות גדותיים ויערות הרריים.

האופוסומים מסוגלים לטפס על עצים אך נוטים לבלות זמן רב יותר על האדמה בחיפוש אחר חסרי חוליות. הם פעילים בלילה וישנים ביום במחילות, מאורות וקינים נטושים או בסבך קנים. הם אוכלי-כל ותזונתם העיקרית מורכבת מחרקים ופירות. הנקבה ממליטה שגר של 8–12 גורים ולעיתים אף 15. הם נתלים על הפטמות בבטן האם בשבועות הראשונים לחייהם.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוג כולל 12 מינים:

אופוסום עב-זנב קארימי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום עב-זנב בוויקישיתוף