אופוסום עכברי אפור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום עכברי אפור
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום עכברי אפור
מינים

5

שם מדעי
Tlacuatzin
Voss & Jansa, 2003
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום עכברי אפור או טלקואצ׳ין (שם מדעי: Tlacuatzin) הוא סוג של אופוסום קטן-בינוני שאנדמי למקסיקו. בעבר סווג כמין בסוג אופוסום עכברי. זהו הסוג היחיד במשפחה שכל מיניו נמצאים רק באמריקה הצפונית.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום זה הוכר כסוג עצמאי רק בשנת 2003, וקודם לכן נחשב לחלק ממיני האופוסום העכברי. מאז ההכרה בו כסוג עצמאי, הוא נחשב לטקסון מונוטיפי כלומר: סוג בעל מין יחיד; בתקופה זו הוכרו 4 תת-מינים; בשנת 2018, מספר זואולוגים קבעו בתום מחקר מורפולוגי שיש 5 תת-מינים וכולם זכאים למעמד של מינים נפרדים. בכך, האופוסום העכברי האפור הפך לסוג עם 5 מינים.

השם המדעי - טלקואצ׳ין, מקורו בכינוי מקומי עבור האופוסום בשפות הנאוואטל במקסיקו. נכון לשנת 2023, הסיווג החדש טרם עודכן במערכת המשולבת למידע טקסונומי (ITIS), הרשימה האדומה של IUCN או אתר האינטרנט הבינלאומי למגוון בעלי החיים; ערך זה מתייחס לסוג בהתאם למחקר העדכני מ-2018.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום האפור הוא יונק קטן למדי, אך גדול יחסית לאופוסומים הקטנים במשפחה; אורך ראשו וגופו: 35-25 ס״מ אורך זנבו: 16-11 ס״מ ומשקלו 38–60 גרם. מבנה גופו דק וקומפקטי, ראשו מחודד וצר, ואוזניו גדולות ועגולות. חוטמו קירח, אפו קטנטן ועיניו בולטות. זנבו דק וארוך טידיו ורגליו קטנות.

לטלקואצין פרווה קצרה ורכה עם מרקם צמרירי במקצת. צבעה הכללי נע בדרך כלל בין אפור כסוף לאפור בהיר או אפור כהה, ולעיתים היא עשויה להיות בצבע בז׳ או חום אפרורי חיוור. על פלג הגוף האחורי והכתפיים יש לעיתים פרווה כהה יותר. הצד התחתון בצבע לבן בוהק או שמנת, והזנב כהה ברובו להוציא את הקצה הבהיר. הפנים בצבע אפרפר או בז׳, הלחיים והסנטר לבנבנים וסביב העיניים יש טבעות שחורות גדולות. כפות היד והרגל והחוטם ורודים והאף אדמדם או סגלגל. לנקבות יש לעיתים כתמים כתומים באזור המפשעה והירכיים.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום עכברי אפור בסמוך לקן.

כל מיניו של האופוסום האפור אנדמיים כאמור למדינת מקסיקו, וייתכן שטווח התפוצה שלו גולש מעט לתוך גואטמלה; בין המדינות המקסיקניות שבהם הוא נוכח ניתן למנות את: סינלואה, סונורה, קולימה, צ׳יאמפס, ואחאקה ויוקטן. בית הגידול שלו מורכב מאזורים צחיחים למחצה או צחיחים עונתית, כולל יערות נשירים, סוואנות, ערבות עשב וכיסי סבך. הוא מצוי במדרונות הרריים עד גובה 2,000 מטר מעל פני הים.

האופוסום האפור הוא יונק בודד ושוכן עצים למחצה, כשהוא נוטה להיות קרקעי יותר מסוגים אחרים. הוא חי באזור מחיה קטן יחסית בגודל כ-70 מטר. על אף שהוא אוכל-כל, בפועל הוא ניזון בעיקר מג׳וקים, עשים, חיפושיות וחרקים מזדמנים. מדי פעם הוא צד לטאות, פושט על ביצי ציפורים, או אוכל קקטוסים, קוקוסים, תפוזים ותאנים. האופוסום האפור הוא יונק לילי שמבלה את רוב היום בקינים נטושים של ציפורים, מפרקי עצים, שיחים, קקטוסים ונקיקי סלעים; הוא עשוי גם לבנות קינים כדוריים מעלים וגבעולים שמרופדי בסיבי צמחים רכים.

הרבייה מתרחשת בסוף הקיץ ותחילת הסתיו. ההיריון נמשך כ-14 ימים לאחריהם הנקבה ממליטה 8–14 וולדות. מכיוון שיש לה 9 פטמות, רק הגורים שמצליחים לתפוס אחת שורדים. לאופוסומית אין כיס אמיתי, אלא שכבת שיער עבה שמגינה במקצת על הגורים. הגורים הופכים לעצמאיים ברגע שהם מגיעים למשקל של 20 גרם.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום עכברי אפור בוויקישיתוף