יונה ניקיטצ'נקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף איונה ניקיצ'נקו)
יונה טימופייביץ' ניקיטצ'נקו
Иона Тимофеевич Никитченко
ניקיטצ'נקו במשפטי נירנברג
ניקיטצ'נקו במשפטי נירנברג
לידה 28 ביוני 1895
האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית מחוז רוסטוב, האימפריה הרוסית
פטירה 22 באפריל 1967 (בגיל 71)
הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסיתהרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית מוסקבה, הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית
מדינה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
מקום קבורה בית העלמין ודנסקויה
השכלה אוניברסיטת מוסקבה (1928) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
שופט בית המשפט העליון של ברית המועצות
19381951
(כ־13 שנים)
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יונה טימופייביץ' ניקיטצ'נקורוסית: Иона Тимофеевич Никитченко;‏ 28 ביוני 189522 באפריל 1967) היה משפטן רוסי ששימש כשופט בית המשפט העליון של ברית המועצות. מאוחר יותר היה שופט במשפטי נירנברג מטעם ברית המועצות.

ראשית חייו וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניקיטצ'נקו נולד למשפחת איכרים בחוטור (אנ') טוזלוקוב (בתחומי מחוז רוסטוב של ימינו). הוא למד במכון החקלאי שם ומשנת 1916 היה חבר במפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. במאי 1920 מונה לסגן יושב ראש בית המשפט הצבאי של אזור סמירצ'יה. במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה לחם בקו החזית במרכז אסיה. בשנת 1924 מונה כחבר במכללת בית הדין הצבאי של המחוז הצבאי של מוסקבה.

כסגן יושב ראש הקולגיה הצבאית של בית המשפט העליון של ברית המועצות, הוביל כמה ממשפטי הראווה הידועים לשמצה של יוסיף סטלין, במהלך הטיהורים הגדולים בשנים 19361938, ובעיקר גזר את דינם של לב קמנייב וגריגורי זינובייב.[1]

משפטי נירנברג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניקיטצ'נקו היה אחד משלושת המנסחים העיקריים של אמנת לונדון, שמכוחה פעל בית הדין במשפטי נירנברג. הוא גם היה השופט מטעם ברית המועצות במשפטים עצמם והיה נשיא מושב בית הדין בברלין. דעותיו הקדומות של ניכרו מלכתחילה. בטרם התכנס בית הדין, הסביר ניקיטצ'נקו את המשפטים מנקודת מבט סובייטית:

אנו עוסקים כאן בפושעי מלחמה מרכזיים שכבר הורשעו ושהרשעתם כבר הוכרזה על ידי הצהרות מוסקבה וקרים [יאלטה] של ראשי הממשלות [של בעלות הברית]... כל הרעיון הוא להבטיח עונש מהיר וצודק על הפשע.

רוברט ג'קסון, 29 ביוני 1945

ניקיטצ'נקו התנגד לזיכוים של היילמאר שאכט, פרנץ פון פאפן והנס פריטשה; הוא גם טען כי יש לגזור עונש מוות על רודולף הס, שבסופו של דבר נידון למאסר עולם על ידי בית הדין. הוא גם מצא את פסקי הדין שגויים ביחס לקבינט של היטלר, המטה הכללי של גרמניה (אנ') והפיקוד העליון של הוורמאכט.

ניקיטצ'נקו חשש מפשרה קלה מדי. בנקודת הדיון הסופית בחן מחדש את עניינו של הס והצביע בעד מאסר עולם, כך שלהס לא נותרה הזדמנות להיחלץ בדרגת ענישה נמוכה יותר.

קריירה מאוחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 1946 נבחר ניקיטצ'נקו מחדש לבית המשפט העליון של ברית המועצות, ועד יולי 1949 שימש כסגן יושב הראש שלו. מאוגוסט 1949 עד ספטמבר 1951 היה ראש המחלקה לספינות קו במשרד המשפטים של ברית המועצות. הוא פרש לגמלאות ב-1951.

יונה ניקיטצ'נקו נפטר ב-1967 ונקבר בבית העלמין ודנסקויה במוסקבה.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יונה ניקיטצ'נקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]