איזידור פיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איזידור פיס
Isidore Pils
לידה 19 ביולי 1813
פריז, הקיסרות הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בספטמבר 1875 (בגיל 62)
Douarnenez, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Isidore Alexandre Auguste Pils עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פר לשז עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
זרם באמנות אוריינטליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי Guillaume Guillon-Lethière עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס רומא (1838)
קצין בלגיון הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איזידור פיס, צרפתית: Isidore Pils ‏ .(18151875) היה צייר אקדמי (אנ') צרפתי בנושאי דת וצבא.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיס נולד בפריז כבנו של חייל פרנסואה פיס (אנ'). בגיל שתים עשרה למד אצל גיום גויון-לת'ייר (אנ') במשך ארבע שנים.

ב-1831 הוא הפך לסטודנט באקול דה-בו-ארט [1] ולמד אצל פרנסואה-אדואר פיקו (אנ'). [2] הוא התמודד על פרס רומא, בו זכה ב-1838 על ציור היסטוריה (אנ'), "פטרוס הקדוש מרפא פיסח בדלת המקדש". [3] למרות מצב בריאותו הלקוי, למד פיס שלוש שנים בוילה מדיצ'י. במהלך שהותו באיטליה ביקר בנאפולי, ונציה ופירנצה.

הציורים של פיס הם בנושאים דתיים. ב-1849 השלים את יצירתו המפורסמת ביותר, "שרים את המנון הצרפתי", השוכנת במוזיאון ההיסטורי של שטרסבורג (אנ'). בעקבות חוויותיו בנסיעה עם חיילים צרפתיים בחצי האי קרים, קיבלו ציוריו תפנית לנושאים צבאיים ולאומניים. מאוחר יותר צייר סצנות צבאיות רבות מזמן המצור על פריז במהלך מלחמת צרפת-פרוסיה של 1870.

פיס מונה לפרופסור לציור באקול דה-בו-ארט ב-1863 אך עזב באותה שנה לשנתיים לאלג'יריה. בשנת 1868 הוא נבחר לאקדמיה לאמנויות יפות. בין תלמידיו היו אדריאן מורו, פול אדולף ראג'ון (אנ'), ז'וליאן דופרה, לוק אוליבייה מרסון, לידוביץ פיט, ועוד. [4]

בין שאר עבודותיו, פיס צייר חלק מתקרת גרם המדרגות הגדול של האופרה גרנייה, בארבעה לוחות שכותרתם "האלים של האולימפוס", "אפולו במרכבתו", "ניצחון ההרמוניה" ו"אפותיאוזה של האופרה". עבודה זו הושלמה בשנת מותו. בשנה שלאחר מכן הוא היה נושא לביוגרפיה מאת לואי בק דה פוקייה (אנ').

פילס מת בדוארננז ונקבר בחלקה 54 בבית הקברות פר לאשז.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איזידור פיס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Grunchec, P. (1985). The Grand Prix de Rome: Paintings from the École des Beaux-Arts, 1797-1863. Washington, DC: International Exhibitions Foundation. p. 158.
  2. ^ Boime, A., State University of New York at Binghamton., Sterling and Francine Clark Art Institute., & Finch College (N.Y.). Museum of Art. (1974). ‘’Strictly academic: Life drawing in the nineteenth century’’. Binghamton: State University of New York at Binghamton. p. 27. OCLC 935594325.
  3. ^ Grunchec, P. (1985). The Grand Prix de Rome: Paintings from the École des Beaux-Arts, 1797-1863. Washington, DC: International Exhibitions Foundation. p. 91
  4. ^ "Dictionnaire général des artistes de l'école française, continué par L. Auvray". 1885.