אלכסנדר אפשטיין (שחיין)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר אפשטיין
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1903
חֶבְרוֹן, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 בדצמבר 1995 (בגיל 92 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה מקוה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט שחייה תחרותית, כדורמים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר אלכס אפשטיין (1903 - 27 בדצמבר 1995) היה שחיין ושחקן כדורמים ישראלי. נחשב לחלוץ ספורט השחייה בישראל.[1][2] תחרות השחייה הראשונה בארץ ישראל נזקפת לאפשטיין לאחר שהציל את חיי המושל הבריטי, אדוארד קית-רוץ'. בתחרות הראשונה ניצח אפשטיין במשחים ל-100 מטר חופשי ול-100 מטר גב.[3] במקצועו היה אגרונום שהתמחה בחניטת פרחים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפשטיין נולד וגדל בחברון, דור חמישי בארץ ישראל. בין השנים 19191922 למד במקווה ישראל.

בשנת 1925 נקרא אפשטיין לישיבה של ועד מכבי חיפה שבה הוחלט על הקמת מחלקת השחייה (מכבי חיפה). המחלקה הוקמה בשנת 1926 וכללה צריך בחוף הים של המושבה הגרמנית, עליה היה אחראי.

באוגוסט 1926 שהה אפשטיין בחוף הרחצה ליד הגשר הגרמני בחיפה. המושל הבריטי, אדוארד קית-רוץ', נכנס לשחות בים, אבל נסחף על ידי הגלים ועמד לטבוע. אפשטיין שהיה שחיין מעולה, לא היסס וקפץ למים ויחד איתו נכנס גם תושב ערבי אלמוני. לאחר מאמץ רב הצליחו השניים לחלץ את המושל שהזמין אותם ללשכתו לקבלת פרס. כאשר הגיעו השניים ללשכת המושל, נשאלו מה התגמול שירצו תמורת החילוץ האמיץ? אפשטיין אמר ללא היסוס: "נודה למושל אם יפעל לארגונה של תחרות ארצית לשחייה" וכך נולדה תחרות השחייה הראשונה בארץ ישראל, אשר התקיימה בחיפה. התחרות נערכה בים בין שתי דוברות שהוצבו במרחק של כ-100 מטר אחת מהשנייה כשהשחיינים התחרו בסגנונות שונים ובמרחקים שונים. אפשטיין זכה במקומות הראשונים במשחים ל-100 מטר חופשי ול-100 מטר גב. בתחרות נערכו משחי מוקדמות ומשחי גמר. בין המשתתפים היו שחייני המועדון הגרמני "דויטשר ספורט פאריין", המשטרה הבריטית והמועדון הערבי "אל-אתיאחד". ארגון התחרות והפרסים למשתתפים היו תרומתו של המושל הבריטי.[3][4][5]

בשנת 1930 פרש אפשטיין משחייה תחרותית.

משנת 1953 פתח אפשטיין ברחוב ארלוזורוב בחיפה מפעל לחניטת צמחים ופרחים.[6][7]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יובל 90 למכבי חיפה, "הטרזן של מכבי חיפה", עמוד 58

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]