אמארו פרגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמארו פרגו
Amaro Pargo
דיוקן
דיוקן
לידה 3 במאי 1678
סן קריסטובל דה לה לגונה, טנריפה
פטירה 4 באוקטובר 1747 (בגיל 69)
סן קריסטובל דה לה לגונה, טנריפה
לאום ספרדי
תקופת הפעילות ? – 4 באוקטובר 1747 עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קברו של אמארו פארגו בפאריש של סנטו דומינגו דה גוזמן ב סן קריסטובל דה לה לגונה

אמארו פרגו (שמו המלא: אמארו רודריגז פליפה; בספרדית: Amaro Rodríguez-Felipe y Tejera Machado;‏ 3 במאי 16784 באוקטובר 1747) היה פריבטיר וסוחר ספרדי.[1] הוא היה אחד מהפריבטירים המפורסמים ביותר בתור הזהב של הפיראטים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד באי טנריפה, האיים הקנריים, בשנת 1678. הוא הוטבל בכנסיית הבתולה מלוס רמדיוס, הקתדרלה של סן קריסטובל דה לה לגונה. אמארו פארגו הושפע מאוד מתרבות הפיראטיות. בשנת 1701, הוא התקבל לעבודה כסמל על האונייה "אווה מריה", שעליה עלו פיראטים. הוא יעץ לקפטן לדמות תחילה כניעה ולאחר מכן להתחיל בקרב, שבו ניצחו הספרדים מאוחר יותר מול הפיראטים. בהכרת תודה, הקברניט נתן לו ספינה שאיתה החל לסחור.

מאוחר יותר עם ספינותיו השתתף בסחר בעבדים עם האיים הקריביים, דרום אמריקה ומרכז אמריקה. כך התעשר, הצליח לבנות ולהרחיב צי ולרכוש מקרקעין. היא גם סחרה ביינות ובמשקאות חריפים מהמזקקות שלה, אותן מכרה בעיקר לקובה ולגיאנה. פרגו נודע בזכות פעילותו המסחרית, תרומותיו התכופות למוסדות דתיים, ועזרתו לעניים.[2] בתפקידו כפריבטיר, הוא שלט על המסלול בין קאדיז לאיים הקריביים. בכמה מקרים תקף ספינות של אויבי הכתר הספרדי (בעיקר אנגליה והולנד), וזכה להכרה כגיבור.[3] לאמרו הייתה ידידות מצוינת עם הדתייה מריה דה לאון, למעשה הוא שילם עבור הלוויה שלה ועל הסרקופג שלה. בשל שירותו לכתר הספרדי, הוא הוכרז כאציל בשנת 1725.[4]

אמארו פארגו מת ב-4 באוקטובר 1747 בעיר הולדתו ונקבר למחרת בקבר המשפחתי של כנסיית מנזר סנטו דומינגו, על מאבקו הבלתי נלאה למען האינטרסים של הכתר הספרדי נגד מדינות האויב, הוא זכה להערצה בשנת ספרד כגיבור לאומי. הוא היה מפורסם ופופולרי בימי חייו כמו האנגלי ופרנסיס דרייק היו שחור הזקן.[5]

אוצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחר שלא היו לו צאצאים לגיטימיים, הוא הוריש את עיזבונו לקרוביו הקרובים ביותר. בן לא חוקי, מנואל דה לה טרינידד רודריגז, ערער על הצוואה, אך לא קיבל דבר. בצוואתו הזכיר אמרו פרגו כי החזיק בחדרו ארגז ובו זהב, כסף, פנינים ואבנים יקרות ערך רב.

הצוואה הזינה את היווצרותן של אגדות על הקורסאר והייתה סיבה עבור ציידי האוצרות לגלות את מקום הימצאו של החזה במשך מאות שנים. למרות כל המאמצים, האוצר של אמארו פרגו עדיין לא נמצא.[6]

אקסהומציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2013, הוצאת שרידיו בוצעה על ידי קבוצת ארכאולוגים ומומחים לזיהוי פלילי מהאוניברסיטה האוטונומית של מדריד. המטרה הייתה לקחת דגימות DNA מהשרידים ולנסות לשחזר את פניו באמצעות טכניקות משפטיות. האקסהומציה מומנה על ידי חברת משחקי הווידאו הצרפתית Ubisoft. פארגו היא דמות במשחק הווידאו Assassin's Creed IV: Black Flag.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמארו פרגו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "El corsario Amaro Pargo. La leyenda (I). Historia". phistoria.net.
  2. ^ "Canarias: Navegación: El corsario Amaro Pargo". mgar.net.
  3. ^ "Más Allá Del Legado Pirata". google.es.
  4. ^ "Amaro Pargo: La tradición histórica de un corsario lagunero (III). Por Carlos García, Del libro "La Ciudad: Relatos Históricos" 1996". lalagunaahora.com.
  5. ^ La Provincia – Diario de Las Palmas (4 בדצמבר 2013). "El pirata canario Amaro Pargo revive con Assassin´s Creed". laprovincia.es. נבדק ב-8 במאי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Amaro Pargo, corsario de las Canarias". todoababor.es. 28 בספטמבר 2006. נבדק ב-8 במאי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Amaro Pargo medía 1,66 de estatura, era delgado y de joven había sido apuñalado". La Opinión de Tenerife. 21 בפברואר 2015. נבדק ב-21 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)