אמברואז פרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמברואז פרה
Ambroise Paré
לידה סביב 1510
לאוואל, ממלכת צרפת
פטירה 20 בדצמבר 1590
פריז, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי רפואה, כירורגיה
מקום מגורים ממלכת צרפת
מקום לימודים
תרומות עיקריות
מאבות הרפואה הכירורגית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמברואז פרהצרפתית: Ambroise Paré‏; סביב 15101590) היה כירורג צרפתי, מהרופאים הבולטים בעידן הרנסאנס. שמו של פרה הלך לפניו בכל רחבי אירופה, לא רק בזכות היותו רופא מצוין אלא גם בזכות יחסו ההומני למטופליו. נחשב לאבי הרפואה הכירורגית המודרנית ומגדולי המנתחים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרה נולד בלאוואל שבצרפת. בגיל 23 עבר לפריז. את הכשרתו הרפואית באנטומיה ובכירורגיה רכש בבית החולים הידוע הול דיה, שם שימש כשוליה. לאחר מכן הפך לכירורג צבאי, תפקיד אותו מילא בהצלחה מרובה במשך 15 השנים הבאות. הצלחותיו הרפואיות הקנו לו מוניטין גם מחוץ לצבא, ובהמשך התמנה למשרת הכירורג המלכותי בחצרו של המלך אנרי השני. הוא התמיד במשרה זו גם בחצר יורשיו המלכים פרנסואה השני, שארל התשיעי ואנרי השלישי.

במסגרת התנסויותיו בצבא פיתח שיטות טיפול חדשניות. כך למשל, באותה תקופה, הטיפול המקובל בפציעות ירי היה צריבתם בשמן רותח, וזאת מתוך אמונה כי האזור הפצוע מורעל. באחת הפעמים שבהם טיפל בחייל, אזל השמן הרותח ופרה החליט לנסות תחליף. הוא יצר תערובת של חלמון ביצה, שמן ורדים וטרפנטין, משח אותה על הפצע ואז חבש אותו. להפתעתו, פרה גילה כי הטיפול האלטרנטיבי הוביל להחלמה מהירה יותר מזה שהוכיח הטיפול הקונבנציונלי.

את מסקנותיו פרסם ב-1545, אולם אלו התקבלו בתחילה בבוז על ידי הקהילה הרפואית משום שנכתבו בשפה הצרפתית ולא בלטינית, כפי שהיה מקובל באותה תקופה. מצד שני הייתה זו הפעם הראשונה שספרות מקצועית בתחום הרפואה נכתבה בשפה הנגישה לקהל הרחב, והודות לכך זכה פרה למוניטין גם מחוץ לחוג המדעי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמברואז פרה בוויקישיתוף