אמפלוגרפיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמפלוגרפיה
Ampelography
ויטיס לאברוסקה
ויטיס לאברוסקה
סוג דיסציפלינה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמפלוגרפיהאנגלית: Ampelography; מהמלים ביוונית: ἄμπελος, "גפן" + γράφος, "כתיבה") היא תחום הבוטניקה העוסק בזיהוי וסיווג של גפנים. באופן מסורתי זה נעשה על ידי השוואת הצורה והצבע של עלי הגפן וגרגרי הענבים; לאחרונה חקר הגפנים עבר מהפכה על ידי טביעת אצבע של DNA.

היסטוריה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

גפן הענבים הוא מין משתנה ביותר וחלק מזני הענבים, כמו פינו נואר, עוברים מוטציות בתדירות גבוהה במיוחד. עם זאת, ענבי היין וענבי המאכל היו חשובים עוד מימי קדם, ולכן סכומי כסף גדולים יכולים להיות קשורים בזיהוי נכון של מינים ושיבוטים שונים של גפנים.

מדע האמפלוגרפיה החלה להתפתח ברצינות במאה ה-19, כאשר הפך לחשוב להבין יותר את תכונות המינים השונים של הגפן, שכן לחלק מהם הייתה עמידות שונה מאוד למחלות ומזיקים כמו כנימת הפילוקסרה.

ספרי זיהוי רבים של גפנים פורסמו בתקופה זו, אחד מהם הוא Ampélographie française של ויקטור רנדו משנת 1857, הכולל ליטוגרפיות בצבע באיור יד של אז'ן גרובון.

פייר גאלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד מלחמת העולם השנייה, אמפלוגרפיה הייתה אמנות. אחר כך פייר גאלה (Pierre Galet) מבית הספר הלאומי הגבוה לחקלאות של מונפלייה (École nationale supérieure agronomique de Montpellier) ערך הרכבה שיטתית של קריטריונים לזיהוי גפנים. שיטת גאלה התבססה על צורתם וקווי המתאר של העלים, מאפיינים של גידול נצרים, קצוות זימרות, פטוטרות, מין הפרחים, צורת אשכולות הענבים וצבעם, גודלם וחריצי הענבים עצמם. הענבים מושפעים פחות מגורמים סביבתיים מאשר העלים וענפים. הוא כלל אפילו את טעם הענבים כקריטריון, אבל זה היה די סובייקטיבי.

לאחר מכן פרסם גאלה את הספר המגדיר, Ampélographie pratique, בשנת 1952, ובו 9,600 סוגי גפנים. Ampélographie pratique תורגם לאנגלית על ידי לוסי מורטון, פורסם ב-1979 ועודכן ב-2000.

אמפלוגרפיה אוניברסלית היסטורית מאוירת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012, המוציא לאור האיטלקי L'Artistica Editrice פרסם אמפלוגרפיה היסטורית אוניברסלית מאוירת, סידרה של שלושה כרכים המכילה את הספרים החשובים ביותר שנערכים בצרפת ובאיטליה בין השנים 1800 לבין 1900:

  • האמפלוגרפיה של פייר ויאלה וויקטור ורמורל
  • מדור הענבים של פומונה איטליאנה מאת הרוזן ג'ורג'יו גאלסיו
  • Ampelografia Italiana של משרד החקלאות האיטלקי

הספרים אוספים 551 לוחות צבעוניים של ענבים מכל העולם, עם טקסטים באיטלקית ובאנגלית, המתארים את המאפיינים המורפולוגיים והחקלאיים של כל זן גפן, כמו גם את המילים הנרדפות והעניים המיוחדים ההיסטוריים שלהם.[1]

DNA[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרול מרדית' מאוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, הייתה חלוצה בשימוש בטביעת האצבע הגנטית (פרופיל DNA) לזיהוי גפן. ההצלחות המפורסמות בטכניקה כוללות הוכחת זהותם של זינפנדל, פרימיטיבו ו-Crljenak Kaštelanski, וזיהוי הוריו של סנג'ובזה כ-Ciliegiolo ו-Calabrese Montenuovo. תרגילים כאלה נותנים תובנות חשובות לגבי דפוסים היסטוריים של סחר והגירה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Galet Ampélographie Pratique המקורי הוא הספר המובהק, בתרגום לצרפתית או בתרגום לאנגלית, אך מזמן אזל מהדפוס ואינו כולל ראיות DNA.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמפלוגרפיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Illustrated Historical Universal Ampelography". infowine.com. VINIDEA Srl. 2012-05-22. נבדק ב-2022-09-14. Ampelography is the science of identifying, naming and classifying grape varieties through detailed analysis of the unique characteristics of the plant, its morphology and the different phases of its development. At the same time, however, the vine has its own extraordinary aesthetic and iconographic appeal.