אנד זון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"אנד זון"אנגלית: End zone ובקיצור EZ) הוא שטח ההבקעה בפוטבול אמריקאי.(אזור קצה) הוא אותו השטח שנמצא בין קו סיום המגרש (אנד ליין- End line) לבין הגול ליין (Goal line), אורכו 10 יארדים (9.144 מטרים) ורוחבו, כרוחב המגרש, 53.3 יארדים (48.73752 מטרים). ישנם שני אנד זונים במגרש, אחד בכל צד. בתחילתו של האנד זון ישנו קו לבן שאותו הקבוצה עם הכדור צריכה לעבור על מנת לשים טאצ'דאון. בכל אנד זון ישנם ארבעה פיילונים כתומים המסמנים את פינותיו (התחלתו וסיומו) בצורה ויזואלית לשחקן המגיע מרחוק.(עד שנת 1970, פינותיו של האנד זון היו מסומנים עם דגלים)

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנד זון הומצא עקב לגליזציה של המסירה קדימה. בתחילת דרכו של האנד זון היה אסור למסור את הכדור לתוכו אלא רק מחוצה לו ולאחר מכן מתאפשר לשחקן ההתקפה להיכנס אליו. פעולה זו הקשתה על התקפות שהיו קרובות לאנד זון שכמובן נאלצו למסור מסירה הצידה ולהימנע ממסירה קדימה. וכך, בשנת 1912, עוד בתחילת דרכו של הספורט, הוחלט ליצור שטח שאליו יהיה מותר להיכנס עם הכדור. הנושא העלה בעיות רבות מצד מכללות שמגרשן היה בנוי ושלם ולא יכלו להוסיף אליו שטח חדש. לכן, ההסכם הסופי "התפשר" על 10 יארדים נוספים בלבד בכל צד. אך בתמורה, שטח המגרש התקצר מ-110 יארד למ-100 יארד. עמדות השער שהיו נמצאות בתוך האנד זון הפריעו וסיכנו את השחקנים שרצים בשטחו, לכן, בשנת 1927 הועברו עמדות השער אל מחוץ למגרש. בשנת 1933 הNFL החזיר את עמדות שער השדה על פנים המגרש ולבסוף, בשנת 1974, הוציאם החוצה.

הבקעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה מבקיעה טאצ'דאון על ידי כניסה לאזור הקצה של היריב תוך כדי נשיאת הכדור או תפיסת הכדור תוך שהיא נמצאת באזור הקצה. אם הכדור נישא על ידי שחקן, זה נחשב לנקודה כאשר חלק מהכדור נכנס ישירות מעל או מעבר לכל חלק מקו השער בין העמודים. [1] בנוסף, ניתן להשיג המרה של שתי נקודות לאחר הבקעה על ידי ניסיון הבקעה נוסף ממרחק של 2 יארדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנד זון בוויקישיתוף