אנכליסיכטיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאנכליסיכטיס
איור של לסת האנכליסיכטיס
איור של לסת האנכליסיכטיס
תקופה
אמצע מיוקן 13.8–11.8 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: ספרסודונטה
משפחה: תיילוקוסמיים
סוג: אנכליסיכטיס
מין: Anachlysictis gracilis
שם מדעי
Anachlysictis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנכליסיכטיס (שם מדעי: Anachlysictis) הוא סוג נכחד של יונק שנחרבי, שהשתייך למשפחת התיילוקוסמיים מסדרת הספרסודונטה הקדומה, באמריקה הדרומית בתקופת המיוקן שלפני 13.8 עד 11.8 מיליון שנה מזמננו. המאובנים שלו התגלו בתצורת לה ונטה (אנ') שבקולומביה, לצד פאונה נכחדת רבה. הממצאים כללו בעיקר לסת תחתונה שבורה ושרידי שיניים טוחנות ומלתעה. הסוג הוגדר ב-1997 בידי החוקר פרנסיסקו ס. ג'וין (Francisco J. Goin) והוא כלל מין אחד - Anachlysictis gracilis. במקור הוא נחשב לסוג של אופוסום קדום אך בהמשך מאובנים דומים למאובני Hondadelphys מסדרתו התגלו והקשר ביניהם הוביל לשיוכו לסדרת הספרסודונטה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

יונק זה היה הקדום שבבני משפחתו, אשר כללה את התיילקוסמילוס בעל הניבים הענקיים שהגיע למשקל של יגואר ועד לגילוי הסוג פטגוסמילוס (Patagosmilus) מפטגוניה הוא נחשב למין היחיד במשפחה שלא השתייך לסוג תיילקוסמילוס. הטורף הקדום הגיע לאורך 90 סנטימטרים ולמשקל של 18 קילוגרם בממוצע. כמו קרובו הגדול הוא היה בעל זוג ניבים ארוכים שיועדו להרג טרף.

בדומה לתיילקוסמילוס הוא היה בעל לסת תחתונה שנפערה לאורכה כדי להחיל את הניבים וגם היו לו זוג "נדנים" מוזרים בקצה הלסת. הגולגולת הייתה מעט שטחית עם ארובות עיניים קטנות יחסית עקב המבנה. הדבר גרם גם לשריר המלעס, העוזר להפיק נשיכה חזקה להצטמצם, כך שנשיכתו לא הייתה חזקה מאוד. את הנשיכה הוא ביצע בעזרת שרירי הצוואר הרחבים שלו, אך הם לא יועדו לעוצמה חזקה מדי כמו של טורפים אחרים.

ככל הנראה האנכליסיכטיס התפתח מטורפים ממשפחת הבוריהאיניים שהיו נפוצים באמריקה הדרומית והזכירו מעט צבועים. הוא היה קטן יחסית בעל מבנה שהזכיר גחן או סמור והוא צד יונקים קטנים אותם דקר בעזרת ניביו הגדולות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנכליסיכטיס בוויקישיתוף
  • אנכליסיכטיס, באתר GBIF (באנגלית)