לדלג לתוכן

אנרגיה מתחדשת בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תחנת הכוח באשלים

אנרגיה מתחדשת בישראל מהווה 12.5% מצריכת האנרגיה בשנת 2023. ישראל שואפת להגיע ל-30% מצריכת האנרגיה שלה מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030.[1] ב-12 במרץ 2024, אנרגיה מתחדשת היוותה יותר ממחצית מייצור האנרגיה בישראל למשך מספר דקות.[2]

אנרגיה סולארית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל היא מדינה שטופת שמש, עם ממוצע של 300 ימי שמש בשנה. בגלל תנאי מזג האוויר בו, מהווה הנגב כמרכז לניסיונות ומחקרים סולאריים העיקרי בישראל. בו נמצא המרכז הלאומי לאנרגיית השמש על שם דוד בן-גוריון, המכונים לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין. זהו גם האזור העיקרי בישראל לייצור אנרגיה סולארית. תחנות הכוח באשלים משלבת תחנת כוח תרמו־סולארית, תחנת כוח פוטו־וולטאית ותחנת כוח בגז. בנגב היה גם אתר הבדיקה לטכנולוגיה סולארית קליפורנית.[3]

טורבינות הרוח בגלבוע

אנרגיית רוח

[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור ההררי בגלבוע ממוקמות טורבינות רוח. החברה הישראלית אנלייט מפעילה את קומפלקס הרוח ג'נסיס: 34 טורבינות של ג'נרל אלקטריק שיכולות לייצר 180 מגה-וואט. ניתן להוסיף 5 טורבינות נוספות ולהעלות את הקיבולת ל-207 מגה-וואט.

אתר נוסף לייצור אנרגיה מטורבינות רוח הוא חוות הרוח עמק הבכא שברמת הגולן הכולל כ-30 טורבינות.

עמק הבכא מספק 109 מגה-וואט והגלבוע מספק 11.9 מגה-וואט.

בישראל משתמשים בשני סוגי ביומסה: בעירה ביומסה[4][5] וביוגז דוגמת תחנת הכוח מישור רותם. וכן מפסולת פריקה ביולוגית.

פסולת המופנית ליצור אנרגיה ואינה מוטמנת באדמה מהווה חלופה לצורך בשימור משאבים פוסיליים, מקטינה איבוד שטחי קרקעות המופנות להטמנה, מונעת זיהומי קרקעות ותורמת להפחתת פליטות CO2 וגזי חממה נוספים, הנפלטים בעת שימוש בתחנות כוח קונבנציונליות.

כאנרגיה מתחדשת, תחת הדירקטיבה האירופית, הוגדרה הפקת אנרגיה מפסולת שהיא פריקה ביולוגית.

הידרואנרגיה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל הזמינות המוגבלת של מקורות מים בישראל, ישנו ייצור מצומצם של אנרגיה ממקורות הידראוליים. בסך הכל, מרכזי ההידרואנרגיה בגליל מייצרים 10 מגה-וואט. על אף המגבלות, ישראל מתכננת להגדיל את האנרגיה ממקורות הידרואנרגיה ל-800 מגה-וואט באמצעות מתקן אגירת מים בצפון ישראל. בכוכב הירדן נבנת תחנה שתוכל לייצר 344 מגה-וואט.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ רשות החשמל: 10% מהאנרגיה שנצרכה בישראל ב-2022 הם אנרגיה מתחדשת, באתר כלכליסט, 12 בפברואר 2023
  2. ^ Israel hits 51% renewable production for first time, pv magazine International, ‏26 במרץ 2024 (באנגלית)
  3. ^ תחנת הכוח באשלים, באתר נגב אנרגיה, ‏26 בפברואר 2017
  4. ^ על פי אתר משרד האוצר ביומסה הוא "חומר צמחי נקי המנוצל לייצור אנרגיה בשיטות טכנולוגיות שונות המנצלות פסולת שאינה בת מחזור לשם הפקת אנרגיה".
  5. ^ אנרגיות מתחדשות בישראל - רקע כללי)