אפטיט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפטיט
תכונות המינרל
הרכב כימי
Ca5(PO4)3(F,Cl,OH)
מערך קריסטלוגרפי הקסגונלי
צורת הגביש מנסרה משושה המסתיימת בפירמידה. צורת המינרל היא מחטית, גרגרית או מסיבית.
צבע לרוב ירוק, אך גם צהוב, כחול, חום אדמדם וסגול
ברק זגוגי עד שמנוני
שקיפות הגבישים שקופים עד שקופים למחצה
פצילות גרועה
שבירה דמוית קונכייה
קשיות 5 בסולם מוס
משקל סגולי 3.2-3.1
שרטוט לבן
מינרלים נלווים הורנבלנדה, נציץ, נפלין, קלציט

אפטיט הוא שם קיבוצי לשלושה מינרלים זרחתיים: הידרוקסילאפטיט, פלואוראפטיט וכלוראפטיט, ששמותיהם ניתנו בשל הרכבם הכימי המכיל ריכוז גבוה של הידרוקסיל (-OH) פלואור, או כלור בהתאמה.

מקור השם אפטיט מיוונית ופירושו "לרמות", בשל דמיונו של האפטיט למינרלים יקרים הרבה יותר כדוגמת האוליבין, הפרידוט או הבריל.

אפטיט הוא רכיב נפוץ בסלעי יסוד, בסלעים מותמרים ובסלעי משקע, אבל הוא מצוי בהם בכמויות קטנות כפיסות מפוזרות של גבישים זעירים. גבישים מפותחים גדולים של אפטיט מצויים בסלעים מותמרים מסוימים. בארץ מצוי האפטיט באזור אילת ובסלעי הפוספט של הנגב הצפוני.

אפטיט הוא אחד המינרלים הבודדים הנוצרים במערכות ביולוגיות. הידרוקסיאפטיט הוא מרכיב עיקרי באמייל השן, ומרכיב משמעותי בחומר הבונה את העצם. פלואוראפטיט חזק מעט יותר מהידרוקסיאפטיט ולכן מים שעברו הפלרה מאפשרים החלפת יוני הידרוקסיל ביונים של פלואוריד ובכך לחזק את השן.

השימוש העיקרי באפטיט הוא להפקת דשנים זרחתיים. משום שהאפטיט הוא מינרל רך יחסית, השימוש בו לשם מכירה בחנויות ובתעשיית התכשיטים אינו נפוץ.

שיטת תיארוך באמצעות אפטיט, הקרויה "תיארוך בעזרת מעקב ביקוע" (Fission track dating), מאפשרת לקבוע את ההיסטוריה של היווצרות חגורות הרים ואת ההיסטוריה של משקעים באגני שיקוע.

פוספוריט הוא השם שניתן לאפטיט שאינו טהור בצורתו המסיבית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]