אקצ'י מיטסוהידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא אקצ'י.
אקצ'י מיטסוהידה
明智光秀
ציור מתקופת האדו של אקצ'י מיטסוהידה
ציור מתקופת האדו של אקצ'י מיטסוהידה
לידה 10 במרץ 1528
מחוז מינו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 17 ביולי 1582 (בגיל 54)
Settsu Province, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
כינויים נוספים ג'וביי
תפקיד דאימיו עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Tsumaki Hiroko עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקצ'י מיטסוהידה אנגלית: Akechi Mitsuhide;‏ 10 במרץ 152817 ביולי 1582)[1], ראשית נקרא ג'וביי (Jubei) על ידי שבטו, היה סמוראי וגנרל אשר חי בתקופת הסנגוקו של יפן הפאודלית. שמו המלא היה אקצ'י ג'וביי מינאמוטו-נו-מיטסוהידה (Akechi Jūbei Minamoto-no-Mitsuhide). מיטסוהידה היה גנרל תחת הדאימיו אודה נובונאגה, אף על פי שהוא התפרסם בזכות המרד שלו נגד נובונאגה בשנת 1582, אשר הוביל למותו של נובונאגה על הונוג'י (Honnō-ji).

תחילת החיים ועלייתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיטסוהידה נולד בטרית טרה (Tara), מחוז מינו (כיום מחוז גיפו)[2], מיטסוהידה הוא בן למשפחת טוקי-אקצ'י של שבט שוגו הטוקי. יש שמועה[דרוש מקור] שמיטסוהידה הוא חבר ילדות או בן דוד של נוהימה (Nōhime). הדעה הרווחת[דרוש מקור] היא שהוא שובח להיות גנרל מתוך 10,000 על ידי סאיטו דוזאן (Saitō Dōsan) ושבט הטוקי במהלך שליטתם במחוז מינו. כאשר בנו של דוזאן, סאיטו יושיטאטסו, מרד נגד אביו ב-1556, מיטסוהידה נלחם לצד דוזאן.

מיטסוהידה החל לשרת את ה"שוגון הנודד" אשיקאגה יושיאקי כאחד משומריו תחת הוסוקווה יוסאיי (Hosokawa Yusai). השוגון אשיקאגה הורה על אסאקורה יושיקאגה להיות השומר הרשמי שלו, הצעה אשר יושיקאגה סירב לה. יושיקאקי פנה לעזרה למיטסוהידה, אשר המליץ על אודה נובונאגה במקום[3].

בשנת 1564, נובונאגה שלח את אחותו אויצ'י להיות הכלה של אזאי נאגמסה אשר סייע לו ב-1566 בכיבושו על מחוז מינו, ופתח את הדרך אל קיוטו. השוגון יושיאקי ו מטסוהידה הגיעו לקיוטו, עיר הבירה של יפן, והמירו את מקדש הונגוקו-ג'י (Hongoku-ji) לארמון שמני בנובמבר 1568. נובונאגה חזר מקיוטו ב-4 בינואר 1569. שבט מיושי וסאיטו טאטסוקי הביסו את הדאימיו של מינו, תקפו את אשיקאגה יושיאקי בהונגוקו-ג'י, אשר שם מיטסוהידה הגן על השוגון בהצלחה. נובונאגה ביקש ממיטסוהידה להצטרף לכוחותיו, ומיטסוהידה החליט לשרת הן את השוגון והן את נובונאגה.

מיטסוהידה קיבל את סאקמוטו ב-1571 אחרי ההתקפה המוצלחת על מקדש אנריקו-ג'י (Enryaku-ji). אף על פי שנובונאגה לעיתים נדירות נתן את אמונו בנתיניו, הוא סמך במיוחד על שיבאטה קאטסוי (Shibata Katsuie), האשיבה הידיושי, ומיטסוהידה, אשר היה הנתין הראשון שקיבל ארמון מנובונאגה. לאחר שמיטסוהידה קיבל את סאקמוטו, הוא החל לפעול על מנת להרגיע את אזור טאמבה על ידי הבסת מספר שבטים כגון האטאנו והאישיקי של טאנגו. מיטסוהידה גם קיבל את ארמון קאמימה ואת אזור טאנבה.

תקרית הונוג'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1579, אודה נובונאגה תפס את טירת יקימי של הטאנו הידטרו בכך שהבטיח לו תנאי שלום, אך נובונאגה בגד בהסכם השלום והוציא את הידטרו להורג. זה הכעיס את משפחת הטאנו, וזמן קצר לאחר מכן, מספר ממשרתיו של הידטרו רצחו את אמו (או דודתו) של מיטסוהידה. המצב תודלק על ידי נספר עלבונות פומביים אשר נובונאגה הפנה כלפי מיטסוהידה.

בשנת 1582, מיטסוהידה קיבל הוראה לצעוד מערבה על מנת לעזור להאשיבה הידיושי אשר בזמן זה נלחם נגד שבט המורי. תוך התעלמות מפקודה זו, מיטסוהידה אסף צבא של 13,000 חיילים ופעם נגד נובונאגה בהונוג'י. ב-21 ביוני, מיטסוהידה צוטט "האויב נמצא בהונוג'י!"(ציטוט ידוע מאוד אשר בשימוש נרחב גם בימינו ביפן). צבאו הקיף את המקדש ובסופו של דבר הציתו. אודה נובונאגה נהרג או בלחימה, או בידיו שלו. בנו של נובונאגה, אודה נובוטדה, נס מהזירה, אך הוקף בניג'ו ונהרג[4]. אף על פי שלא הרג את נובונאגה באופן אישית, מיטסוהידה לקח אחריות על מותו.

הקרב של יאמזאקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגידתו של מיטסוהידה בנובונאגה הדהימה את הבירה, והוא פעל במהירות כדי להגן על מעמדו. מיטסוהידה, שטען ששושלתו מגיעה מטוקי ועל כן משבט המינאמוטו, הכריז על עצמו שוגון, ובזז את טירת אזוצ'י כדי לתגמל את חייליו ולשמר את נאמנותם.

מיטסוהידה הביע ידידות לחצר המלוכה המבוהל. הוא גם פעל על מנת להביא שבטים אחרים לצידו, אך כשל. הוסוקווה פוג'יקאטה, אליו הוא היה קשור דרך נישואין, ניתק איתו קשר. טסוטסוי ג'ונקיי, אשר בעבר היה בעל יחסים רעועים עם נובונאגה, גם כן עמד בצד שנגדו.

מיטסוהידה סמך על כך שהידיושי יועסק בלחימה עם מורי, ולא יוכל להגיב למרד שלו. אומנם, לאחר שנודע לו על ההתנקשות באדונו, הידיושי חתם על הסכם שלום עם מורי במהרה, ויחד עם טוקוגאווה איאיאסו הזדרז להיות הראשון אשר יינקום את נובונאגה וייקח את מקומו.

הידיושי הצעיד את צבאו לסטסו בארבעה ימים, ותפס בהפתעה את מיטסוהידה. מיטסוהידה לא הצליח לאסוף תמיכה למטרתו, וצבאו הצטמצם ל-10,000 איש. הידיושי לעומתו, זכה באהדת נתיניו הקודמים של נובונאגה, כולל ניווה נגהידה וטקאימה אוקון, והיה בעל צבא של 20,000 איש. שני הצבאות נפגשו בקרב של יאמזאקי.

מיטסוהידה התמקם מדרום לטירת שוריוג'י, ושמר על אגפו הימני על יד נהר היודו, ואגפו השמאלי לרגלי טנוזן בגובה 270 מטרים. הידיושי מיד החזיק ביתרון בכך שהשתלט על פסגות טנוזן. חיל החלוץ שלו אז תמרן כדי להילחם בכוחותיו של מיטסוהידה לאורך נהר האנמיוג'י. הגנרל של הידיושי, איקדה נובוטרו חיזק את אגפו הימני של הידיושי, שבמהרה חצה את נהר האנמיוג'י[5].

תוצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלטונו של מיטסוהידה נמשך רק 13 ימים. בעזיבת יאמזאקי, מיטסוהידה נפטר בדרך לסקמוטו.

השמועות אומרות שהוא נהרג על ידי איכר לוחם בשם נאקאמורה צ'וביי עם חנית במבו, אך יש גם שמועות שהוא לא נהרג, אלא החל חיים חדשים בתור נזיר בשם טנקיי.

הסיבות לבגידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא ידוע מדוע מיטסוהידה בגד בנובונאגה. יש מספר תאוריות:[דרוש מקור]

  • שאיפה אישית - מיטסוהידה התעייף מלחכות להעלאה בדרגה תחת נובונאגה או שהתעייף מלהיות תחת מישהוא אחר.
  • טינה אישית:
    • במהלך הקרב על טירת יאגאמי, 1575, אמו של מיטסוהידה מתה למען המטרה של נובונאגה.
    • נובונאגה האשים את מיטסוהידה בכך שהחמיא לבעלי בריתו בשטחיות אחרי ניצחונם על טקדה ופיזית בעט בו.
    • בעת השהייה בטירת אזוצ'י, טוקוגאווה איאיאסו התלונן על האוכל שקיבל. נובונאגה הגיב בכך שזרק את כלי האוכל היקרים שלו לאגם הגינה.
  • נובונאגה ביקש ממנו- קיימת אגדה שטוענת שנובונאגה ביקש ממיטסוהידה להרוג אותו אם הוא אי פעם יהפוך לאכזרי מדי, והתקרית בהונו-ג'י היא קיום ההבטחה הזו מצדו של מיטסוהידה.
  • רומה על ידי הוסוקאווה פוג'יקטה- נטען שפוג'יקאטה, בנו החורג, הבטיח עזרה למיטסוהידה אך בעצם דיווח על המזימה להידיושי.
  • הוא התבקש - לפי אחת התאוריות, הוא נתבקש או הושפע לבגוד בנובונאגה על ידי מורי טרומוטו, טוקוגאווה איאיאסו, הידיושי, אשיקאגה יושיאקי, נוהימה, אסם אבונאגה, שבט השימאזו או הקיסר אוגימצ'י.
מקדש למיטסוהידה אקצ'י, קיוטו

המשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אשתו- טסומאקי הירוקו
  • הבן הבכור- אקצ'י מיטסויושי
  • בן מאומץ- אקצ'י הידמיטסו
  • בת- הוסוקווה גרסיה
  • בן דוד- אקצ'י מיטסוהרו

אבותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת אקצי' עקבה אחר השושלת שלה לשבט הטוקי ומשם לשבט המינאמוטו. מינאמוטו-נו-יוריטומו הביא להשמדת שבט הטאירה באותו אופן שבו מיטסוהידה הביא סוף לנובונאגה, אשר עקב אחר שושלתו לשבט הטאירה. החרב של מיטסוהידה היא מסגנון הטנשו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Takayanagi, Mitsutoshi (1966), Akechi Mitsuhide (ביפנית), Tōkyō: Yoshikawa Kōbunkan, OCLC 42626467

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקצ'י מיטסוהידה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]