לדלג לתוכן

ארנב בפרקמבריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ארנבים פרקמבריונים או "מאובני ארנבים בפרקמבריון" נכללו בין התגובות שנתן הביולוג ג'ון הלדיין כשנשאל אילו ראיות עלולות להרוס את ביטחונו בתאוריית האבולוציה ובתחום המחקר שלה. התשובות הפכו לדימויים פופולריים בוויכוחים על אבולוציה ועל התחום המדעי של ביולוגיה אבולוציונית בשנות ה-90 של המאה ה-20. רבות מהצהרותיו של האלדן על המחקר המדעי שלו זכו לפופולריות במהלך חייו.

מדענים רואים בתשובה הפרכה טובה כנגד הטענות לפיהן תאוריית האבולוציה אינה ניתנת להפרכה באמצעות ראיות אמפיריות כלשהן. חלק ממתנגדי האבולוציה טוענים כי היא טאוטלוגיה ולא תאוריה מדעית כיוון שאינה עומדת במבחן ההפרכה של קרל פופר. התאוריה של דרווין חזתה כי עם הזמן ימצאו יותר ויותר מאובנים, מאורגנים לפי סדר הופעה מסוים וכן כי ימצאו מאובן מעבר שיעידו על אב קדמון משותף ועל התפתחות והתפצלות של מינים למינים אחרים. דבר זה הוא דוגמה לכוח ניבוי של התאוריה. עם הזמן התגלו אלפי מאובנים שהדגימו את נכונות התאוריה וסיפקו לה אישושים. הופעת ארנבים בתקופת הפרקמבריון הייתה יכולה להיות הפרכה לתאוריה, או הופעת כל מאובן אחר בתקופה שאינה מתאימה לפי התאוריה האבולוציונית, אבל אף מאובן כזה לא נמצא. בעבר נעשו מספר ניסיונות בודדים לזייף מאובנים אך ניסיונות אלה נחשפו, וכל המאובנים האמיתיים שנמצאו, הופיעו בשכבות גאולוגיות מתאימות לתאוריה האבולוציונית.[1] בעבר הדבר כלל אלפי מאקרו מאובנים של בעלי חיים וצמחים רב תאיים ובעשורים האחרונים מדובר גם במספר גדול בהרבה של מיקרו מאובנים של יצורים מיקרוסוקפיים כולל מאובני חיידקים ופטריות מהעבר הקדום של כדור הארץ.

ארנבים הם סוג של יונקים. יונקים הם מחלקה של בעלי חיים שההופעה שלהם בלוח הזמנים הגאולוגי מתוארכת לתקופה מאוחרת בהרבה מכל אלה שנמצאו בשכבות פרקמבריות תקופה המתארת זמן ארוך – מהיווצרות כדור הארץ לפני כ-4.54 מיליארד שנה ועד לפני 542 מיליון שנה. רישומים גאולוגיים מצביעים על כך שאף על פי שהיונקים האמיתיים הראשונים הופיעו בתקופת הטריאס, סדרי יונקים מודרניים (בדומה לארנבים) הופיעו בתקופת הפלאוקן (מלפני 66 מיליוני שנים) והאאוקן שהתרחשו במסגת תקופת הפלאוגן. מנקודת המבט של הפילוסופיה של המדע, ספק אם גילוי תאורטי של מאובני יונקים בסלעים קדם-קמבריים יפיל את תורת האבולוציה באופן מיידי, אם כי אם תגלית כזו תהיה אותנטית, היא תצביע על שגיאות חמורות בהבנה המודרנית לגבי התהליך האבולוציוני, שכן כ-400 מיליוני שנים מפרידות בין התקופה הזו לבין הפרקמבריון.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]