ארקטיקודקטילוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןארקטיקודקטילוס
תקופה
טריאס עליון 208–201 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פטרוזאוריה
סוג: ארקטיקודקטילוס
מין: Arcticodactylus cromptonellus
שם מדעי
Arcticodactylus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארקטיקודקטילוס (שם מדעי: Arcticodactylus; מילולית: "פטרודקטילוס ארקטי") הוא סוג של פטרוזאור שחי בטריאס העליון בגרינלנד לפני 208–201 מיליון שנה מזמננו. הסוג מכיל מין בודד - Arcticodactylus cromptonellus, הקרוי לכבוד ד"ר אלפרד ו. קרופטון (אנ'). פטרוזאור זה קרוב לאאודימורפודון ובעבר נחשב למין בסוגו.

ממצאי הפטרוזאור הקדום התגלו במחצבים במזרח גרינלנד בתצורות פלמינג פיורד (אנ'), בהם משלחת מ-1989 בראשות ויליאם אמרל גילתה ממצאים מאובנים של עצמות פטרוזאור חלקי ללא גולגולת. ממצאים אלה נחקרו במשך שנות ה-90 וב-2001 קבוצת חוקרים בראשות פאריש ג'נקינס (אנ') סיווגו אותו כחלק מהסוג אאודימורפודון, שהתגלה באירופה הטריאסית. עם זאת ב-2015 הסוג הופרד על סמך מספר הבדלים במבנה השלד בידי החוקר הברזילאי אלכסנדר קלנר (אנ').

פטרוזאור קדום זה הוא אחד מהקטנים שבבני קבוצתו, בעל מוטת כנפיים של 24 ס"מ בקירוב. הוא היה בעלת לסתות צרות מלאות שיניים משוננות שצמחו לסירוגין וגפיים בעלי עצם ירך ארוכה ביותר ביחס לפרופורציית הגוף. מפרק האצבעות היה בעל מבנה שנתן להניע את האצבעות של הכנף בצורה יעילה כלפי מעלה, מה שאיפשר לו לנוע במהירות בדומה לתנועה של סיסיים או אף קוליבריים.

ככל הנראה פטרוזאור זה חי בקרבת החופים וניזון מדגים וסרטנים שחטף עם מקורו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]