באבק יצחקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

באבק יצחקיפרסית: بابک اسحاقى) הוא עיתונאי וכתב טלוויזיה ישראלי ממוצא איראני שעובד ככתב לערוץ הטלוויזיה הבין-לאומי "איראן אינטרנשיונל".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באבק יצחקי נולד בטהראן שבאיראן למשפחה יהודייה. הוא חי באיראן עד גיל עשרים. הוא למד בבית ספר מוסלמי, אך עשה חלק מלימודיו בבתי ספר יהודיים בטהראן, "אוצר התורה" ו"אליאנס", ועלה לישראל בשנת 1988. לפני כן, בשנת 1986, כשהיה בן שמונה עשרה, נעצר על ידי משמרות המהפכה באיראן באשמת יציאה מהמדינה באופן לא חוקי. הוא נעצר בזמן הבריחה קרוב לגבול עם פקיסטן. לאחר קרב יריות של המבריחים מול אנשי משמרות המהפכה, בסופו התהפכה מכוניתם של המבריחים, ובאבק הצליח לברוח מהמכונית להרים. לאחר יום אחד נעצר והובא למתקן המעצר של משמרות המהפכה בעיר זאהדאן במזרח איראן. באבק סיפר על החודשים הקשים שכללו עינויים והשפלות במעצר של משמרות המהפכה. הוא שוחרר בעזרת שוחד ששילם אביו. כעבור חודשיים שוב ניסה באבק את מזלו לעבור את הגבול בעזרת מבריחים. הפעם הצליח, והגיע לפקיסטאן ומשם לאירופה ובסופו של דבר הגיע לישראל.

באבק יצחקי למד מזרחנות באוניברסיטת תל אביב, אך עזב את הלימודים באמצע. במשך שנים רבות בישראל היה פעיל פוליטי מוכר בקרב מתנגדי משטר האסלאמי באיראן וארגן בישראל הפגנות תמיכה לעם האיראני המתנגד למשטר.

הוא נשוי, ולו שתי בנות.

עיתונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באבק החל את קריירה העיתונאית שלו עם כתיבת מאמרים לעיתונות, לאתרים ולמדיה פרסית מחוץ לישראל. לצד זה הוא כתב תור לעיתון ״שהיאד״ בשפה הפרסית שיצא לאור בישראל . באבק עבד כמה שנים עם רדיו ״קול ישראל״ בפרסית בהנהלת מנשה אמיר. הוא המשיך את שיתוף הפעולה עם מנשה אמיר גם אחרי סגירת הרדיו והיה כמה שנים קריין של רדיו ׳׳פיאם ישראל״ בשפה הפרסית. בנוסף, הוא היה גם כתב של ערוץ הטלוויזיה ׳׳קול אמריקה ׳׳בפרסית שנמצאת בעיר הבירה של ארה״ב, וושינגטון.

איראן אינטרנשיונל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באבק יצחקי הצטרף לערוץ איראן אינטרנשנול שנה אחרי היווסדה. הערוץ מהר מאוד הפך לפופולרי ביותר בתוך איראן עם עשרות מיליוני צופים. לערוץ יש משרדים בכמה ערים מרכזיות בעולם וביניהן ירושלים. באבק יצחקי הוא כתב בכיר של הערוץ בישראל וכתב הערוץ האיראני הראשון שנכנס לבסיס כיפת ברזל. באבק נכנס לעזה כמה פעמים במהלך מלחמת ״חרבות ברזל״ ושידר ישירות לתוך איראן ליד בית חולים שיפא וליד המנהרות של חמאס ברצועה. באבק היה הכתב הראשון שדובר צה״ל, דניאל הגרי, הכניס לבסיס צבאי (נבטים) כדי להראות ולהוכיח לאיראן כי הבסיס לא ניזוק בהתקפה האיראנית.

בקרירה של באבק עשרות ראיונות עם בכירי הפוליטיקאים בישראל כמו: בני גנץ , אהוד אולמרט, נפתלי בנט , יואב גלנט ועוד.

הוא מרבה להתראיין בערוצים ישראלים בתור פרשן לענייני איראן.

איומים על חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיתונאי איראן אינטרנשנול מאוימים באופן קבוע על ידי שלטונות איראן. משרד המשפטים של הרפובליקה האסלאמית באיראן כינה את הערוץ "איראן אינטרנשיונל" "ארגון טרור׳", ומאז חיי העיתונאים של הערוץ בסכנה. באבק יצחקי הוא אחד העיתונאים המאוימים ביותר בישראל. תומכי המשטר באיראן איימו ומאיימים על חייו בכל יום. תוכנית הטלוויזיה "עובדה" בישראל דיווחה שאנשי המודיעין האיראני ניסו למשוך את באבק לטורקיה, ומשם רצו לחטוף אותו לאיראן. התוכנית נחשפה על ידי סופר איראני, שנעצר ונשפט לחמש שנות מאסר באיראן.

ספר שירה בפרסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באבק יצחקי כתב ספר שירה בשפה הפרסית בשם "הדור השרוף" (בפרסית: نسل سوخته). בספר כמאתיים שירי מחאה נגד המשטר באיראן ובעד זכויות הנשים.