בובו (קבוצה אתנית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בני הבובו סמוך לנהר ניז'ר
אישה חובשת כיסוי ראש מסורתי

בובו הם קבוצה אתנית המתגוררת בעיקר במדינת בורקינה פאסו שבמערב יבשת אפריקה, וחלקם בצפון מאלי. בובו הוא גם שם מקוצר של העיר השנייה בגודלה בבורקינה פאסו, בובו-דיאולסו (עיר בה הם מהווים את רוב האוכלוסייה), הקבוצה המתגוררת באזור בובו-דיאולסו נקראת גם בובו-פינג (Bobo-Fing), שמשמעו "בובו שחור". אנשים אלה קוראים לעצמם בובו ומדברים את שפת בובו (אנ'), מקבוצת שפות המאנד (אנ').

אנשי במברה (אנ') קוראים לקבוצה אתנית אחרת "בובו", בובו-אולה / וולה, או הבווה (אנ'). בעוד הבואה מדברים את שפות הבווה (אנ') מקבוצת שפות גור (אנ'),קבוצה זו ידועה גם בשם "הבובו האמיתי" (בשפתם "בובו מאדרה" או "בובו פינג").

הבובו אינם קבוצה אתנית הומוגנית, אלא אוסף של כמה עמים שהתכנסו סביב מספר שבטים. שפתם ותרבותם קשורות קשר הדוק יותר לשכניהם המנדטים מצפון וממערב, לבאמאנה (כמו גם למיניאנקה, הידועה גם בשם " מאמארה סנופו", ואנשי גור) מאשר לשכניהם הוולטאיים של גורונסי ומוסי, אבל הם צריכים להיחשב כתוספת דרומית של אנשי מאנדה שחיים כיום בבורקינה פאסו, במקום בקבוצת פולשים מאנדית שחדרה באחרונה לאזור.

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדת הבובו האל הבורא נקרא "וורו", והוא אינו יכול להיות מתואר ולא מיוצג על ידי פסלים. הקוסמוגוניה של הבובו מתארת את בריאת העולם על ידי "וורו" ואת הציווי של יצירתה. הוא אחראי על יצירת כל הדברים בעולם לתוך זוגות מנוגדים: אדם / רוחות, זכר / נקבה, כפר / בוש, תרבות / טבע וכן הלאה. המאזנים בין הכוחות כפי שהם נוצרו על ידי וורו הם מסוכנים, וקל לגברים לזרוק את הכוחות מתוך איזון. חקלאות, למשל, יכולה לאזן את שיווי המשקל האינסופי בין תרבות / טבע לכפר / שיח כאשר הגידולים נאספים בסבך ומובאים לכפר. עבור אנשים בובו יש שתי תקופות חשובות. הזמן של וורו, כאשר היקום נוצר ואת הזמן ההיסטורי, כאשר וורו נתן לעולם את בנו "דוו"[1].

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החקלאות בקרב בובו הוא בעל חשיבות עליונה. פעילות חקלאית היא לא רק דרך לספק מזון, אלא היא מרכיב חיוני של הקיום היומיומי שלהם. גידולי המזון העיקריים הם דורה אדומה, דוחן פנינה, בטטות ותירס. הבובו גם מגדלים כותנה, שנמכרת למפעלי טקסטיל בבעיר קודוגו (Koudougou (אנ')). השלטון הקולוניאלי שהקים את מפעלי טקסטיל, גרם להתפרקותן של מערכות העבודה השיתופיות המקומיות, שקישרו בין אנשי הבובו.

בובו - כיסוי ראש[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביזר כיסוי הראש שאותו נוהגים בני הקבוצה לחבוש (גברים ונשים כאחד). הפך את המילה "בובו" לשם כללי לכיסוי ראש שנוהגים לחבוש רבים מתושבי מערב אפריקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בובו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Guy Le Moal : Les Bobo. Nature et fonction des masques. Musée royale de l'Afrique centrale, Tervuren, 1999.