בית מצפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית מצפן עם כדורי תיקון ברזל בכל צד וקלינומטר (אנ') (מד-זווית) מתחת למצפן
Modern binnacle with compass.
בית מצפן מודרני עם מצפן.

בימאות, בית מצפן הוא שם המעמד בסיפון ספינה הסמוך להגאי, בו מאוחסנים מכשירי ניווט בגובה המותניים לצורך שימוש קל ומהיר וכן להגנה על המכשירים הרגישים. מטרתו ההיסטורית הייתה להחזיק את המצפן המגנטי של הספינה, המורכב בגימבלים כדי לשמור על כיוונו בזמן שהספינה חגה ונעה. המעמד מורכב ממקטעים שבהם נכלל מצפן אחד או יותר ומנורת שמן או מקור אור אחר. לעיתים גם נכלל שעון חול להערכת מהירות. מאז שהספינות בנויות ברזל, בית המצפן מכיל, מלבד המצפן, בעיקר עזרים לתיקון הסטיה המגנטית שספינת הברזל גורמת למצפן.

בית מצפן בקדמת הגה הספינה. עשן המנורה המאירה את פני המצפן בלילה יוצא דרך הארובה הקטנה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל הלורד קלווין בבלפסט, עם משקוף מתוקן מאחוריו

בתחילת המאה ה-18 נבנו בתחילה בתי מצפן רבים באמצעות מסמרי ברזל, אך אלו התגלו מאוחר יותר כגורמים לסטיות מגנטיות (אנ') בקריאת המצפן. ככל שהתקדמו התפתחות המצפן והבנת המגנטיות, ניתנה תשומת לב רבה יותר לתכנון כדי למנוע הפרעות מצפן שנגרמו מברזל.

עם כניסתן של ספינות עטויות ברזל הסטייה המגנטית שנצפתה במצפנים הפכה חמורה יותר. בהמשך פותחו שיטות פיצוי על ידי הנחת חפצי ברזל או חפצים מגנטיים ליד המיכל. בשנת 1854, רשם ג'ון גריי מליברפול פטנט על סוג חדש של בינקלים אשר שילב ישירות מגנטים מתכווננים לתיקון על ברגים או מתלים. בשנות ה-80 חל שיפור נוסף הלורד קלווין רשם פטנט של מערכת מצפן נוספת ואשר שילבה שני כדורי ברזל לתיקון הסטייה המגנטית. אלה נודעו בשפת העם כ"כדורי קלווין"[1] בבריטניה, ו"כדורי נווט" בארצות הברית. למוזיאון הימי המלכותי בגריניץ', לונדון, יש אוסף נרחב של משקפים.[2]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית המצפן מכונה באנגלית "Binnacle". ראשית המושג בשם טרם המאה ה-18 "bittable", דרך ל"bitcale" בצרפתית, ו-"habitaculum" בלטינית שפירושה משכן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Ship's Magnetic Compass". Sea Ice Physics and Ecosystem eXperiment. acecrc.sipex.aq. אורכב מ-המקור ב-2011-09-03. נבדק ב-7 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Compass and binnacle | Royal Museums Greenwich".