בלוצ'ים באיראן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הבלוצ'ים הם הקבוצה האתנית העיקרית במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן באיראן (מזרח חבל בלוצ'יסטן). הם מדברים בניבים רח'שאני וסראוואני של בלוצ'ית (אנ'), שפה איראנית[1]. הם מתגוררים בעיקר בשטחים הרריים, מה שאפשר להם לשמור על זהות תרבותית מובהקת ולהתנגד לשליטה של שליטים שכנים.

בוורוד – אזור התפוצה של הבלוצ'ים, שמשתרע על חלקים מפקיסטן, מאפגניסטן ומאיראן

הבלוצ'ים הם ברובם מוסלמים, כאשר רובם המכריע שייך לאסכולה החנפית של האסלאם הסוני, אבל יש גם שיעור זעיר של שיעים בבלוצ'יסטן. כ-20%–25% מהבלוצ'ים בעולם חיים באיראן. ההערכות על גודל האוכלוסייה הבלוצ'ית באיראן נעות בין 1.5–2 מיליון[2]. רוב אוכלוסיית הבלוצ'ים מתגוררת בפקיסטן, ומספר ניכר, 600,000, מתגוררים בדרום אפגניסטן.

חבל בלוצ'יסטן של איראן נחשבה לאזור הבלתי מפותח, השומם והעני ביותר במדינה.

קיימת מתיחות בין הבלוצ'ים באיראן לבין השלטונות. החבל הבלוצ'י מתפרס על פני חלקן הדרומי של איראן, פקיסטן ואפגניסטן, ותושבי האזורים הללו שואפים לחירות, לאחדות ולהקמת מדינה בלוצ'ית עצמאית. באפגניסטן ובפקיסטן הם זוכים לאוטונומיה, בעיקר בשל העובדה ששתי מדינות אלה אינן מתפקדות, בעוד שאיראן מדכאת את הבלוצ'ים.

ארגון ג'ונדאללה הוא ארגון טרור בלוצ'י-סוני הפועל בפרובינציית סיסתאן ובלוצ'סתאן באיראן, וכן במחוז הפקיסטני בלוצ'יסטן, בסמוך לגבול עם איראן. הארגון הוקם בשנת 2002 בהצהרה כי מטרתו להגן על המיעוט הבלוצ'י, מפני האפליה באיראן (שהיא מדינה בעלת רוב שיעי), בעיקר במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן. ממשלת איראן, מצידה, טוענת כי הארגון עומד מאחורי פיגועים רבים בשנים האחרונות, מאשימה את הארגון בקשר לאל-קאעדה, ומאשימה את פקיסטן, ישראל, בריטניה וארצות הברית בתמיכה בארגון.

בשנת 2022 התרחש "טבח זאהדאן" (אנ') שכלל מספר תקריות אלימות מצד כוחות המשטר האיראני נגד התאספות מפגינים וקריאות מול תחנת משטרה בזאהדאן שבאיראן ב-30 בספטמבר 2022 והובילו לעשרות הרוגים. כוחות הביטחון פתחו באש על מפגינים בזאהדאן, ומאוחר יותר פתחו באש על מתפללים שערכו את תפילת יום השישי במסגד ג'אמה של מאקי, מה שהוביל לעימותים ברחובות שהביאו לפחות 96 מפגינים הרוגים ו-300 נפצעים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Frawley, William (2003). International Encyclopedia of Linguistics: 4-Volume Set (באנגלית). Oxford University Press, USA. p. 308. ISBN 978-0-19-513977-8.
  2. ^ "Iran Minorities 2: Ethnic Diversity". iranprimer.usip.org (באנגלית). 3 בספטמבר 2013. נבדק ב-2020-01-21. {{cite web}}: (עזרה)