ג'אנג יאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין זהו שם סיני; שם המשפחה הוא ג'אנג.
ג'אנג יאנג
張楊
לידה המאה ה־2
שאנשי, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 198
חנאן, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה סין עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק פוליטיקאי, מצביא
מרשל הגדול (大司馬)
196198
(כשנתיים)
מונרך בתקופה שיין די
גנרל אנגאו (安國將軍)
195196
מונרך בתקופה שיין די
מנהל מחוז חנוי (河內太守)
191196
(כ־5 שנים)
מונרך בתקופה שיין די
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'אנג יאנגהאזנה?‏ (בסינית מפושטת: 張楊, נקרא גם ז'ישו; נרצח ב-198) היה פוליטיקאי ומצביא סיני שחי בתקופת שושלת האן המזרחית.

ג'אנג נולד בצפון מחוז יוּנצ'ונג (אנ') (מחוז היסטורי שנמצא בצפון שאנשי של היום), ובמהלך חייו הוא הפך למנהיג דה פקטו של מחוז חנוי (אנ') (גם הוא מחוז היסטורי, נמצא בצפון חנאן של היום).

למרות שאוים פעמים רבות על ידי מצביאים חזקים כמו צאו צאו ויואן שאו (אנ'), ג'אנג עדיין סיפק מקלט עבור קיסר סין שְׂייֵן דִי (אנ') מספר פעמים, מה שזיכה אותו בדרגה הנחשבת מרשל הגדול (大司馬).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'אנג יאנג היה ידוע באומץ ליבו, ושימש בתחילת דרכו בתפקידים בינוניים בפרובינציית בינג (אזור שאנשי של היום). בהנחיית הגנרל דינג יואן (אנ'), ג'אנג שירת תחת הסריס ג'יאן שואו (אנ'), ולאחר מותו ועלייתו של הגנרל הו ג'ין (אנ'), ג'אנג נשלח להילחם בשודדים במחוז שאנגדנג (נמצא באזור דרום-מערב חביי של היום).

כמצביא[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותו של הגנרל הו ג'ין ועלייתו של הגנרל דונג ג'וו (אנ'), ג'אנג החליט לנסות להשתלט על מחוז שאנגדנג, אך הוא לא צלח בניסיון ההשתלטות. כשהמצביא יואן שאו (אנ') פתח בקמפיין נגד הגנרל דונג ג'וו, ג'אנג הצטרף למאבקו, אך לא הוטלו עליו משימות משמעותיות.

בשנת 191, יוּפֿוּלְווֹ (אנ'), מנהיג השיונגנו, התקומם כנגד יואן שאו וביקש את תמיכתו של ג'אנג, ג'אנג סירב לבקשת העזרה מה שהוביל לחטיפתו. לבסוף, כוחותיו של יואן שאו הביסו את יופולוו ושחררו את ג'אנג.

לאחר שחרורו, מונה ג'אנג על ידי הגנרל דונג ג'וו להיות מנהל מחוז חנוי, תפקיד אותו מילא עד שנת 196.

בשנת 192, ג'אנג עזר לחברו לוּ בּוּ (אנ'), שהנתקש בחיו של הגנרל דונג ג'וו, להתחבא מפני לי ז'ו (אנ'), יורשו של דונג ג'וו שרצה לנקום את מותו. לוּ בּוּ עזב לתקופה קצרה כדי להתחבא אצל יואן שאו, אך חזר בשנת 193 אל ג'אנג.

בשנת 194, שאל לוּ בּוּ את ג'אנג אם הוא מתכנן לבגוד בו ולהצטרף ללי ז'ו, ג'אנג הודה כי אכן בכוונתו לבגוד בו, אך עדיין להגן עליו בסתר מפני לי ז'ו. בכל מקרה, לא מעט אחרי לוּ בּוּ עזב סופית את ג'אנג ועבר אל המצביא ג'אנג מיאו (אנ').

בשנת 195, הגנרל דונג צ'נג (אנ') הביא את קיסר סין, שְׂייֵן דִי (אנ'), למחוז חנוי בכדי להתחמק מכוחותיו של לי ז'ו. סיועו של ג'אנג לקיסר זיכה אותו בדרגת גנרל אנגאו (安國將軍, מילולית: "הגנרל שמרגיע את המדינה"). במשך כל אותה שנה, המליץ ג'אנג לקיסר כי כדאי לו לחזור לבירה לוו-יאנג, אך פמליית הקיסר סירבה לחזור. לבסוף, בשנת 196, ג'אנג ליווה את הקיסר בחזרה ללוו-יאנג. ובניגוד למצביאים אחרים בתקופתו, שנשארו קרובים לקיסר בשביל רווחם הפוליטי, ג'אנג חזר למחוז חנוי לאחר מילוי משימתו. על מעשיו זכה בתואר מרשל הגדול (大司馬).

בשנת 198, בזמן שצאו צאו התכונן לצאת לקרב כנגד לוּ בּוּ, ג'אנג התכונן גם הוא כדי לסייע ללוּ בּוּ. אולם ההכנות הללו נקטעו לאחר שנרצח על ידי פקודו יאנג צ'ו (楊醜) שניסה לאחר מכן להיכנע לצאו צאו אך נרצח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]