ג'ון ג'קסון (צייר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון ג'קסון
John Jackson
דיוקן עצמי, 1823
דיוקן עצמי, 1823
לידה 31 במאי 1778
לסטינגהאם, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 ביוני 1831 (בגיל 53)
סט. ג'ון ווד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה המלכותית לאמנויות עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות ריאליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי תומאס לורנס, הנרי ראבורן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון ג'קסוןאנגלית: John Jackson;‏ 31 במאי 17781 ביוני 1831) היה צייר אנגלי, שהתמחה בפורטרטים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון ג'קסון הוטבל בלסטינגהאם, יורקשייר, והחל את הקריירה שלו כחייט חניך של אביו, ששמו גם היה ג'ון ג'קסון. אביו התנגד לשאיפות האמנותיות של בנו. אמו של ג'ון ג'קסון הייתה אן וורנר והיה לו לפחות אח אחד, רוג'ר ג'קסון.

עם זאת, ג'ון נהנה מתמיכתו של הנרי פיפס, הרוזן הראשון ממולגרבה (1755–1831), שהמליץ עליו לרוזן מקרלייל. כמו כן זכה לתמיכה של סר ג'ורג' ביומונט, הברונט השביעי, שהציע לו מגורים בביתו ו־50 פאונד לשנה. כתוצאה מכך ג'קסון הצליח ללמוד באקדמיה המלכותית, שם התיידד עם דייוויד וילקי והיידון. בארמון האוורד, מגוריו של הרוזן מקרלייל, הוא יכול היה ללמוד ולהעתיק מאוסף הגדול של הציורים.[1]

בשנת 1807 התפרסם המוניטין של ג'קסון כצייר פורטרטים, והוא עשה את המעבר לציור בצבעי שמן. הוא העביר באופן קבוע ציורים לבית סאמרסט. לאחר ביקור בהולנד ובפלנדריה עם אדמונד פיפס בשנת 1816, הוא ליווה את סר פרנסיס שנטרי בסיור בשווייץ, רומא, פירנצה וונציה בשנת 1819. ברומא הוא נבחר לאקדמיה לסנט לוק. דיוקנו של אנטוניו קנובה, שצויר בנסיעה זו, נחשב לציור מצטיין.

ג'קסון היה צייר דיוקנאות פורה, והראה היטב ביצירתו את השפעתם של סר תומאס לורנס והנרי ראבורן.[2] בין מצוירו היו הדוכס מוולינגטון, החוקר סר ג'ון פרנקלין. דיוקנה של ליידי דובר משנת 1823, אשתו של הברון הראשון מדובר, זכה גם הוא לשבחים רבים.[3]

הוא היה סטודנט באקדמיה המלכותית החל מ־9 במרץ 1805, נבחר כחבר ב־6 בנובמבר 1815 ונבחר כחבר מלא ב־10 בפברואר 1817.[4]

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון ג'קסון נישא פעמיים, הנישואין הראשונים בשנת 1808 היו למריה פרנסס פלטשר, בתו של צורף, סמואל פלטשר. נישואיו השניים באוגוסט 1818 היו למטילדה לואיזה וורד, בתו של הצייר ג'יימס וורד ואחייניתו של ג'ורג' מורלנד.

הוא נפטר בשנת 1831 בסנט ג'ון ווד, לונדון.

נולדו לו שלושה ילדים עם אשתו הראשונה מריה: מריה רוזה ג'קסון נולדה בשנת 1808 ונפטרה בשנת 1888. בנו צ'ארלס פלטשר ג'קסון נולד בשנת 1810 ומת בינקותו בשנת 1811. בנו השני, ג'ון אדמונד ג'קסון, נולד בשנת 1816 אשתו הראשונה של ג'ון ג'קסון, מריה, נפטרה גם היא במרץ 1817 זמן קצר לפני שנפטר בנם ג'ון אדמונד.

בתו הראשונה של ג'ונס, מריה רוזה ג'קסון נישאה למרמדוקה ברואר, ובהמשך ניהלה בית ספר במונמפשייר.

לג'קסון היו שלושה ילדים עם אשתו השנייה מטילדה. בנו הראשון, הווארד ויליאם מנספילד ג'קסון, נולד בשנת 1824. בנו השני עם מטילדה, מולגרבה פיפס ג'קסון נולד ב־5 באוגוסט 1830 ונפטר ב־4 באוקטובר 1913. הוא היה צייר בעצמו, והציג באקדמיה המלכותית במשך 12 שנים. לג'ון ג'קסון הייתה גם בת עם מטילדה, המכונה גם היא מטילדה לואיזה ילידת 1825.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון ג'קסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A Topographical and Historical Account of the Parish of St. Mary-le-Bone, Comprising a Copious Description of its Public Buildings, Antiquities, Schools, Charitable Endowments, Sources of Public Amusement, &c. with Biographical Notices of Eminent Persons. Illustrated with Six Views and a Map
  2. ^ John Jackson (1998). "Grove Art". Oxford: Oxford University Press (reproduced on Answers.com).
  3. ^ [Clarke] (1834). The Georgian Era: Memoirs of the Most Eminent Persons, who have Flourished in Great Britain, from the Accession of George the First to the Demise of George the Fourth: In Four Volumes. Volume IV. Political and Rural Economists; Painters, Sculptors, Architects, and Engravers; Composers; Vocal, Instrumental, and Dramatic Performers. London: Vizetelly, Branston and Co. pp. 135–136.
  4. ^ Royal Academy of Arts Collections - Person, web.archive.org, ‏2014-10-23