ג'ון קולט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון קולט
John Collet
לידה 1725
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 באוגוסט 1780 (בגיל 55 בערך)
צ'לסי, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון קולטאנגלית: John Collet‏; 17256 באוגוסט 1780) היה אמן סאטירה חברתית אנגלי.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד בלונדון בסביבות 1725, בנו של בעל תפקיד ציבורי. הוא היה תלמידו של הצייר ג'ורג' למברט, ולמד בבית הספר לאמנות בסנט מרטין ליין.

הוא הציג לראשונה בתערוכת אגודת האמנים החופשית בשנת 1761, אליה שלח שלושה ציורי נופים. בשנת 1762 הוא הציג עם באותה חברה, את הציור "צועניה מנבאת עתידות".[2]

אף על פי שהציג מדי פעם נופים, דיוקנאות, בעלי חיים ונושאים אחרים, תמונותיו מתאפיינות בעיקר בתיאור הומוריסטי, המבוסס על סגנונו של ויליאם הוגארת, שאת 'הקומדיה באמנות' הוא חתר לחקות, אם לא לעלות עליו. היה ביקוש גדול לתמונות שלו, והתחריטים שנוצרו מהם, רבים על ידי חרטים מהשורה הראשונה, והתפרסמו על ידי הוצאות ידועות.[3]

קולט המשיך להציג עם אגודת האמנים החופשית עד 1783. תמונותיו נותנות תובנה למנהגים בסוף המאה ה-18. בשנת 1775, ריצ'רד ברינסלי שרידן חיבר את האופרה הקומית שלו "הדואנה", וג'ורג' קולט צייר תמונות המבוססות על סצנות במחזה זה. אחת מהן, מייצגת את סצנת "השתייה במנזר", הוצגה בספר "תולדות הקריקטורה והגרוטסקה באמנות" של תומאס רייט.

הוא ירש הון מנישואים והתגורר בצ'לסי, לונדון, שם נפטר, ב־6 באוגוסט 1780, ונקבר שם ב־11 באוגוסט.

הערכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' קולט ייצג סצנות של הוללות, חיים עלובים וחולשות אנושיות במרקם החברתי. עם זאת הוא לא התחרה עם המוסריות העמוקה של יצירתו של הוגארת, ותמונותיו לרוב שטחיות, ונוטות לטעם וולגרי. אבל עם זאת הוא דאג להיות מקורי, הוא הראה יכולת ציור רבה, ותמונותיו מבוצעות תמיד בקפידה.[2]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון קולט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bryant, Mark; Henneage, Simon (1994). Dictionary of British Cartoonists and Caricaturists, 1730-198. London, England: Lund Humphries Publishers Ltd. p. 46.
  2. ^ 1 2 Cust, Lionel Henry (1887). "Collet, John". In Stephen, Leslie (ed.). Dictionary of National Biography. 11. London: Smith, Elder & Co. pp. 334–335.
  3. ^ Bryan, Michael (1886). "Collet, John". In Graves, Robert Edmund (ed.). Bryan's Dictionary of Painters and Engravers (A–K). I (3rd ed.). London: George Bell & Sons.