ג'יימס באומן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס באומן
James Bowman
לידה 1793
מחוז אלגני, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 במאי 1842 (בגיל 49 בערך)
רוצ'סטר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס באומןאנגלית: James Bowman;‏ 17931842) היה אמן נודד אמריקאי שצייר פורטרטים. הוא נולד במרסר מחוז אלגני, פנסילבניה ליד פיטסבורג. כאמן מתחיל לא יכול היה להתפרנס בסביבה תחרותית והפך לצייר פורטרטים נודד.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסיעות ולימודים באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב ציירי הדיוקנאות המצטיינים של תקופה זו הוכשרו באירופה ובאומן הרגיש שאם הוא רוצה קריירה באמנות הוא זקוק להכשרה נוספת. ככל הנראה, הגיע ללונדון ללא פרוטה ועם מעט מכרים. עם זאת, בשלב מסוים הוא שכר חדר בקינגהאם, מקום בו שהו כמה אמנים אמריקאים. באומן התבקש לצייר כמה מהמשפחות המכובדות ביותר בממלכה שתמכו בו כספית.

נראה כי באומן נפגש והתיידד עם כמה אמני פורטרט ונוף שעבדו באותה תקופה בלונדון. אלה כללו את צ'ארלס רוברט לסלי, סמואל פ. מורס וצ'סטר הרדינג (1792-1866).

ג'יימס באומן, גב' רוברטסון

באמצעות יומנו של צ'סטר הרדינג שניהל במהלך ביקורו הראשון באנגליה, שפורסם בשנת 1866 על ידי בתו, מרגרט אליוט הרדינג ווייט, לומדים כמה פרטי חיים של באומן באנגליה ועל ביקורו הראשון בפריז. בחורף 1825 עבר באומן לבירמינגהם כאשר שהה עם משפחתו של מר ואן ורט, גיסו של ווושינגטון אירווינג, ופתח שם גלריה לציורים או סטודיו.

מהערת שוליים למכתב מאת נתנאל קרטר עולה כי הוא פגש את באומן בפעם השנייה בחורף 1827 בפריז וכי באומן היה בדרכו לאיטליה. משני דיווחים עולה כי אמנים חשובים וכתבי עת אמנותיים ביקורתיים דיברו שבחים על באומן. בניהם היה סר לורנס שהמליץ על באומן לבישוף מווסטר כאחד הציירים הבודדים בממלכה שיכולים לעשות דיוקן מעולה. מוזיאון לונדון מוזכר כאחד המקורות האמנותיים הקריטיים שהבחינו בעבודתו המשובחת בשנת 1825, אם כי באותה תקופה דיוקנאותיו נדחו על ידי התערוכות בלונדון.[2]

ככל הנראה בשנת 1827 נסע באומן לפריז שם התוודע למרקיז דה לאפייט, שכן נאמר כי התגורר עם משפחתו של לאפייט במשך תשעה חודשים. בתקופה זו הוא בוודאי צייר דיוקן של לאפייט ובנותיו שהוצגו מאוחר יותר בצ'ארלסטון, דרום קרוליינה.[3]

חבר ואורח תכוף של לאפייט היה הסופר האמריקאי ג'יימס פנימור קופר. באומן צייר דיוקן של קופר שהוצג גם בסטודיו שלו בצ'ארלסטון דרום קרוליינה.[4] אולי שנה לאחר מכן באומן נסע לאיטליה ללימודים נוספים באקדמיה לאמנויות יפות ברומא. לאחר שהשלים את לימודיו באיטליה, חזר באומן לצרפת בסוף שנת 1828 לפני שחזר לארצות הברית, אולי דרך ניו אורלינס, שם התכוון לבלות את החורף בציורי דיוקנאות.[4] מאמר ב"טורונטו פטריוט" בשנת 1834 מציין כי באומן הוזמן לצייר את המלך לואי פיליפ הצרפתי אך שב במקום זאת לאמריקה.

חזרה לארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־6 באוגוסט 1829 הדפיס עיתון שבועי של קרופורד ידיעה מפנסילבניה ב-1 באוגוסט כי "מר באומן, האמן האמריקני המהולל" ביקר את אביו במרסר עם שובו מאירופה. הוא היה אמור להישאר עשרה עד שתים עשרה ימים במרסר לפני שנסע לוושינגטון כדי לצייר את "נשיא ארצות הברית, ציור שיועבר לגנרל לה פייט". המאמר מהלל את באומן על שחזר עם "מוניטין ותהילה, שצבר על ידי מאמציו והכישרונות הגלומים בו."

ג'יימס באומן, המושל דודג'

בשנת 1831 עזב באומן את דרום קרוליינה ונסע לבוסטון. בתקופה זו הוא תמך בעצמו על ידי ציור של שני דיוקנאות לפחות והעביר שיעורים פרטיים לציור לתלמידים באקדמיית מאונט בנדיקטינים בצ'ארלסטאון, מסצ'וסטס. הדיוקנאות היו של בנדיקט ג'וזף פנוויק, ומרי אן אורסולה מופאט.

נסיעות בקנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף קיץ 1831 עבר באומן לקוויבק ולקח איתו את דיוקנאות פנוויק ומופאט. ציורים אלה סיפקו לו את ההזדמנות ללמד ציור לנזירות ולתלמידים במנזר אורסולין הקנדי ובבית הספר.[5] בקוויבק הוא הצליח לפרנס את עצמו בציור דיוקנאות וציורים דתיים, למרות התחרות מצד צייר הדיוקנאות הקנדי המקומי אנטואן פלמונדו. בשנת 1833 עבר באומן למונטריאול, שם הוזמן להכין כמה ציורים בכנסיית נוטרדאם. עם זאת הוא עזב לפתע בשנת 1834 והתיישב בטורונטו שם צייר דיוקנאות.

לבאומן היו שני חברים אמנים שהיו בטורונטו - סמואל בל ווה (1814-1855) גם מפנסילבניה, ופול קיין (1810-1871), אמן קנדי. באומן וסמואל הסכימו ללמוד יחד באיטליה במועד עתידי כלשהו. על פי "הפטריוט" (5 בדצמבר 1834) הם תכננו לנסוע לרומא באביב 1835 אך במקום זאת באומן עבר לדטרויט. בסוף שנת 1836 קיין נסע גם הוא לדטרויט והתאכזב לגלות שהנסיעה לרומא בוטלה בגלל נישואיו של באומן.

דטרויט והמערב התיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 1835, באומן פתח סטודיו בדטרויט ופרסם את זמינותו לציור דיוקן וגם לשיעורי אמנות. שם העביר שיעורים לתלמידו המפורסם ביותר, ג'ון מיקס סטנלי (1814-1872), שהתפרסם בזכות ציוריו של הילידים האמריקאים והנופים במערב.[6] באומן וסטנלי הקימו שותפות לציור דיוקנאות ונסעו יחד במישיגן, אילינוי וויסקונסין.

בשנת 1836 ג'יימס באומן התחתן עם ג'וליה מארי ג'וזפין צ'או בדטרויט.

באומן וסטנלי עזבו את מישיגן בשנת 1837 אולי בגלל המשבר הכספי של אותה שנה.

כאמנים מוקדמים בשיקגו הם פתחו סטודיו וגלריה לאמנות. בהיותם שם העבירו שיעורים לסמואל מרסדן ברוקס (1816-1892) שמשפחתו היגרה לעיר מבריטניה בשנת 1833. מאוחר יותר התפרסם ברוקס כצייר פורטרטים מקצועי ונחשב לאמן התושב הראשון בשיקגו.

רוצ'סטר ומוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 1841 עבר באומן לרוצ'סטר, ניו יורק. זמן מה לאחר שעזב את דטרויט באומן העביר את אשתו לעיר הולדתו מרסר, פנסילבניה, שם נולדו שני בניו.

באומן הקים סטודיו ברוצ'סטר שם היה אהוד בקהילה, ונחשב לאמן משובח במיוחד משום שלמד באירופה. אמן קנדי, קורנליוס קריגהוף צייר גם ברוצ'סטר והם הפכו לחברים קרובים. באומן, עם ניסיון רב יותר בציור, אפשר לקריגהוף להעתיק חלק מציוריו.

מותו של באומן ב-18 במאי 1842 בשעה 2 לפנות בוקר היה בלתי צפוי ונראה שזעזע את הקהילה. על מותו הוכרז למחרת ב-Daily Advertiser עם הכותרת "מוות פתאומי!".[7] הוא נפטר במיטתו בבית לאחר "מחלה קצרה אך קשה". הספד הודפס בעיתון במרסר, הודפס מחדש בעיתון היומי של רוצ'סטר ב-1 ביוני 1842.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס באומן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Biography from the Western Press, James Bowman," Crawford Messenger, May 24, 1827, vol. 5, no., 36, whole no. 244.reprinted from Cadet and Statesman published as Literary Cadet and Saturday Evening Bulletin, January 27, 1827, 1, 41, 1.
  2. ^ Wilson, Erasmus ed., Standard History of Pittsburg Pennsylvania, Chicago: H. R. Cornell & Company, 1898, 863
  3. ^ The City Gazette & Commercial Daily Advertiser February 25, 1830, vol. LIII, no. 47, 2.
  4. ^ 1 2 Portraits of Bowman and Rand," The Charleston Courier April 5, 1831, vol. xxix, no. 9568, 2.
  5. ^ Dictionary of Canadian Biography v.7,Toronto: University of Toronto Press, 1966-, 573
  6. ^ Gibson, Arthur Hopkins, Artists of Early Michigan: A Biographical Dictionary of Artists Native to or Active in Michigan, 1701-1900, Detroit: Wayne State University Press, 1975, 57.
  7. ^ Sudden Death!" Daily Advertiser (Rochester, NY), May 19, 1842.